Astronaut, bakker, ijscoman, olifantenwasser, politieagent,
piloot, schilder, meester, dokter of clown in een circustent.
In dit zeer goed gevulde project maken de kinderen kennis met verschillende beroepen. Met reken- en taalactiviteiten, een spel- en bewegingsles, muzieklessen, Engels, natuur, suggesties voor de hoeken én als optie een raadsel van de dag kun je vier weken aan de slag rondom dit thema.
Het project is geschreven bij het boek ‘Later word ik… De beroepengids voor kleuters‘ van Marianne Busser en Ron Schröder met illustraties van Eefje Kuijl.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Janneke –
Wat een super leuk project met leuke activiteiten bij veel verschillende beroepen. Met dit project kun je weken vullen. Iedere twee dagen gaven we de kinderen een raadsel mee. Thuis werd er volop gebrainstormd over welk beroep we het de twee dagen daarna gingen hebben. Dit leefde zowel bij de kinderen als ouders. Ze zaten er helemaal in. Op de dag zelf werd het beroep aan de hand van een gedicht uit het boek ‘later word ik’ geïntroduceerd. Dit project is goed samen te gebruiken met de actiebladen beroepen, het plusproject beroepen en het ket project beroepen. Het sluit goed aan bij elkaar waardoor je alle leerlingen op hun niveau kunt uitdagen.
Kim den Ouden –
Wat een uitgebreid en rijk project!! Er staan 4 weken voor gepland maar je kan er makkelijk langer mee doen, zoveel rijke activiteiten staan er in beschreven evenals de suggesties voor de hoeken! Er zit een hele fijne opbouw in dit project waardoor de meest diverse beroepsgroepen voorbij komen. Zelfs de beroepen die misschien niet voor iedereen voor de hand liggen. Het boek “Later word ik” spreekt kinderen heel erg aan, de versjes maar ook de mooie afbeeldingen erbij. Elke keer waren ze weer nieuwsgierig over welk beroep we het nu weer zouden gaan hebben. Het project bood tevens de mogelijkheid voor inbreng van de kinderen. De olifantenwasser was een groot succes evenals de politieagent om maar enkele voorbeelden te noemen….kortom een aanrader!
Anouk Greving –
Wat een gevarieerd en uitgebreid project! Aan de hand van het mooie boek ‘Later word ik…’ duik je met jouw groep in de verschillende beroepen. Rond de beroepen zijn lessen gemaakt, waardoor je vanuit het versje uit het boek het beroep kunt bespreken. Veel gevarieerde activiteiten voor zowel taal, rekenen, natuur en techniek, muziek, Engels, spel en beweging en hoekenwerk!
Dit project is zeer geschikt om de eigen inbreng van kinderen te verwerken. In de hoeken wilden de kinderen graag iets gaan spelen met een winkel. Zo kwamen we in gesprek over wat voor beroepen we allemaal vonden in verschillende winkels. Uiteindelijk wilden de kinderen graag een speelgoedwinkel creëren. Veel mogelijkheden voor rollenspel, rekendoelen en taaldoelen kwamen aan bod in deze hoek. En zo kun je vanuit andere beroepen weer een andere draai aan jouw huishoek of bouwhoek geven. Dit project biedt dus verschillende mogelijkheden om vanuit de ideeën van de kinderen te gaan werken.
Daarnaast is dit een geschikt project om het gesprek met de kinderen aan te gaan over wat zij zouden willen worden. Voor veel kinderen was het interessant om eens te zien hoeveel beroepen er zijn en dat zij kunnen worden wat ze willen! De kinderen uit mijn groep waren elke keer enthousiast als we weer een nieuw beroep gingen bekijken. ‘Over wie gaan we het vandaag hebben juf?’. Kortom een project met veel mogelijkheden, waarbij de kinderen een hoge betrokkenheid laten zien!
m.overweel –
Wij hebben 3 weken aan dit project gewerkt, maar hadden best nog wel even door kunnen gaan. Wat een leuk project! En wat een enthousiasme bij de kinderen!
De introductie van het project sloeg al gelijk aan. De kinderen vonden het heerlijk om alle kledingstukken en attributen te sorteren en vertelden volop wat ze allemaal al wisten.
Daarna kwamen verschillende beroepen omstebeurt aan bod. We begonnen elk beroep met een raadsel, dit deden we aan het einde van de dag en thuis dachten de kinderen hier over na. Van ouders kregen we een hoop positieve reacties! Ze dachten mee en vonden het leuk om zo bij het project betrokken te worden. Er zijn ook een aantal ouders langs geweest om in de klas te vertellen over hun beroep.
Ik ben enthousiast over alle lessen in dit project, helaas hebben we ze niet allemaal kunnen doen i.v.m. de tijd, maar dit project gaan we zeker nog eens herhalen. Een favoriet van de kinderen was de les over de bakker. De bakker moet elke ochtend heel vroeg opstaan. Met schilderstape hadden we een grote klok gemaakt in het midden van de kring. De kinderen waren zelf de wijzers. Ook de les olifantenverband was favoriet. Hier moesten ze onderzoeken of het verband groot genoeg was voor een olifantenbuik. Dit nodigde uit tot leuke gesprekken en een hoop creativiteit.
