11 projecttips om het schooljaar mee te starten

Wanneer de kinderen na zes weken vakantie weer op school komen, is het belangrijk het schooljaar goed te starten. De nadruk ligt op de omgang met elkaar en op de regels en afspraken die er gelden in de klas. Het is fijn wanneer je een project kan vinden dat hierop aansluit. We hebben 11 projecten voor je op een rij gezet waarvan wij denken dat ze goed aansluiten bij de start van het schooljaar.

1. Agent en Boef

Boef ontsnapt uit de gevangenis en haalt allerlei streken uit. Ook in de klas, maar dat kan niet langer. Er zijn regels nodig om alles goed te laten verlopen.

Een handig en leuk project om aan het begin van het schooljaar uit te voeren! Boef haalt allerlei streken uit in de klas en het is duidelijk dat er regels moeten komen. Die regels gelden natuurlijk niet alleen voor Boef: de kinderen en de leerkrachten moeten zich er ook houden! Je vindt in dit project eerst tien activiteiten die je achtereen in volgorde uitvoert. Deze activiteiten vormen de rode draad van je thema. Daarnaast zijn er keuzeactiviteiten, deze voer je uit tussen de dagelijkse activiteiten. Het thema wordt afgesloten met een afscheidsfeestje voor Boef. Wanneer je alle activiteiten uit dit project inplant, kun je ongeveer vier weken met het thema werken. Voeg je zelf nog activiteiten toe, of wil je meer tijd besteden aan bepaalde activiteiten, dan kun je gerust zes weken vullen.

Dit project maakt gebruik van het prentenboek Agent en Boef – Boevenstreken – 3 voorleesverhalen van Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer.

Juf Linda over dit project: ‘Superleuk om mee te starten, omdat het project heel erg in gaat op de regels en afspraken, die je aan het begin van het jaar tóch al maakt met elkaar. Daarbij spreken de verhalen van Agent en boef de kinderen ook ontzettend aan’. 

2. Alfabet

Volg de dief Alfabet langs alle letters van… het alfabet!

Alfabet‘ is het geweldige boek van Charlotte Dematons waaraan ze drie jaar heeft gewerkt. Bij elke plaat in het boek zie je woorden en werkwoorden die te maken hebben een letter. In dit project vind je bij elke letter van het alfabet een activiteit gericht op het fonologisch of fonemisch bewustzijn, met activiteiten rondom rijmen, kritisch luisteren, letters, klanken, woorden en zinnen. Het project bevat meer dan dertig activiteiten en enkele spellen en de suggesties per activiteit zijn grotendeels ook in te zetten bij andere letters en klanken. De illustraties in de bijlagen van het project zijn speciaal door Charlotte Dematons voor Kleuteruniversiteit gemaakt. Je hebt het boek nodig voor uitvoering van dit project. Je kan dit project gedurende het gehele schooljaar gebruiken.

Juf Sigrid: ‘Het pakket is heel gevarieerd en biedt echt volop spelplezier. Ik heb het pakket net in huis en ik heb nog niet alles in mijn groep uitgeprobeerd, maar wat ik uitgetest heb, viel enorm in de smaak. Ik zou zeker aanraden om dit project alvast voor het nieuwe schooljaar aan te schaffen om het rustig te bekijken en er daarna een schooljaar lang plezier van te hebben’.

 

3. Een nieuw schooljaar pakket 5

Start het nieuwe schooljaar goed met Kolletje en haar toverstokken en de leuke groepsvormende en leerzame activiteiten uit dit pakket.

Het pakket bevat reken- en taalactiviteiten, een spel- en bewegingsles, een creatieve opdracht en groepsvormende spellen. De activiteiten zijn geschreven bij het boek Kolletje gaat naar school dat ook te vinden is in de bundel Kolletje tovert verhalen van Pieter Feller en Natascha Stenvert. De nadruk ligt bij dit project op de groepsvorming, het aanleren van de regels en het maken van afspraken. Er wordt bij de activiteiten veel gebruik gemaakt van sokken. Begin maar alvast met sparen!

