Boef ontsnapt uit de gevangenis, en haalt allerlei streken uit. Ook in de klas, en dat kan niet langer. Er zijn regels nodig om alles goed te laten verlopen.
Een handig en leuk project om aan het begin van het schooljaar uit te voeren! Boef haalt allerlei streken uit in de klas en het is duidelijk dat er regels moeten komen. Die regels gelden natuurlijk niet alleen voor Boef, de kinderen en de leerkrachten moeten zich er ook houden! Je vindt in dit project eerst tien activiteiten die je achtereen in volgorde uitvoert. Deze activiteiten vormen de rode draad van je thema. Daarnaast zijn er keuzeactiviteiten, deze voer je uit tussen de dagelijkse activiteiten. Het thema wordt afgesloten met een afscheidsfeestje voor Boef. Wanneer je alle activiteiten uit dit project inplant, kun je ongeveer 4 weken met het thema werken. Voeg je zelf nog activiteiten toe, of wil je meer tijd besteden aan bepaalde activiteiten, dan kun je gerust 6 weken vullen.
Dit project maakt gebruik van het prentenboek ‘Agent en Boef – Boevenstreken – 3 voorleesverhalen‘ van Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Renate van Ruijven –
Wat een fantastisch project! We hebben dit project gebruikt aan het begin van het schooljaar om de regels in de klas af te spreken. Een ideaal project om op kleuterniveau aan de gouden weken te werken!
De kinderen smulden ervan, ze waren zó enthousiast! We hadden een politiehoek in de klas (met cel) en leerden wat voor taken de politie allemaal kon uitvoeren. Ook kwam er een echte agent op bezoek en mochten wij langskomen op het politiebureau waar wij in de cellen mochten kijken. Onze favoriete activiteit was: ‘plakwerkje’. Na de rommel in de klas leerden de kinderen de boef hoe het wél moest. , Hierna hebben we een verjaardagskalender gemaakt met een foto van de kinderen in een boevenpak.
Wij hebben erg van dit project genoten, een fantastisch project die heel goed past bij het begin van het schooljaar.
Arina.vangelder –
Het project Agent en boef sluit heel goed aan bij de start van een nieuw onderwijsjaar. Wat waren de kinderen enthousiast en enorm betrokken. Er zijn tijdens het project allerlei eigenaardigheden langs gekomen in de groep; rommel, een voetafdruk, een pet etc. Dit maakte dat de kinderen erg betrokken waren en super alert. Uiteindelijk verzinnen de kinderen regels voor boef waaraan hij zich moet houden als hij in de groep wil blijven komen. Deze regels blijken ook heel goed voor de groep te zijn.
De taal, reken en bewegend leeractiviteiten sluiten heel goed aan bij het grappige prentenboek. Ook de hoeken zijn heel goed bij het thema te betrekken. De huishoek was samen met de kinderen omgetoverd tot politiebureau met ook een gevangenis. In de bouwhoek werden prachtige gevangenissen gebouwd en in de tufftray speelden de kinderen het spel Diamantenroof. Een geweldig project wat ik zeker nog eens ga herhalen.
Anouk Greving –
Wat een prachtig project! De kinderen zijn direct betrokken door de rommel in de klas. Hoe komt dat toch? Wie doet dat? De kinderen willen meteen helpen het raadsel op te lossen. Doordat boef regels nodig heeft, zien de kinderen direct de noodzaak van het maken van regels. Ze zijn er om het fijn te hebben in de klas. Mooi om op deze manier samen afspraken en regels te maken voor de hele klas. Dit geeft ook mooie kansen om te werken aan een positieve mindset. Je kunt regels maken met wat we níét willen zien, maar we kunnen ook afspraken maken wat wel wél graag zien. Ik merk dat zelfs nu na het project de kinderen daar nog iets aan hebben!