Verder zitten er twee leuke muzieklessen in het project en een hele leuke Engelse les. Deze sprak de kinderen zo aan dat ze nog steeds regelmatig in het Engels aan het goochelen zijn in de klas.
Wij hebben genoten, dit project is zeker een aanrader!
Janneke –
Dit project was een groot succes. Iedere twee dagen stond er een nieuw beroep centraal in de klas. Voordat we met een nieuw beroep aan de slag gingen kregen de kinderen een raadsel mee naar huis. Vanuit ouders kregen we te horen dat ze dit erg leuk vonden en het project erg leefden.
Wij merkten dat ook heel erg. De kinderen dachten er goed over na en kwamen met briefjes op school waar het beroep opgeschreven stond. Ieder beroep bestond uit een reken- en taalactiviteit.
De favoriete lessen van de kinderen was rijmen met de olifantenwasser maar ook auditieve synthese bij de sloper.
Alle beroepen die in dit pakket langskomen zijn gekoppeld aan het boek beroepgids voor kleuters. De activiteiten komen overeen met de verhalen die in het boek staan. Hierdoor leeft het project nog meer bij kinderen.
Het project biedt niet alleen reken- en taalactiviteiten er staan ook hoekensuggesties in maar ook activiteiten rondom natuur, Engels, spel en bewegen en muziek.
Bij dit beroepenpakket is het KET-pakket beroepen en plusproject beroepen goed samen te gebruiken. Verder kun je naast dit pakket de actiebladen beroepen, spellenpakket beroepen goed gebruiken bijvoorbeeld bij een circuit of speel- werkles. Een leuke afsluiter voor het project is de escaperoom kraak de code beroepen.
Esther Voorburg (geverifieerde eigenaar) –
Het project beroepen was een groot succes bij ons in de klas. Het project bevat hele creatieve activiteiten waar je als leerkracht niet altijd op komt. Echt verrijkende activiteiten met veel ruimte voor eigen inbreng van de kinderen.
Wat het project erg leuk maakt is dat het zich niet beperkt tot de bekendere beroepen als politie of juf, maar dat er veel verschillende beroepen aan bod komen. De kinderen vonden het fantastisch om als astronaut de raket te besturen en hebben met veel plezier gespeeld in de schoonheidssalon. De versjes uit de beroepengids over de verschillende beroepen vielen erg in de smaak bij de kinderen.
Bij ons in de klas waren de activiteiten ´olifantenwasser´ en ´tanden tellen´ favoriet.
De suggesties voor de hoeken zijn ook ontzettend leuk in dit project. Er worden suggesties gedaan om diverse bakken met bepaald materiaal passend bij een bepaald beroep te verzamelen. Deze bakken met materiaal kunnen om de beurt worden gebruikt in een vaste hoek. Zo is er ontzettend veel ruimte voor variatie in het spel en is er voor ieder wat wils.
Wij hebben zelf nog klei gemaakt voor in de bakkershoek en hebben bij dit project verschillende uitstapjes gemaakt. We zijn bij de supermarkt geweest, er is een dokter in de klas geweest en we hebben de brandweerkazerne bezocht. De betrokkenheid was ontzettend hoog bij dit project!
Linda Mooijekind (geverifieerde eigenaar) –
Een superleuk project om over te werken! Hierbij wordt er aan verschillende beroepen ‘gesnuffeld’ en bij elk beroep dat aan bod komt, is er een taal- en rekenactiviteit. De activiteiten vind ik erg origineel bedacht. Zo is er bijvoorbeeld bij het beroep olifantenwasser (alleen de naam van het beroep vonden de kinderen al hilarisch én de juf ook 🙂 ) een activiteit waarop de olifant elke keer als hij een rijmwoord bedenkt, poept en dat kun je dan door de kinderen met verf ook laten doen; hoe leuk is dat! En daarna voor elk bedacht rijmwoord maak je het ook weer schoon, want ja, je bent wel een olifantenwasser! De rekenactiviteit die hierbij hoorde was poepvlekken van verschillende groottes wassen met de juiste maat waterspetter. De kinderen oefenden zo met de begrippen groot en klein en hebben de vlekken ook geordend. Zo maar een greep uit de heerlijke activiteiten uit dit project.
Wat ook superleuk was, waren de raadsels die in het project zitten, waarmee je de kinderen elke dag al een beetje op kon warmen voor het nieuwe beroep waar ze de volgende dag een activiteit mee gingen doen. Ze moesten er over nadenken, mocht ook thuis, maar vaak waren er een aantal slimmeriken die het raadsel al hadden opgelost voordat ze naar huis gingen, haha!
Naast de reken- en taalactiviteiten biedt het project nog suggesties aan voor natuur en techniek, muziek, Engels, spel en beweging én zitten er enorm veel suggesties bij voor de hoeken. Je kunt er dus heerlijk mee aan de slag met je klas! Wij hebben met dit project 4 weken gewerkt, maar het zou zeker nog langer kunnen!
Bij dit project hebben wij het actiebladenpakket beroepen gebruikt, ook een enorme aanrader!