Het is het seizoen van verhalen vertellen, van griezelen en van jezelf terugtrekken. In deze blog lees je over negen uiteenlopende projecten die je deze herfst kunt inzetten. Of je nu graag op een spannend avontuur gaat, naar pianomuziek luistert of houdt van wandelen in het bos: er is voor ieder wat wils. Lees je mee?
Prinses Welmoet
Sprookjes kun je het hele jaar door behandelen, toch is het extra fijn als de dagen korter worden. Ideaal voor in de herfst dus! In Prinses Welmoet van Tineke Lemmens en Margot Senden ontmoet je de stoerste prinses van het land: Prinses Welmoet. Deze prinses heeft wel iets anders aan haar hoofd dan schattig en lief zijn. Het avontuur zoeken, bijvoorbeeld. En die prins redden!
Dit project bevat materiaal voor drie weken met activiteiten voor rekenen, taal, muziek, drama en spel en beweging. Aan de hand van spannende raadsels komen in dit project verschillende sprookjes voorbij: Doornroosje, Sneeuwwitje, Roodkapje en meer. Elke dag krijgen de kinderen een raadsel mee naar huis, zo worden ook de ouders en verzorgers bij dit project betrokken. De antwoorden hang je in de sprookjesboom in de klas. Het project wordt afgesloten met een drama-activiteit waarin alle sprookjes terugkomen. Eventueel kun je hier een voorstelling voor de ouders aankoppelen.
Neem jij de prinsen en prinsessen uit jouw klas mee op dit sprookjesachtige avontuur?
De beer en de piano
Laat de wind buiten maar razen en de regen roffelen op de daken. Binnen in de klas hoor je er niets van: daar klinkt het allermooiste concert. In het prachtige boek De beer en de piano van David Lichtfield vindt een beer op een dag een piano in het woud. Na een tijdje speelt hij de mooiste muziek. De beer gaat naar de stad en wordt wereldberoemd.
Dit project bevat vierentwintig reken- en taalactiviteiten, een les Engels en een creatieve activiteit. De kinderen leren over de seizoenen, ontdekken rijmwoorden in een zin, bewegen in het bos en doen nog veel meer activiteiten. Muziek mag natuurlijk niet ontbreken in dit project. Naast suggesties voor muziek, dans en beweging bevat het lespakket ook twee originele liedjes van Jeroen Schipper in MP3 formaat.
De rode draad van het project: Tijdens de activiteiten verzamel je muzieknoten die een bekend liedje vormen. In de afsluiting geef je de verzamelde muzieknoten een plek op de notenbalk en ontdek je welk lied dit is.
Een fijn, muzikaal project om dit seizoen mee aan de slag te gaan.
Bang mannetje
Bang mannetje kun je na twintig jaar met recht een klassieker noemen! Het geweldige prentenboek, geschreven door Mathilde Stein en geïllustreerd door Mies van Hout, is nog altijd populair en een enorm succes in de klas. Bang Mannetje is bang voor van alles, maar dat wil hij niet, daarom belt hij de toverboom om een afspraak te maken. De toverboom helpt bange mannetjes af van hun angsten, wel waarschuwt de boom hem voor de woeste wezens die hij op zijn weg zal tegenkomen – maar daarvoor hoeft hij niet bang te zijn, ze zijn namelijk niet gevaarlijk.
In dit prachtige vakoverstijgende project van 25 activiteiten is veel aandacht voor spel, natuur en techniek en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Bij de startactiviteit ontmoeten de kinderen Bang Mannetje. In de activiteiten die volgen leren de kinderen hoe ze iets bestellen bij de bakker, voeren ze een telefoongesprek, gaan ze op patronenjacht, beleven ze een drakenavontuur, gaan ze op bezoek bij de heks en nog veel meer! Voor de eindactiviteit gaan de kinderen naar buiten: op weg naar de toverboom.
De toverboom wacht op jouw telefoontje! Ga jij een afspraak maken?
Het kabouterboek
Het Kabouterboek van Loes Riphagen is een waanzinnig leuk en creatief boek waar jonge kinderen uren naar zullen kijken om telkens weer nieuwe dingen te ontdekken. In het verhaal vertelt kabouter Kik je alles over zijn leven als moderne kabouter. Denk jij dat kabouters nog altijd in het bos leven? Dan heb je het mis… Hoewel dit project hierdoor misschien minder herfstig klinkt, is het zeker geschikt om tijdens dit seizoen te doen.
