Help! Er komt een reus eten in het restaurant. Als daar maar genoeg eten voor is! Maar de reus maakt een verrassende keuze …
Dit project bevat taalactiviteiten, rekenactiviteiten, een sociaal emotionele les, twee bewegingslessen, wereldoriëntatie lessen en suggesties voor hoeken aan de hand van het boek ‘Bijzondere keus, meneer de reus!‘ van Erik van Os en Elle van Lieshout. Het project rondom het thema restaurant bevat materiaal voor 4 weken. Thema’s: restaurant, beroepen, eten en drinken.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
juf Evelyn –
Wat was dit een leuk project! Natuurlijk kwamen de kinderen al snel met het idee dat in de klas ook een restaurant moest komen, ze wilden graag een pizzeria. Het project en het prentenboek zorgde ervoor dat het restaurant in de klas ook steeds verder werd uitbereid. De les ‘tien toetjes’ met het terugtel-gedichtje vonden de kinderen erg leuk, deze hebben we het thema vaak herhaalt. De sociaal-emotionele les waarbij gevoelens van de personages in het boek werden besproken vond ik waardevol. De lessen zijn goed aan te passen aan de verschillende niveaus, wat erg prettig werkt. Dit project gaan we zeker nog eens doen!
maartjeramakers –
Wat hebben de kinderen (en leerkracht) veel plezier gehad tijdens dit project!!
Ik heb dit project uitgevoerd in groep 1/2/3, in de periode tussen de herfst- en kerstvakantie. Alle feesten vielen dus binnen dit thema en dat is meteen een tip! Doordat je door kan werken rondom hetzelfde thema, in dit geval restaurant, verloopt de periode redelijk rustig. Natuurlijk kun je dit project ook op andere momenten in het jaar gebruiken, want het is supergoed in te zetten!
Doordat het project een rode draad heeft waarbij de kinderen steeds iets kunnen verdienen om de tafel te dekken, is de motivatie om activiteiten uit te voeren erg groot. Dit zorgt voor een hoge betrokkenheid en veel enthousiasme!
Onze absolute favorieten? Natuurlijk het échte restaurant in de klas, waar kinderen uit de bovenbouw, juffen en meesters en soms zelfs ouders kwamen eten! De ideale hoek om rollenspel uit te lokken en te ontwikkelen! Maar naast het restaurant waren ook de activiteit ‘tien toetjes’, waar kinderen oefenen met de telrij en meer en minder, en ‘ratatouille’ waren echte successen! Al met al was het een feestje om met dit project te werken. Deze gaan we zeker nog eens doen!