Juf Monique over dit project: ‘Zoek je een project met veel groepsvormende activiteiten, activiteiten met veel lol en een hoge betrokkenheid? Dan is dit project écht iets voor jouw groep!’\

4. De krijtjes staken

Teun wil een tekening maken, maar als hij zijn kleurdoos opendoet vindt hij alleen een stapel brieven van zijn kleurkrijtjes. Ze staken!

De krijtjes zijn verdwenen! De kinderen kunnen ze weer terugverdienen met allerlei activiteiten. Ondertussen leren ze van alles over kleuren en gevoelens. Dit pakket bevat diverse taal-, reken- en creatieve activiteiten voor drie weken.

Petra Schutte: ‘De startles zorgt er direct voor dat de kinderen met volle betrokkenheid de rest van de activiteiten beleven. Voortdurend zijn ze op zoek naar antwoorden op die ene vraag: ‘Waar zijn die krijtjes gebleven?’. Na iedere activiteit verdient de klas een krijtje terug; ze kunnen dus niet wachten totdat alles weer compleet is. Het project bevat hele waardevolle activiteiten’. 

5. Rikki en zijn vriendjes

Elke avond gaat Rikki naar de open plek in het bos. Hij speelt er met al zijn vriendjes: witte, maar ook grijze, bruine en zwarte konijntjes.

Rikki heeft volop pret met al zijn vriendjes. Of ze nou wit, grijs, bruin of zwart zijn. Voor Rikki maakt het niet uit. Hij vindt het dan ook stom dat alle konijnen in groepjes bij elkaar gaan staan om hun eigen spelletjes te doen. Rikki speelt graag met iedereen. Op een dag komt er een nieuw konijn. Hij kijkt helemaal in zijn eentje naar de spelende konijnen. Rikki gaat naar het konijn toe en al snel zijn ze vriendjes. Als Rikki met zijn nieuwe vriend naar de andere konijnen gaat, lachen ze de nieuweling uit. Rikki accepteert dit niet en met een grapje zorgt hij ervoor dat het nieuwe konijn mee mag spelen. Samen met de andere konijnen hebben ze de grootste lol.

Word ook een vriendje van Rikki en schrijf in zijn vriendenboek! Dit project over vriendschap is geschreven bij het boek ‘Rikki en zijn vriendjes’ van Guido van Genechten. Het bevat reken- en taalactiviteiten, activiteiten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, een creatieve opdracht en enkele spellen.

Juf Meriel zei over dit project: ‘In het boek en het project zit ook duidelijk de boodschap: Iedereen is anders. Op een begrijpelijke manier kun je het met de kinderen over dit onderwerp hebben. In het project staan vragen die je als handvatten kunt gebruiken bij een gesprek met de klas’.


6. De bromtrol

De kleine trol probeert een hut te bouwen, maar dat stomme ding stort steeds in elkaar. Dat maakt kleine trol heel boos. Hij bromt ervan. Hij is een bromtrol!

De kinderen maken kennis met het korte lontje van de trol, want hij wordt soms boos. Heel boos! Dan verandert hij in een bromtrol. De kinderen zoeken naar manieren om bromtrol te helpen. Het project is geschreven bij het boek De bromtrol van Aprilkind, Barbara van den Speulhof en Stephan Pricken. Er staan taal- en rekenactiviteiten, een spel- en bewegingsles, een muziekles, natuur en techniek, een sociaal-emotionele activiteit, een Engelse les en suggesties voor de hoeken in het project. Met de activiteiten kun je vier weken aan de slag.

7. Mag ik meedoen?

Mag ik meedoen? Eend wil bij de club, want je kunt nooit genoeg vrienden hebben! Maar met welk dier mag hij meedoen?

