Boer Boris gaat naar Oma in Den Haag. Die bakt van appels taarten en van peren maakt ze sap. Van pruimen maakt ze jam voor op beschuit en in de pap.
Breng een bezoekje aan Oma in Den Haag tijdens de Kinderboekenweek! Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, een bewegingsles, Engelse les, muziekles en suggesties voor de hoeken voor drie weken bij het boek ‘Boer Boris gaat naar Oma’ van Ted van Lieshout en Philip Hopman.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Lyana –
Erg leuk project! Bij iedere les zijn de kinderen op een andere manier bezig met het verhaal. Hierbij kun je denken aan bewegende activiteiten, spellessen, luisteropdrachten, coöperatieve werkvormen en taal- en rekenactiviteiten. Het bakken van de appeltaart was een feestje in de klas. Het project was gemakkelijk aan te passen op de klas en het niveau hiervan. Ik heb de lessen vooral in kleine kringen gedaan, waardoor je meer uit de les kan halen.
Annie (geverifieerde eigenaar) –
Erg leuk project. De kinderen konden op meerdere onderdelen aan de slag. Vooral het maken van de jam en het versieren van de rijmtaarten waren erg in trek. Verder heb ik de fruitkaartjes gebruikt in het klimrek zodat de kinderen zelf fruit konden oogsten/plukken. Favoriet van de kinderen was de woordmachine. Eerst verwondering en op het laatst de herkenning. Boer Boris blijft één van mijn favorieten.
Rob (geverifieerde eigenaar) –
Erg leuk project. Ik ben er zelfs een week eerder mee begonnen aangezien ik het grote aantal lessen niet alleen in de kinderboekenweek kwijt kan.
De meeste lessen zijn echt een feestje om uit te voeren met de kinderen, bij vrijwel geen enkele les zitten zij lang stil in de kring.
Denk bijvoorbeeld aan het beklimmen van een keukentrapje waarbij iedere trede een woord is.
Cooperatieve werkvormen als mix-koppel en mix-ruil.
Reken- en taallessen voor in het speellokaal of op het schoolplein enz.
De kinderen zullen dus niet stil zitten!
Wat ik ook sterk vond aan dit project was het feit dat er suggesties gegeven worden voor de hoeken waar de opdrachten die je met de kinderen in de kring hebt gedaan terug kunnen komen.
Denk bijvoorbeeld aan een fabriek waar jam gemaakt wordt door het juiste aantal teldopjes in het gelabelde potje te doen. Eerst wordt dit aangeboden in de kring en later worden deze materialen weer deel van een hoek.
De lessen zijn voor mijn combinatie groep 1-2 prima te doen. Soms iets te makkelijk voor de tweede groepers maar dan staan er weer suggesties bij de les hoe je het voor hen wat uitdagender kunt maken.
Er zit een enorme bijlage aan met prachtige kaartjes voor alles lessen. Ik zou deze niet allemaal meteen uitprinten. Veel hiervan is te vervangen door echt materiaal (bijvoorbeeld plaatjes van peren vervangen door echte peren).
Wat natuurlijk nog leuker is.
Ik vind het een heerlijk project. De kinderen genieten met volle teugen en daar geniet ik dan weer van. Een aanrader!
Yvonne (geverifieerde eigenaar) –
Ik ben er nog niet mee aan de slag gegaan maar heb wel alles gelezen, dus misschien verander ik nog van mening. Ik vind het tegenvallen (zeker voor 15 euro). Veel van de lessen zijn te moeilijk voor mijn startende groep 1. Vorig jaar ook een project gebruikt, na het lezen daarvan kon ik haast niet wachten om te starten en nu ga ik bekijken wat ik wel/niet kan en wil gebruiken/aanpassen voor mijn groep.