Teun wil een tekening maken, maar als hij zijn kleurdoos opendoet vindt hij alleen een stapel brieven van zijn kleurkrijtjes. Ze staken!
De krijtjes zijn verdwenen! De kinderen kunnen ze weer terugverdienen met allerlei activiteiten. Ondertussen leren ze van alles over kleuren en gevoelens. Dit pakket bevat diverse taal-, reken- en creatieve activiteiten voor drie weken.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Petra Schutte –
Wat een ontzettend gaaf project is dit! Na de eerste les was het gelijk raak, de krijtjesgekte ging van start. De startles zorgt er direct voor dat de kinderen met volle betrokkenheid de rest van de activiteiten beleven. Voortdurend zijn ze op zoek naar antwoorden op die ene vraag: ‘waar zijn die krijtjes gebleven?’. Na iedere activiteit verdient de klas een krijtje terug, ze kunnen dus niet wachten totdat alles weer compleet is. Het project bevat hele waardevolle activiteiten. Het maken van de grafiek bij de potloden bijvoorbeeld, alle mandjes met potloden werden gesorteerd op kleur en gelijk ook maar op lengte. Daarna alles invoeren in de tabel, wat ook heel goed op een coöperatieve manier kan. Ook de les met beginklanken was fantastisch, wat hebben we gelachen toen we de plaatjes moesten sorteren op beginklank maar de kleuren helemaal niet klopten. De lessen in dit project zijn gevarieerd, vele doelen komen aan bod en er is voldoende uitdaging voor de oudsten in aan te brengen. Veel lessen lenen zich ervoor om coöperatief ingezet te worden, na een klassikale variant bijvoorbeeld. Het boek is de grootste trigger in dit project. Omdat iedere les natuurlijk start met een stukje uit het boek, beginnen we iedere les dus ook lachend. Dit is een boek wat de kinderen nog steeds voortdurend kiezen om uit voorgelezen te worden, ze blijven maar lachen!
De eindspeurtocht is een geweldige afsluiter en we hebben uiteindelijk het echte doosje met krijtjes (met echte oogjes) opgehaald bij de directeur, er barstte een enorm gejuich los! Een enorme aanrader!
Dieke Grootscholten (geverifieerde eigenaar) –
We hebben 3 weken met veel plezier aan dit project gewerkt. De kinderen hebben er erg van genoten. We hebben ervoor gekozen om elke dag een kleur centraal te zetten. De kinderen kwamen met kleren in die kleur aan naar school en in de klas hebben we dingen gezocht in dezelfde kleur. Na de kringactiviteit uit het project konden de kinderen ook een krijtje van die kleur verdienen. Dat vonden ze leuk! Het project en het boek sprak de kinderen enorm aan. Dit project gaan we zeker nog een keer gebruiken!
Anne (geverifieerde eigenaar) –
Wij hebben met heel veel plezier aan dit project gewerkt. We hebben drie weken er aan gewerkt en vonden het erg prettig dat je de lessen zo kunt volgen maar er toch ook je eigen draai aan kunt geven. De opdrachten kun je gemakkelijk aanpassen en indelen naar je eigen schema of plannen. Zelf hebben wij ook de kleuren in het Engels besproken omdat wij Engelse les hebben op school, twee vliegen in een klap! De materialen die bij het project horen hebben wij gebruikt tijdens de lessen maar ook bij de rekenhoek, de thematafel en als aankleding van de klas. De kinderen vonden het verdienen van de krijtjes enorm leuk en ook de speurtocht was een groot succes!
fien (geverifieerde eigenaar) –
Ik ben nog nooit zo aangenaam verrast geweest door een onbekend boek. Bianca schreef er heel leuk project bij die je zeker verder zal helpen! Doordat mijn kleuters jonger zijn (3 jaar) heb ik haar activiteiten concreter gemaakt (bv het sorteren van de kleurpotloden in het doosje, heb ik de kinderen echte kleurpotloden gaan sorteren). Het was een schot in de roos! Heel jammer dat ik maar 1 week kon werken aan dit project! volgend jaar zullen het er zeker 2 zijn! Je kan zelf een beetje kiezen waar je de nadruk op legt: kleuren of gevoelens! En het einde is heel grappig! Iedereen zou dit project eens moeten uitwerken!