Bij de start van een nieuw schooljaar krijgen de kinderen voldoende tijd elkaar te leren kennen en vriendschappen te sluiten. Met dit project heb je een ruim aanbod voor taal, rekenen, sociale en emotionele ontwikkeling en meer. Geschreven bij het boek Mag ik meedoen? van John Kelly en Steph Laberis. Dit lespakket bevat ook een bijpassend origineel liedje (met tekst, muzieknotatie en een instrumentale versie) van Jeroen Schipper in MP3-formaat.

Annelieke van Meel: ‘Wat een leuk project voor de start van het schooljaar! Of als in jouw klas de vraag speelt “Mag ik meedoen?”. Ik heb dit project gedaan tijdens de start van het schooljaar en nu een aantal weken verwijzen de kinderen nog steeds naar de titel van het project en het boek “Mag ik meedoen?”. Maar eigenlijk speelt dit onderwerp toch altijd in elke kleuterklas? Dit project is dan ook op ieder moment heel goed in te zetten en niet seizoensgebonden!’

8. Tin doet zijn zin

De andere vogels vinden dat Tin moet leren vliegen.
Maar Tin heeft het veel te druk met heel andere dingen.

In het boek Tin doet zijn zin van Bianca Antonissen en Lisa Brandenburg vinden alle vogels dat Tin moet leren vliegen. Maar Tin wil helemaal niet vliegen; hij wil zijn eigen zin doen! Daardoor zien de vogels en Tin zelf niet dat hij vele talenten buiten het vliegen heeft. Met dit project bij het boek ontdekken de kinderen in de klas nieuwe talenten bij zichzelf. Ook als leerkracht word je verrast door de ongekende talenten van de kinderen.

In het project vind je reken- en taalactiviteiten, activiteiten voor natuur en techniek, sociaal-emotionele activiteiten, een spel- en bewegingsles en suggesties voor de hoeken. Centraal staat de zoektocht naar talenten en het sociaal-emotioneel leren.

9. De mooiste vis van de zee

Regenboog is de mooiste vis van de zee.
Maar omdat hij trots en ijdel is, zwemt geen enkele vis met hem mee.

Regenboog is een prachtige vis, met schitterende schubben. De andere vissen willen allemaal graag met hem spelen. Ze vinden zijn zilveren schubben prachtig. Maar Regenboog zwemt trots voorbij en wil met niemand iets te maken hebben, zeker niet als een kleine vis om één schubje vraagt.

De mooiste vis van de zee is een boek van Marcus Pfister. Het pakket bevat acht sociaal-emotionele activiteiten, acht reken- en taalactiviteiten, bewegingslessen, een les Engels, suggesties voor de hoeken en verschillende (gezelschaps)spellen. Je kunt hier ongeveer drie weken mee aan de slag.

Juf Agnes over dit project: ‘Persoonlijk vind ik dit project een fijn project om aan het begin van het schooljaar uit te voeren. Soms is het nog volop zomer en zit iedereen nog een beetje in de vakantiestemming, dus het thema past dan perfect. Maar er staan heel wat sociaal-emotionele activiteiten in dit project. Activiteiten waardoor kinderen elkaar leren kennen, met elkaar spelen en samenwerken. Zeker als je met een nieuwe groep start, is dit erg fijn’.

10. Elmer

Elmer is een olifant. Geen grijze … maar een kleurtjesolifant!

Ga op stap met Elmer en leer de kleuren. Dit pakket bevat reken- en taalactiviteiten, een les Engels, een bewegingsles, sociaal-emotionele activiteiten, enkele spellen en creatieve opdrachten waarbij de kleuren centraal staan. De activiteiten zijn geschreven bij Het grote boek van Elmer van David McKee.

Juf Janneke: ‘Ik heb dit thema bewust gekozen aan het begin van het schooljaar omdat in het thema centraal staat dat niemand hetzelfde is. Iedereen is anders, maar iedereen hoort erbij, net als Elmer in de jungle. Elmer helpt in de boeken andere dieren. Deze twee dingen vind ik belangrijk om in de gouden weken, aan het begin van het schooljaar, aan de kinderen mee te geven. En dit komt aan bod tijdens dit project’.

 

We wensen je een goede start van het schooljaar toe!