Help! Er komt een reus eten in het restaurant. Als daar maar genoeg eten voor is! Maar de reus maakt een verrassende keuze …
Dit project bevat taalactiviteiten, rekenactiviteiten, een sociaal emotionele les, twee bewegingslessen, wereldoriëntatie lessen en suggesties voor hoeken aan de hand van het boek ‘Bijzondere keus, meneer de reus!‘ van Erik van Os en Elle van Lieshout. Het project rondom het thema restaurant bevat materiaal voor 4 weken. Thema’s: restaurant, beroepen, eten en drinken.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Er gebeurt wat. Wat gebeurt er? Alle vogels op de vlucht? Het rommelt en het dondert. Wat gebeurt er toch daarboven? Waarom rilt en trilt de lucht? En wat dreunt het hier beneden. Iemand stampt en struint hier in het rond. Kijk, een schaduw op de grond bij die bibberende berg! Die is vast niet van een dwerg …
Aan de hand van het geweldige boek ‘Bijzondere keus, meneer de reus!’ maken de kinderen in dit project kennis met een reus die gaat eten bij een restaurant. De ober in het boek schrikt zich een hoedje, een reus! Als ze daar maar genoeg eten voor hebben. De kinderen helpen in dit project om de tafel voor de reus te dekken. Na elke activiteit ontvangen de kinderen een voorwerp voor op de tafel, van het tafelkleed tot de menukaart. Op deze manier ontstaat er een prachtig gedekte tafel in de klas. Bij de lessen spel en beweging en de wereldoriëntatie lessen krijgen de kinderen geen voorwerpen voor de tafel.
Tijdens dit project leren de kinderen alles over het restaurant en je sluit het project af met een etentje in de klas. Hierbij nodigen de kinderen allemaal één volwassene uit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hun vader, moeder of opa of oma.
De activiteiten staan overzichtelijk in het lesrooster. Het rooster is gemaakt voor vier weken. De volgorde van de activiteiten is aan te passen. Wanneer je voor een activiteit een bijlage nodig hebt, wordt dit bij de activiteit onder het kopje ‘materiaal’ vermeld. Druk de bijlage af, knip de afbeeldingen uit en lamineer ze eventueel. Regelmatig heb je bij een activiteit extra materiaal nodig, zoals keukengerei of etenswaren. Bekijk dit vooraf goed. Je kunt in de materialenlijst op pagina 6 en 7 vinden welke materialen voor elke activiteit nodig zijn.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
juf Evelyn –
Wat was dit een leuk project! Natuurlijk kwamen de kinderen al snel met het idee dat in de klas ook een restaurant moest komen, ze wilden graag een pizzeria. Het project en het prentenboek zorgde ervoor dat het restaurant in de klas ook steeds verder werd uitbereid. De les ‘tien toetjes’ met het terugtel-gedichtje vonden de kinderen erg leuk, deze hebben we het thema vaak herhaalt. De sociaal-emotionele les waarbij gevoelens van de personages in het boek werden besproken vond ik waardevol. De lessen zijn goed aan te passen aan de verschillende niveaus, wat erg prettig werkt. Dit project gaan we zeker nog eens doen!
maartjeramakers –
Wat hebben de kinderen (en leerkracht) veel plezier gehad tijdens dit project!!
Ik heb dit project uitgevoerd in groep 1/2/3, in de periode tussen de herfst- en kerstvakantie. Alle feesten vielen dus binnen dit thema en dat is meteen een tip! Doordat je door kan werken rondom hetzelfde thema, in dit geval restaurant, verloopt de periode redelijk rustig. Natuurlijk kun je dit project ook op andere momenten in het jaar gebruiken, want het is supergoed in te zetten!
Doordat het project een rode draad heeft waarbij de kinderen steeds iets kunnen verdienen om de tafel te dekken, is de motivatie om activiteiten uit te voeren erg groot. Dit zorgt voor een hoge betrokkenheid en veel enthousiasme!
Onze absolute favorieten? Natuurlijk het échte restaurant in de klas, waar kinderen uit de bovenbouw, juffen en meesters en soms zelfs ouders kwamen eten! De ideale hoek om rollenspel uit te lokken en te ontwikkelen! Maar naast het restaurant waren ook de activiteit ‘tien toetjes’, waar kinderen oefenen met de telrij en meer en minder, en ‘ratatouille’ waren echte successen! Al met al was het een feestje om met dit project te werken. Deze gaan we zeker nog eens doen!