In dit project voor zo’n vier weken staan de kinderen centraal. Hun namen, lengtes, hobby’s, woonplaatsen, lievelingseten en hun taal, alles komt in dit project aan bod. Tegelijkertijd maken de kinderen kennis met het leven van kabouter Kik. Dit project bevat activiteiten voor taal, rekenen, muziek, drama, creativiteit, spel en beweging, gezondheid en hygiëne en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Van dit boek is ook een L.I.F.T project beschikbaar. Een mooie aanvulling op Dit ben ik!
Bij de start van het project ontdekken de kinderen een kabouter in het lokaal. Dit blijkt Kik te zijn. Kik wil de kinderen graag over zijn leven vertellen.
De rode draad van het project: Geef Kik na de startactiviteit een plek op een lege tafel. Dit wordt de speeltafel. Na elke activiteit komt hier iets passends bij dat iets vertelt over het leven van Kik én waar de kinderen mee kunnen spelen. Zo wordt zijn leefomgeving steeds rijker.
Ga mee met Kik en stap in de wereld van de moderne kabouter!
Lekker alleen
De herfst is het seizoen om jezelf heerlijk terug te trekken en even alleen te zijn. En dat is precies wat August de Vos uit het prentenboek Lekker alleen! van Miriam Bos graag wil. Hij trekt zich terug in zijn geheime hut. Niemand weet dat hij daar zit, hoewel? Suusje Eekhoorn wil dolgraag samen met August in de hut spelen!
Voorgelezen worden is altijd fijn, maar al helemaal als het buiten regent en je warm binnen in een zelfgebouwde hut zit. Hiermee start het project. Na het voorlezen volgen activiteiten die het boek in chronologische volgorde doorlopen. Er zijn activiteiten voor rekenen, taal, muziek, samenwerken, bewegen en sociaal-emotionele vorming. Daarnaast bevat het project vier spellen die op elk moment inzetbaar zijn. Het project sluit af met een gezellig groot huttenfeest.
De rode draad van het project: De kinderen krijgen na elke activiteit een keuze ter afsluiting. Of ze mogen lekker alleen zijn en krijgen een opdracht om alleen te doen, of ze kunnen kiezen voor gezellig samen en krijgen een opdracht om samen te doen.
En jij? Speel je graag lekker alleen, zoals August de Vos? Of speel je liever gezellig samen, zoals Suusje Eekhoorn?
Dit is een boek vol monsters
Heb je zin in een griezelige herfst? Dan is dit project iets voor jou. Als je ten minste niet bang bent voor monsters? Kleine, walgelijke, gillende, doodenge monsters! Durf jij een kijkje bij ze te nemen? Weet je dat heel zeker? Je kunt nu nog terug!
In dit project ontmoet je zeven monsters uit Dit is een boek vol monsters van Guido van Genechten. Bij elk monster vind je een taal- en rekenactiviteit. Daarnaast bevat het project enkele extra suggesties: een spel- en bewegingsles, een creatieve opdracht en een monsterspel. Het project start met een startactiviteit waarbij je met een rugzak de klas in komt. In de rugzak zitten een wasknijper, oordopjes, rubberlaarzen, handschoenen, massa’s moed, tonnen lef en stalen zenuwen. Waarvoor zou je dit nodig hebben?
Tijdens de activiteiten die volgen ga je met de kinderen op monsterpad. Regelmatig heb je hiervoor iets uit de rugzak nodig. Na elke activiteit volg je de pootafdrukken van de monsters door een stap op het monsterpad te zetten. Het project wordt afgesloten met een monsterspeurtocht door de school. De kinderen volgen de pootafdrukken, komen monsters tegen en doen hierbij een activiteit die ze herkennen uit een eerdere les.
Durf jij het aan om op monsterpad te gaan?
De boswachter
In de herfst is het bos op zijn allermooist! Daar weet de boswachter alles van. In het boek Boswachter Bibi van Liesbet Slegers ga je samen op pad met boswachter Bibi en ontdek je alles wat zij doet in het bos. Ga je mee?
