Langzaamaan kleuren de bladeren van groen naar geel, oranje, rood en bruin. De dagen worden korter en de zon schijnt minder fel. Het is dé tijd voor een heerlijke boswandeling, zodat je kunt genieten van de herfstkleuren en herfstgeuren. Én een goede manier om allerlei herfstmaterialen te verzamelen die je kunt gebruiken in de klas. Misschien denk je ook al na over welk project je zou willen gaan doen. Uiteraard hebben we diverse herfstprojecten in onze winkel staan. Maar misschien vind je het leuk om op een andere manier met dit seizoen bezig te zijn. We hebben 9 alternatieve herfstprojecten voor je op een rijtje gezet.
1. Project oogstfeest
De hele zomer hebben opa en Rikki goed voor hun pompoenen gezorgd.
Nu is het tijd om te oogsten. Ze maken er pompoenpap van voor het feest.
De kinderen vinden een spoor van waxinelichtjes in het lokaal dat ze leidt naar een uitgeholde pompoen met een lampje erin en het boek ernaast. Dit is de start van dit project dat geschreven is bij het boek Rikki viert feest van Guido van Genechten. Het bevat diverse activiteiten waarbij de kinderen meer te weten komen over de oogst en de herfst. De kinderen onderzoeken een pompoen en je sluit het project af met een oogstfeest. Feest je mee?
2. Natuur, Kolletje en Dirk- daar is de wolf
Kolletje en Dirk gaan in het bos op zoek naar de wolf.
Ze zien een staart, poot of oor tussen de struiken of achter een boom.
Maar een wolf heeft toch geen pluimstaart? Of een wroetneus? Of stekels?
Waar zit de wolf verstopt?
Het project begint met dat de kinderen een spoor vinden in de klas. Wie is er binnen geweest en waar is hij naartoe? De kinderen gaan op onderzoek uit. Het project wordt afgesloten met, hoe kan het ook anders bij een natuurproject, een uitje de natuur in. De kinderen gaan nu zelf op zoek naar de wolf en doen onderweg allerlei activiteiten waarbij ze onderzoek doen in de natuur. Het project is geschreven bij het boek Kolletje & Dirk, Daar is de wolf van Pieter Feller, met illustraties van Natascha Stenvert.
3. Een gat in mijn emmer
Beer heeft een prachtige tuin vol grasklokjes, maar door de droogte hangen ze helemaal slap. Als Beer ze water wil geven merkt hij: Er zit een gat in mijn emmer!
In dit vakoverstijgende project gaan de kinderen, samen met Beer, op zoek naar een manier om de emmer te repareren. Want weet je? Een gat in je emmer kan voor een heleboel avonturen zorgen! Je kunt, na de inleidende activiteiten, zelf kiezen in welke volgorde je de activiteiten wilt aanbieden. Deze activiteiten staan boordevol uitdagingen voor de klas, zodat de kinderen technisch aan de slag kunnen. Dit project is geschreven bij het boek Een gat in mijn emmer van Dieter Schubert en Ingrid Schubert.
Miranda over dit project: ‘Vooraf had ik verteld dat we 4 weken over een emmer zouden werken. “Wat saai”, zei 1 van de kinderen. Maar toen we het thema afsloten klonk er een welgemeend “ahhhh” door de klas. Ze hadden nog wel even door kunnen werken!’
Vind je het wel leuk om meer te gaan werken met natuur en techniek, maar niet per se met dit project? Kijk dan eens naar het project ‘Wouter Kabouter‘.
4. Boer Boris gaat naar oma
Boer Boris gaat naar Oma in Den Haag.
Die bakt van appels taarten en van peren maakt ze sap.
Van pruimen maakt ze jam voor op beschuit en in de pap.
De herfst is hét seizoen van het plukken van appels en peren. Boer Boris plukt in het boek ‘Boer Boris gaat naar Oma’ van Ted van Lieshout en Philip Hopman ook een mand vol appels en peren. In dit project klimmen de kinderen met Berend op de ladder om nog meer fruit te plukken. Ze kiezen het vervoersmiddel waarmee Boris, Berend en Sam het fruit naar ‘Oma’ brengen. Ook bekijken de kinderen hoe oma appeltaart, perensap en pruimenjam maakt en helpen een handje mee. Tijdens dit project betrek je opa’s en oma’s in de klas en je sluit het project af met een gezellige dag op school waarbij je de opa’s en oma’s uitnodigt om spelletjes met hun kleinkinderen te spelen.
Rob over dit project: ‘De meeste lessen zijn echt een feestje om uit te voeren met de kinderen, bij vrijwel geen enkele les zitten zij lang stil in de kring. Denk bijvoorbeeld aan het beklimmen van een keukentrapje waarbij iedere trede een woord is. Wat ik ook sterk vond aan dit project was het feit dat er suggesties gegeven worden voor de hoeken waar de opdrachten die je met de kinderen in de kring hebt gedaan terug kunnen komen’.
5. Heksen – Kom je dansen boze heks?
Kom mee naar het bos waar Haas, Uil en Egel een feest voorbereiden voor iedereen. Dus ook voor de Boze Heks. Maar zij wil alleen maar toveren… Oeioeioei!
Houd je van een beetje griezelen en toveren met een echte Boze Heks? Dan is het boek ‘Kom je dansen, Boze Heks,’ van Hanna Kraan & Annemarie van Haeringen echt iets voor jou. Laat dit project je meenemen naar het bos, waar Haas, Uil en Egel een feest organiseren voor iedereen in het bos. Ze nodigen dus ook de Boze Heks uit. Maar of ze daar nou zo op zit te wachten?
