Dit is een project vol monsters: kleine, walgelijke, gillende, doodenge monsters!
Durf jij een kijkje bij ze te nemen? Weet je dat heel zeker? Je kunt nu nog terug!
In dit project ontmoet je zeven monsters uit ‘Dit is een boek vol monsters’ van Guido van Genechten. Bij elk monster vind je een taal- en rekenactiviteit. Daarnaast bevat het project enkele extra suggesties: een spel- en bewegingsles, een creatieve opdracht en een monsterspel. Griezel jij met de monsters mee?
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
suzanne van doorn (geverifieerde eigenaar) –
We hebben dit project gedaan tijdens de kinderboekenweek 2017. Niet een te griezelig en eng thema maar juist ook grappig en leuk. Om monsters kun je namelijk ook lachen, want ze zien er soms zo gek uit of kunnen rare dingen. Het thema begon met het gelijknamige boek en wat was dat leuk! Gillende, stinkende, slapende monsters ze waren er allemaal. En dan aan het einde de klapper. Het engste monster die ontsnapt!! De lessen sluiten aan bij de eigenschappen van de monsters super leuk,want steeds kon ik opnieuw het verhaal voorlezen. Door de korte tijd hadden we niet tijd voor alle monsters en dat werd me wel even duidelijk gemaakt. He juf, we moeten dat monster nog…. Een super leuk project vol met gekkr monsters.
Marijke Klein Gunnewiek (geverifieerde eigenaar) –
Wat een geweldig project. Te beginnen bij het boek en de introductie. Alle spullen in een rugzak gedaan. Voor de kinderen watjes en knijpers, waar ze naar behoefte gebruik van mochten maken. Toch het boek in één voorgelezen, ik mocht niet stoppen van de kinderen! Wat een sprekend boek. Dat mocht de pret niet drukken, de dagen erna steeds één monster centraal was een feest van herkenning voor de kinderen. Herhaling…..
Dan de lessen, veelzijdig en een grote mate van betrokkenheid. Makkelijk voor te bereiden. Te kort de tijd voor alle lessen (met staken en roostervrije dag erbij). Je kunt er inderdaad makkelijk zo’n 3 weken aan werken.
Suze Hoekstra –
We hebben dit project gebruikt tijdens de kinderboekenweek 2017. Ik was al bekend met de Kleuteruniversiteit en heb dit aangeraden bij mijn collega’s. Die zijn inmiddels ook erg enthousiast. Het ‘Project vol Monsters’ is een fantastisch project. Het is erg leuk om steeds weer kennis te maken met een nieuw monster, dat maakt het voor de kinderen erg interessant. Elk monster heeft specifieke eigenschappen, die goed aansluiten bij de activiteiten. De voorbereidingen zijn eenvoudig en kosten niet veel tijd , wat ook erg prettig is. We hadden makkelijk drie weken kunnen vullen met dit project, dat hadden de kinderen en wij (de juffen) niet erg gevonden ?.
Maa (geverifieerde eigenaar) –
Ik heb dit project gedaan tijdens de Kinderboekenweek 2017.
De kinderen vonden het gelijk een super boek. Het was niet te eng maar wel leuk eng.
De monster gingen steeds meer leven in de klas waardoor de activiteiten goed aansloten bij de kinderen. Het eindspel was erg leuk en het diploma was de kers op de taart. Super project!
annelieke van meel (geverifieerde eigenaar) –
Ik heb dit project gedaan tijdens de Kinderboekenweek 2017. Natuurlijk past dit project en boek helemaal bij het thema gruwelijk eng maar eigenlijk kun je dit project altijd wel gebruiken. Monsters is voor kleuters een actueel thema en dit thema kan dan ook op ieder moment van het schooljaar worden gebruikt.
Het project bevat verschillende taal en rekenactiviteiten die goed aansluiten bij de ontwikkeling van kleuters. Zo ga je in dit project tijdens rekenen o.a. aan de slag met de begrippen links en rechts, je gaat tellen en je gaat meten. Tijdens taal ben je o.a. aan het rijmen, bedenk je woorden met de m en worden de kinderen uitgedaagd om kritisch te luisteren. Het is een veelzijdig project waar je zeker drie weken mee kunt vullen. Naast de taal en rekenactiviteiten is er ook een bewegingsactiviteit en een knutselactiviteit. Het monsterspel kunnen de kinderen ook zelfstandig in bijvoorbeeld een rekenhoek spelen. Een mooi uitgewerkt project wat heel goed aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. De leuke activiteiten zorgen voor een enorme betrokkenheid bij de kinderen. Ze wilde over alle monsters wat leren en deden enthousiast mee met de activiteiten!