Zoals je vast weet, leren kleuters door op ontdekkingstocht te gaan. Ze leren door te voelen, te proeven, te kijken en vooral door dit samen met anderen te doen. Op welke manier past het gebruik van ICT in deze vorm van leren? In deze blog nemen Rosan van Gessel en Chantal Groeneveld je mee in hoe je verschillende vormen van ICT kunt inzetten in een kleuterklas. Rosan is werkzaam in groep 1/2 op de Schakel in Leersum en Chantal is werkzaam op de Driemaster in Hardinxveld-Giessendam en zijn beiden ambassadeurs van Kleuteruniversiteit.
Waarom ICT?
Door gebruik te maken van ICT in een kleuterklas maken kleuters kennis met de digitale wereld waarin zij leven. Zowel bij Chantal als Rosan op school werken kinderen vanaf groep 3 met een Chromebook. Door jonge kinderen kennis te laten maken met digitale middelen hebben zij hier in groep 3 profijt van. Daarnaast werken de kinderen aan de 21e eeuwse vaardigheden en aan het verbeteren van de ICT-basisvaardigheden. Ze leren omgaan met het gebruik van een computer, laptop, tablet of een ander digitaal in te zetten product. Ook werk je aan computational thinking, het inzetten van een digitale tool om een probleem op te lossen. ICT kan ook helpen om ontwikkelingsdoelen te laten behalen. Dit doe je door gebruik te maken van educatieve spellen die aansluiten op je ontwikkelingsdoelen. Verderop in de blog kun je hier nog meer over lezen.
Tablets
In veel kleuterklassen zijn tablets te vinden. Je kunt deze gebruiken om educatieve spelletjes te spelen, maar je kunt de tablet ook gebruiken als ondersteuning of verdieping van het spel. We geven je graag een aantal ideeën:
- Als je een huishoek of themahoek omtovert tot winkel zet de tablet dan in door gebruik te maken van de rekenmachine die hier standaard op geïnstalleerd staat.
- In een atelier of knutselhoek kunnen de kinderen naar alle lust knutselen. Wanneer je een gerichte knutselopdracht geeft, hebben de kinderen regelmatig sturing nodig. Deze sturing kun je als leerkracht geven, maar je kunt ook instructiefilmpjes op de tablets inzetten. De kinderen kijken naar het filmpje en zien zo stap voor stap welke handeling ze gaan uitvoeren.
- Een verteltafel naar aanleiding van een boek is vaak erg leuk, kinderen spelen hier naar hartelust en gaan er graag mee aan de slag. Ook bij de verteltafel kun je de tablet inzetten, bijvoorbeeld door het maken van stop-motion filmpjes. De kinderen hebben hier de eerste keren begeleiding en sturing bij nodig, maar op den duur zullen ze dit zelf kunnen.
- In een lees-/luisterhoek komt een tablet ook goed van pas. Je kunt een verhaal inspreken of een voorgelezen verhalen via YouTube laten luisteren. Deze kunnen de kinderen zelf opzoeken of je zoekt als leerkracht de geschikte filmpjes en maakt hier online een QR code van. Hierdoor kijken en/of luisteren de kinderen naar de verhalen die jij hebt uitgekozen. Je kunt ze ook laten kijken naar filmpjes van de Voorleeshoek. Hierbij worden boeken voorgelezen en het beeld wordt ondersteund door klassieke muziek.
- Neem de tablet eens mee naar buiten! Laat de kinderen insecten zoeken en deze op de foto zetten. Ga op pad en fotografeer de cijfers die je buiten tegenkomt. Een tip, maak van te voren goede afspraken hoe kinderen met de tablet omgaan en waar ze deze opruimen als ze hem niet gebruiken..
Digibord
Op de meeste scholen hangt er in elk lokaal een digibord. In veel lokalen wordt dit bord gebruikt om educatieve filmpjes te kijken, maar wist je dat er nog veel meer manieren zijn om je digibord effectief te kunnen gebruiken?
Zo heeft Chantal op haar vorige school gewerkt met een Digikeuzebord, waardoor het digibord gedurende het speel-/werkmoment werd ingezet. Dit kun je zelf maken via digitale programma’s als Gynzy en Prowise of een abonnement aanschaffen bij Digikeuzebord.
Natuurlijk kun je het digibord ook inzetten als activiteit tijdens het spelen en werken. Op GynzyKids zijn verschillende educatieve spellen te vinden die aan te passen zijn naar de activiteiten in je groep. Ook de website van Tinytap heeft veel Nederlandse activiteiten die gericht zijn op ontwikkelingsdoelen. Het zijn interactieve spellen waar de kinderen zelfstandig individueel of in groepjes mee aan de slag kunnen.
Educatieve materialen die samen met de Ipad te gebruiken zijn
Naast allerlei apps die je op de tablet kunt gebruiken, zijn er tegenwoordig spellen uitgebracht die je kunt gebruiken in combinatie met de tablet. Kinderen zijn zo met concreet materiaal bezig en gebruiken de tablet als middel. Hieronder benoemen we een aantal educatieve materialen die je in combinatie met de tablet kunt gebruiken:
- Veel kleuters ontwikkelen interesse in de letters. Met het materiaal ‘Kiene Klanken’ stempelen kinderen letters op de tablet. De bijbehorende app geeft aan om welke letter het gaat in diverse moeilijkheidsgraden. Zo is het materiaal geschikt voor groep 1 tot en met 3. Naast Kiene Klanken bestaat er binnen deze serie ook een spel met cijfers en een met vormen.
- Bij Osmo gaan de kinderen op een interactieve manier aan de slag met materialen. Binnen Osmo zijn er veel verschillende educatieve spellen uitgebracht. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor tangram. Door de verschillende levels en niveaus van spellen kan het gebruikt worden voor meerdere leeftijdscategorieën en is het zowel voor jongste als oudste kleuters aantrekkelijk.
Kijk voor meer ideeën ook op de website van Meester Sander.
Beebot
Steeds meer scholen schaffen een Beebot aan. De kinderen kunnen de robot in de vorm van een bij programmeren om een route te laten rijden. Ze stellen zich vanzelf het volgende af: ‘Wat gebeurt er als ik bepaalde knopjes in druk, hoe rijdt de Beebot dan? Waar gaat hij naar toe?’ De kinderen in de de klas van Rosan maken ook gebruik van de opzetstukken voor de beebot. Op deze manier kunnen ze de Beebot bijvoorbeeld laten tekenen door deze te programmeren.
De Beebot kun je ook inzetten met een gerichte opdracht. Er zijn diverse Beebot platen te vinden die je in de speciale mat kunt steken. Hierbij laten de kinderen de Beebot van punt A naar punt B gaan. Hierbij werken ze aan de 21e eeuwse vaardigheden, leren vooruit te denken en buigen zich over de te nemen stappen van de Beebot.
Tip: Je kunt de Beebot gemakkelijk van karakter laten veranderen door er een plaatje op te plakken! Zo valt de Beebot ook binnen het thema waar je op dat moment mee bezig bent.
Hopelijk heeft deze blog je geïnspireerd om ook met ICT in de klas aan de slag te gaan. Heb je na het lezen van deze blog vragen over het werken met ICT of wil je iets anders weten? Stuur dan gerust een bericht via Instagram of je kunt ons bereiken via de Facebook-groep Vrienden van Kleuteruniversiteit .