In dit project vind je feestelijke heksenactiviteiten met een klein beetje toverkracht. Het zijn activiteiten op het gebied van taal, rekenen, muziek, drama en beeldende vorming. Daarnaast bevat het project suggesties voor de hoeken en vele bijlagen. Je kunt er drie weken mee aan de slag.
6. Een project vol monsters
Dit is een project vol monsters: kleine, walgelijke, gillende, doodenge monsters!
Durf jij een kijkje bij ze te nemen? Weet je dat heel zeker? Je kunt nu nog terug!
In dit project ontmoet je zeven monsters uit Dit is een boek vol monsters van Guido van Genechten. Het project start met een startactiviteit waarbij je met een rugzak de klas in komt. In de rugzak zitten een wasknijper, oordopjes, rubberlaarzen, handschoenen, massa’s moed, tonnen lef en stalen zenuwen. Je vraagt je af waar je dit voor nodig heb. Hebben de kinderen een idee? Je ontdekt het boek vol monsters. Zou dat er iets mee te maken hebben? Tijdens de activiteiten die volgen, ga je met de kinderen op ‘monsterpad’. Het project wordt afgesloten met een monsterspeurtocht door de school. De kinderen volgen de pootafdrukken, komen monsters tegen en doen hierbij een activiteit die ze herkennen uit een eerdere les. Durven jullie het aan?
Juf Annelieke zei over dit project: ‘Een mooi uitgewerkt project wat heel goed aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. De leuke activiteiten zorgen voor een enorme betrokkenheid bij de kinderen. Ze wilde over alle monsters wat leren en deden enthousiast mee met de activiteiten!’
7. Wouter Kabouter
Wouter Kabouter moet binnenkort op ‘Groot Kabouterexamen’ en dat vindt hij enorm spannend. Om goed voorbereid te zijn, vraagt hij jouw groep om hulp.
Wouter communiceert via briefjes, waarin hij de kleuters vertelt welke opdrachten hij moet uitvoeren of welke leerstof hij wil oefenen. Hij vraagt hen om de kennis die zij hebben en alles wat ze ontdekken op te schrijven. Op die manier kan hij later gemakkelijk lezen wat ze hebben geleerd en daar leert Wouter dan ook weer van. Soms schrijft hij dingen over en legt hij ze in zijn huis, andere keren gaat hij verder op de informatie die hij van de kleuters krijgt, of er is aan voorwerpen in het kabouterdorp te zien dat hij ermee bezig is geweest. Na een aantal weken onderzoeken en leren is het tijd voor het Grote Kabouterexamen. Zal hij slagen?
Natuur- en techniekonderwijs: voor veel leerkrachten is het een lastig vakgebied. Dit project is voor alle leerkrachten en andere geïnteresseerden die graag meer willen doen met dit vakgebied, maar niet goed weten hoe of waar ze moeten beginnen. Je hebt geen dure, ingewikkelde materialen nodig en zelfs geen bijzondere kennis over natuur en techniek. Met de toegevoegde informatie in dit project en genoemde websites kun je tijdens de uitvoering met kinderen mee leren en zo kun je jouw kennis steeds verder uitbreiden.
Nynke: ‘We hebben dit thema geopend met de voetstapjes van Wouter Kabouter in de klas. De kinderen vonden het geweldig en gingen helemaal op in het verhaal. Het is geweldig om te zien hoe enthousiast de kinderen werden en ook gedurende het project bleven. Ik kijk er naar uit dit project weer eens te doen!’
8. Het weer
Koosje Konijn en Beer houden een picknick.
Tijdens de picknick begint het opeens te stormen.
Alles waait weg en Koosje raakt in de problemen.
Wat vreemd! Je komt de klas binnen met slippers aan, een paraplu in je hand, een warme sjaal om je nek en een zonnebril op. Waarom ben je zo gekleed? Wordt het warm vandaag? Is het koud? Dit is de introductie op het thema Het weer. Je sluit het thema af met een gezellige picknick met de hele klas.
Dit pakket bevat taal- en rekenactiviteiten, een dansles, Engelse les, muziekles, natuurlessen en suggesties voor de hoeken bij de boeken Drakendonder van Esther Miskotte en Meer over het weer van Mack.
Fabine over dit project: ‘Sinds dit project zijn de kinderen zich veel bewuster van het weer en hoor je ze ook buiten regelmatig over het weer praten. Wij hebben met veel plezier aan dit thema gewerkt met de kinderen!’
9. Project wind – Fiet wil rennen
Fiet wil rennen. Maar vandaag niet lukt het niet.
Er zit iets in de weg. Het waait verschrikkelijk hard.
Wind is iets waar het meestal niet aan ontbreekt in de herfst. Laat je meenemen met de wind en ervaar wat windkracht en windrichting kunnen doen. Tel mee tot windkracht 10, leer een aftelversje en waai mee van links naar rechts. Maak een windvanger en een windmolen, experimenteer met voorwerpen die wind kunnen maken en ontdek wat blijft zweven in de wind. Puzzel met door elkaar gewaaide zinnen, tover nieuwe woorden door klanken weg te blazen en dans met een lint in de wind. Geef als afsluiting van dit project een vrolijke voorstelling. Het project is geschreven bij het boek Fiet wil rennen, geschreven door Bibi Dumon Tak en is geïllustreerd door Noelle Smit.
Mocht je na het lezen van deze tips nog niet voldoende inspiratie hebben, neem dan gerust een kijkje op de website. We hebben in de winkel namelijk nog meer herfstprojecten!