estermonnereau –
Wat een geweldig project! Ik deed dit project na de kerstvakantie en het was fijn om zo weer even alle regels en afspraken in de klas op te frissen. De kinderen waren ontzettend enthousiast over alle lessen. De boeken van agent en boef spreken enorm aan en met de lessen uit het project kun je helemaal aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Boef was bij ons in de klas geweest en had zijn pet laten liggen. Deze pet kwam in onze politiehoek te liggen en er werd elke dag mee gespeeld. Ook tijdens het buiten spelen kwamen agent en boef dagelijks voorbij. Van de lessen vonden de kinderen vooral het meten erg leuk en het maken van een eigen “gezocht” poster was de favoriet. Wij hebben het project uitgesmeerd over 6 weken, en er was genoeg om over te werken en spelen.
Ik gebruikte er ook nog het pakket liedjes en bewegingslessen Agent en Boef bij. Dat is echt een aanrader.
Ik ga dit project zeker nog eens doen!
rosanvangessel1 (geverifieerde eigenaar) –
Dit project kan ik iedereen aanraden! Wat een gaaf project is dit. We hebben dit project gebruikt aan het begin van het schooljaar, zodat we de regels in de klas ook meteen met elkaar konden afspreken. De kinderen vonden het fantastisch en onze “echte” politiehoek was erg geliefd!
Boef kwam in de klas op bezoek en maakte er elke keer een rommeltje van in de klas. De kinderen vonden dat natuurlijk heel spannend en leuk! We hebben een brief geschreven voor boef en elk papiertje of voetafdruk op het schoolplein werd gezien als aanwijzing naar de boef! De kinderen dachten eerst dat een meester de boef was, maar later bleek dit toch niet zo te zijn. Fantastisch om de overtuiging en betrokkenheid te zien!
Ook thuis werd er meegedacht en meegespeeld. Soms kwamen kinderen zelfs weer met nieuwe ideeën op school, omdat dit thuis tijdens het avondeten was besproken.
Kortom: zeker de moeite waard om dit project een keer te doen!
Sigrid Olivier –
Wat een heerlijk project om het schooljaar mee te beginnen. Wij werken op school in de kleutergroepen altijd vanuit een door de kinderen ingerichte themahoek. Dat werd dit schooljaar dus een groot politiebureau met een politiecel.
Het prentenboek is heel humoristisch geschreven en spreekt de kinderen echt enorm aan. Iedere keer gebeurt er iets in de groep, er ligt bijvoorbeeld allemaal rommel op de knutseltafel. Uiteindelijk blijkt dat boef dit gedaan heeft en dat geeft meteen aanleiding om de regels uit de groep te bespreken en aan te leren. Dit is natuurlijk veel leuker dan zomaar een regel bespreken.
Kleuters vonden de bezoekjes van boef heerlijk en riepen nog weken erna dat boef misschien wel weer was geweest. Daar trapte ik natuurlijk niet in, want boef had heel duidelijk afscheid genomen en had verteld dat dit zijn laatste bezoekje was aan de klas.
Wij boften enorm, want als afsluiting van het thema kwam er echt een politieagente met politieauto op school om van alles te vertellen en te laten zien. Wij zijn het schooljaar goed begonnen!
Agnes Zuiderveen (geverifieerde eigenaar) –
Fijn project om aan het begin van het schooljaar uit te voeren. De kinderen worden spelenderwijs mee genomen in de regels die gelden op school. Wat vonden ze het spannend om ineens de pet van Boef te vinden! De link was meteen gelegd en het enthousiasme straalde er vanaf. Wat een betrokkenheid!
m.overweel (geverifieerde eigenaar) –
Wat hebben we een plezier gehad met het project van Agent en boef. Dit project is zeker een aanrader voor een goede start aan het begin van het schooljaar.
Op de website las ik al dat dit project goed past bij de start van het schooljaar omdat de nadruk ligt op het belang van regels en afspraken, dit klopt helemaal.
De boeken van agent en boef zitten vol humor en grapjes. De onhandige boef maakt er maar een potje van. Het is heel leuk hoe dit in de lessen ingezet wordt om de kinderen zich bewust te laten worden van de regels en afspraken in de groep.