Boswachter Bibi hoort een vreemd geluid in het bos. Ze gaat op zoek naar het dier dat dit geluid maakte. Hierdoor heeft ze geen tijd voor de taken in het bos en roept ze de hulp in van de kinderen. Als hulpboswachters voeren ze de dagelijkse taken van een boswachter uit. Het project bevat voldoende taal- en rekenactiviteiten om ruim drie weken mee aan de slag te kunnen. Ook zijn er natuuractiviteiten, een bewegingsles en activiteiten rondom bewegend leren in het project opgenomen.
De rode draad van het project: De kinderen helpen de boswachter met haar speurtocht naar het onbekende dier. Bibi geeft de kinderen foto’s van verschillende dieren die ze gehoord kan hebben. Hang deze foto’s in het lokaal op. Bij elke activiteit krijgen de kinderen een aanwijzing van boswachter Bibi. De kinderen kunnen met de aanwijzing een dierenplaat doorstrepen, verwijderen of omdraaien. Uiteindelijk houd je na de activiteit De seizoenen één dier over: dat is het dier dat boswachter Bibi gehoord moet hebben tijdens de avondwandeling.
Zijn de kinderen in jouw klas klaar om hulpboswachters te worden?
Herfst met Fien en Milo
Een knus KAMELEON project om deze herfst mee aan de slag te gaan. In het prentenboek Herfst met Fien en Milo van Pauline Oud gaan Fien en Milo naar het bos om dennenappels te zoeken. Ze ontdekken wat er te zien is tijdens de herfst. Wat zullen ze allemaal nog meer vinden?
In dit project nemen Fien en Milo de kinderen mee in hun ontdekkingstocht. Het project start met de kennismaking met Fien en Milo. Na het voorlezen van het verhaal volgen speelse activiteiten die het boek in chronologische volgorde doorlopen.
De rode draad van het project: Fien en Milo moeten worden aangekleed voor de herfstwandeling. Tijdens alle activiteiten waarbij we leren over de herfst verzamelen de kinderen kledingstukken en voorwerpen van Fien en Milo. Als alles is verzameld, maken de kinderen een herfstwandeling waarbij ze op zoek gaan naar Fien en Milo in het bos of park.
Ben je nog niet bekend met onze KAMELEON projecten? Je leest er hier alles over!
Ik kan het zelf!
De winter komt eraan, tijd om het verstopte eten te verzamelen! Eekhoorntje Jip gaat dat helemaal alleen doen. ‘In je eentje?’ vraagt oma. In haar eentje. Dat kan ze best! Jip is een heel eigenwijs eekhoorntje. Al is het wel erg veel werk… Gaat het Jip echt helemaal alleen lukken?
Dit herfstproject is geschreven bij het sfeervolle boek Ik kan het zelf! van Nicola Kinnear. Het project bevat activiteiten voor taal, rekenen, muziek, natuur, spel en beweging en extra activiteiten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast bevat het suggesties voor de hoeken passend bij de herfst. Met dit project kun je minstens vier weken aan de slag. In deze weken gaan de kinderen net als Jip op zoek naar herfstvruchten terwijl ze ondertussen hun woordenschat uitbreiden, nemen ze tactiel waar bij het dapper voelen in een schoenendoos en laten de kinderen zien dat ze zich, net als Jip, met vertrouwen zelfstandig kunnen redden.
Voor de afsluiting van dit project is er keuze uit diverse kleine activiteiten die je naar eigen wens kunt inzetten. Ook is er de mogelijkheid om bij dit project een rode draad toe te voegen. Onze rode draad tip: Bedenk wat mensen nodig hebben in de winter en verstop voorafgaand aan elke activiteit iets in het lokaal. De kinderen vinden dit waarna de activiteit volgt. Verzamel alles wat de kinderen vinden op een tafel of kast en bekijk en benoem samen wat mensen nodig hebben om de winter door te komen. Laat de kinderen dit vergelijken met hoe dit voor dieren is.
Het verhaal over eekhoorntje Jip is vol moed, humor en vriendschap. Een heerlijk herfstproject dat je ook goed kunt doen tijdens de overgang van de herfst naar de winter.