De kok maakt het eten klaar. De gasten komen. Smullen maar!
Neem een kijkje in het restaurant. Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, Engelse lessen, een bewegingsactiviteit en suggesties voor de hoeken bij het boek ‘De kok’ van Liesbet Slegers. Met dit project kun je zeker drie tot vier weken aan de slag. Perfect bij het thema eten en drinken of beroepen.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
juf Evelyn –
Top project! De tips voor de hoeken zijn heel fijn. De activiteiten zijn wederom makkelijk aan te passen aan de verschillende niveaus.
De kinderen wilden in de klas ook graag een restaurant en besloten voor een pizzeria te gaan. Het ‘pizzaspel’ waarbij de kinderen de pizza moesten beleggen met de ingrediënten die op het kaartje stonden was een groot succes.
Het was leuk om te zien dat door de verschillende lessen ervoor zorgden dat het thema steeds meer ging leven.
Sigrid Olivier –
Op de school waar ik werk is de themahoek altijd het uitgangspunt voor ons thema. De themahoek maak ik samen met de kinderen. In de klas kwam een echte snackbarhoek, aangezien er een snackbar is in dezelfde straat als onze school.
Ik koos voor het project ‘Het restaurant’ voor aansluitende taal- en rekenactiviteiten. Wat een heerlijk project weer. Door deze activiteiten ging het thema echt leven. Vooral de activiteit over de koelcel sprak de kinderen enorm aan.
Wat fijn dat er achterin het project tips staan voor de inrichting van alle hoeken. Zo kwamen we helemaal in de restaurantsfeer. Ik vind dit project een echte aanrader en zou het zeker een ander jaar nog eens uitvoeren.
Meriel Bouwman –
Wat een heerlijk project om mee te werken! Er zijn voldoende activiteiten om het thema mee te vullen.
Ik werd heel blij van alle suggesties voor de hoeken. Wij hebben veel ideeën uit dit project toegepast in de klas. Wat een succes! En wat fijn dat het zo compleet is. Voor de rekenhoek was al het materiaal zo geregeld, top!
Een aanrader om in de klas te doen, de kinderen genieten van het spel en de lessen uit het project sluiten daar goed bij aan.
Maaike Blomsma –
Wat een fijne houvast was dit voor ons project. We hebben in de klas een echt restaurant gemaakt en aan het einde van het thema ook met de ouders gegeten. Er waren genoeg activiteiten in het project voor de 3 weken dat we over dit thema werkte. ‘Klank roeren’ was voor mijn klas echt de favoriet. Wij hebben een losse groep 2 en het past perfect bij waar we nu aan werken.
Ook de rekenactiviteiten waren erg leuk. Vooral de activiteit waar de wortels van groot naar klein moesten.
De kinderen vonden dit een geweldig project. Het spelen van ober en oefenen met een dienblad is natuurlijk erg leuk!
Het thema was een succes en de ouders vonden het een super leuke afsluiting.
Agnes Zuiderveen (geverifieerde eigenaar) –
Ik was zo blij dat dit project op tijd uitkwam, vlak voordat wij over dit thema gingen werken. We hebben met z’n allen de klas omgetoverd tot een echt restaurant. De suggesties voor de hoeken binnen dit project helpen daar goed bij. Naarmate het project vorderde, kwamen er steeds meer dingen bij. Dit kwam doordat de leerlingen, door de activiteiten, erachter kwamen hoe het precies gaat in een restaurant. ‘Klanken roeren’ was erg leuk om te doen. Door goed te roeren in de pan kwamen er letters uit. Het duurde niet lang voordat iemand door had dat die letters samen een woord vormden. Ook leren ze genoeg nieuwe woorden doordat er een aantal woordenschat lessen in zitten.
Een kok werkt met verschillende messen. Welke mes moet je pakken als hij de eerste nodig heeft? Dit vonden de jongste kleuters nog lastig, maar de oudsten hielpen ze er graag bij. Ook een groot succes was de activiteit over hoe de kok naar zijn werk komt. Want wat is nu een handige route en wat is links en rechts? En is het handig om de korte of langere route te nemen naar je werk?
Het thema leefde echt in de klas. Voornamelijk doordat we samen de klas hebben ingericht (dankzij de handige suggesties) en omdat het dicht bij de belevingswereld ligt. Vlak na de kerstvakantie zijn er genoeg kinderen die uit eten zijn geweest met kerst!