Zo maakt boef rommel in het lokaal, wat zijn hier de afspraken over en hoe moet je eigenlijk opruimen?
Boef smeert met lijm alles onder, hoe gebruik je plaksel? En wat heb ik nodig voor een knutsel en waar kan ik het pakken?
Met de lessen bespreek je op een leuke manier de regels en afspraken in de klas en het nut van deze regels.
Het project bestaat uit 10 activiteiten en keuzeactiviteiten. De keuzeactiviteiten bevatten o.a. taal- en rekenactiviteiten die in willekeurige volgorde ingezet kunnen worden tijdens het project.
Ik heb naast dit project ook de beweeglessen en liedjes bij agent en boef aangeschaft. Dit is een hele leuke verrijking bij het project. Ik heb de beweeglessen ingezet tijdens mijn gymlessen in deze periode, maar ook in de klas heb ik ze veel gebruikt. Even een beweegspelletje, liedje of zangspel.
Kortom weer een top project van de Kleuteruniversiteit, waar zowel ik als de kinderen een hoop plezier aan beleefd hebben. Het project is compleet, omvat vele ontwikkelingsgebieden en je bent op een hele leuke manier met de klassenstructuur bezig.
Maa (geverifieerde eigenaar) –
Wat een geweldige start van het jaar!
We gebruikten dit project als start om op die manier de regels en routines van de klas weer af te spreken.
Vanaf het eerste moment zaten de kinderen er helemaal in. Er was een politiehoek en in de bouwhoek werden prachtige gevangenissen gebouwd. Ook buiten zag je dat er politie en boefje werd gespeeld. De kinderen namen de politiepetten mee naar buiten en de fietsen werden politieauto’s.
Ook onze verjaardagskalender is in het thema gemaakt. De juf als politie en de kinderen als echte boefjes in een gevangenis.
De activiteiten in het project gaven mij als leerkracht een goede houvast, maar ik had ook nog alle vrijheid om er activiteiten bij te bedenken.
Dit is tot nu toe echt mijn favoriete project en ik ga hem zeker weer doen!
Linda Mooijekind (geverifieerde eigenaar) –
Dit project heb ik aan het begin van het schooljaar gedaan. Super leuk om mee te starten, omdat het project heel erg in gaat op de regels en afspraken, die je aan het begin van het jaar tóch al maakt met elkaar. Daarbij spreken de verhalen van Agent en boef de kinderen ook ontzettend aan (en niet alleen de kinderen ;)) Overal werden de verhalen nagespeeld: in de klas, op de gang, maar ook buiten. Als er heel erg met lijm werd geknoeid, noemden de kinderen elkaar ook ‘boef’, want dit deed boef in een van de verhalen ook! Het leefde dus enorm.
Kortom, topproject om je schooljaar heel fijn te starten!
Dieke –
Wat een fantastisch project! We hebben dit project gebruikt aan het begin van het schooljaar om de regels in de klas af te spreken.
De kinderen smulden ervan, ze waren zó enthousiast! We hadden een politiehoek in de klas (met cel), ze konden met de politieplaymobiel spelen en we hebben een verjaardagskalerder gemaakt met een foto van de kinderen in een boevenpak. Tralies ervoor knutselen en ophangen.
Wij hebben erg van dit project genoten, een van de leukste projecten van de kleuteruniversiteit tot nu toe!
Rob (geverifieerde eigenaar) –
Ik heb dit lespakket aan het begin van het schooljaar gebruikt en de kinderen hebben er van genoten.
Boef komt steeds op visite en doet van alles fout. Samen met de kinderen kom je met regels waar boef zich aan moet houden zo leren de kinderen spelenderwijs de regels van de klas.
Een hele leuke manier om het jaar te beginnen.
L. –
Fijn project. En het zit dicht bij de belevingswereld van de kinderen. Je kan het project het gehele jaar gebruiken. Helemaal geweldig.