De week van Fien

In deze rubriek nemen we een kijkje in de klas van een collega. Deze week is ambassadeur Fien (@kleuterjuffien) aan de beurt! Fien werkt in groep 1/2 en is ambassadeur van Kleuteruniversiteit. Haar klas ging onder andere aan de slag met verschillende projecten zoals Geobord voorbeeldkaarten, Actiebladen letters en de Rijgkaarten. Kijk jij mee in […]

Reflecteren met kleuters

Susanne Oversier is werkzaam in de ZML startgroep van de A.J. Schreuderschool in Rotterdam en Renate van Ruijven is werkzaam in unit 1/2 op de Joannesschool in Naaldwijk. Beiden zijn ze ambassadeur van Kleuteruniversiteit. Tegenwoordig wordt er vaak aan je gevraagd om te reflecteren, ook van de kinderen in de bovenbouw wordt dit verwacht. Kunnen […]

Inspiratieblog: 5 tips voor een vlotte overgang van groep 2 naar 3

Maaike van Goozen is projectleider bij Junioruniversiteit. Een aantal jaar geleden kwam bij Maaike op school de doorgaande leerlijn groep 2/3 ter sprake. Ze vonden als team dat ze meer konden aansluiten bij de behoeftes van kinderen om het gat te verkleinen. In deze blog lees je haar tips om dit te bewerkstelligen. Het is […]

Inspiratieblog: Burgerschap verplicht?! Help! Wat nu?

Scholen zijn verplicht om aandacht te besteden aan burgerschap. De overheid heeft een kader opgesteld waarbinnen scholen zelf invulling kunnen geven aan burgerschapsonderwijs. Maar waar begin je? En hoe kunnen de projecten van Kleuteruniversiteit je helpen bij de invulling van burgerschap? Linda, Evelyn en Janneke zoeken het voor je uit.

Sensopatisch spel bij kleuters

Marleen Overweel is ambassadeur bij Kleuteruniversiteit en staat voor groep 1-2 op Daltonschool Nicolaas in Doorn. In haar klas heeft ze plek gemaakt voor sensopatisch spel. In deze hoek staan twee grote bakken op pootjes (een verbouwde Ikea commode) waarin ze bewust sensopatisch spel aanbiedt. In deze blog lees je wat sensopatisch spel is en […]