Op een dag vindt een beer een piano in het woud. Na een tijdje speelt hij de mooiste muziek. De beer gaat naar de stad en wordt wereldberoemd. Ga jij met hem mee?
In dit project vind je vierentwintig reken- en taalactiviteiten, een les Engels, een creatieve activiteit en suggesties voor muziek, dans en beweging bij het boek De beer en de piano van David Litchfield. Dit lespakket bevat ook twee originele liedjes van Jeroen Schipper in MP3 formaat.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Manon –
Dit jaar wilden we een keer een ander thema dan normaal rondom de feestdagen. We besloten met elkaar om te gaan werken met het thema ‘Muziek’. We hebben gezocht naar een leuk project passend bij de thema en kwamen zo uit op het project ‘De beer en de piano’. Tijdens dit project wordt er veel aandacht besteed aan verschillende soorten muziek. De kinderen leren verschillende instrumenten kennen. Uiteraard wordt er in dit project ook veel aandacht besteed aan de piano. De kinderen leren de piano gedurende het project steeds beter kennen. De activiteiten binnen dit project sluiten erg goed aan op het bijbehorende boek.
Ter introductie van het boek hebben we geen gebruik gemaakt van de introductie uit het boek, maar we hebben de kinderen laten tekenen wat zij dachten dat beer gevonden had in het bos. Wat voor ding maakt er nu zo’n geluid. Leuk om de diversiteit van de tekeningen te zien bij de kinderen en uiteraard ook hun fantasie. Er waren kinderen die dachten aan een sprinkhaan, maar ook kinderen die dachten aan een muziekinstrument. De kinderen werden op deze manier enthousiast gemaakt voor het nieuwe thema, met bijpassend boek.
Beer gaat iedere dag even kijken bij het vreemde ding in het bos. Passend bij deze bladzijde uit het boek, zit er in het project de les ‘Dag in, dag uit’. De kinderen zijn tijdens deze les actief betrokken door middel van de knijpkaarten, die deze les gebruikt worden.
De beer speelt op het vreemde ding. Er komen mooie klanken uit. Tijdens deze activiteit wordt er aanspraak gedaan op het auditieve geheugen van de kinderen. De beer speelt een melodie en de kinderen moeten de melodie herhalen. Uiteraard wordt de melodie steeds een beetje moeilijker. In het project zitten ook allerlei suggesties om toe te voegen aan de verschillende activiteiten.
De leukste activiteit uit dit project vonden wij ‘De Bloemenhulde’. Beer krijgt na elk concert een staande ovatie van het publiek. De mensen gooien bloemen op het podium als bedank voor het mooie concert. In de klas werden er ook bloemen gegooid na het horen van prachtige pianomuziek. De kinderen telden de bloemen en lieten op hun knijpkaart zien hoeveel bloemen beer gekregen had. Op deze manier waren alle kinderen betrokken bij het oefenen met tellen van hoeveelheden.
Dit project zit boordevol activiteiten voor verschillende domeinen, zoals taal, rekenen en natuurlijk muziek. Er zitten diverse muziekfragmenten bij het project, die je kunt gebruiken bij de activiteiten. Deze fragmenten zijn ook te vinden op Spotify of Youtube.
Wil je de komende tijd aan de slag met het thema ‘Muziek’? Dat is dit project een echte aanrader!
Thera Tiebosch –
Genoten van dit project!
De muziek, de rust die het gaf in de klas, de liedjes die er bij horen, de betrokkenheid van de kinderen…. Kortom een project dat ik iedereen kan maar ook ga aanraden.
Nathalie Vermeule (geverifieerde eigenaar) –
De beer en de piano is een project dat gaat over muziek. Het gaat over een beer die op een dag een piano in het woud vindt. Na een tijdje speelt hij met die piano de mooiste muziek. De beer gaat naar de stad en hij wordt wereldberoemd. De kinderen worden aan Beers hand meegenomen door het bos naar de stad. We luisteren onder andere naar pianomuziek, ontwikkelen ritmegevoel, kijken naar de emoties van beer, maken van losse klanken woorden door op de piano te spelen, tellen bloemen voor beer en nog veel meer. De kinderen leren door dit project enorm veel nieuwe woorden zoals orkest, dirigent, cello, harp, viool, contrabas en nog veel meer.
In dit project zitten heel veel mooie lessen, ook met gebruik van muziek. Het zijn geweldige liedjes die de kinderen snel mee kunnen zingen.
Een geweldige les is zeker de les met de website kiesjeinstrument.nl. De kinderen en ik waren enorm enthousiast over deze website. Je kunt namelijk naar veel instrumenten luisteren en als je het digibord uit hebt staan kunnen de kinderen raden. Als je op het instrument klikt leer je ook meer informatie over dit instrument.
De les dag in dag uit is erg leerzaam en leuk. De kinderen zijn allemaal bij de les betrokken doordat je gebruik maakt van knijpkaarten en knijpers. De kinderen bij mij in de klas waren dit al gewend door met sprongen vooruit. De kinderen leren veel over de 4 seizoenen door the 4 seasons van vivaldi.
Daarnaast was voor mij een eye opener dat de kinderen enorm rustig worden van piano muziek. Ze luisterden goed naar de muziek en ‘zweven’ mee op de muziek met hun ogen dicht. Erg gaaf om te zien!
Wij hebben langere tijd over dit project gewerkt en hebben er nog andere lessen en werkjes bijgevoegd. Voor de muziek staat er als tip dat je gebruik kunt maken van spotify. De meeste muziek staat ook op YouTube, mocht je geen spotify hebben.
Quote: Bij een les gaat het over het muziekspel van Beer. Alle mensen krijgen een brok in hun keel van de muziek. Een meisje uit de klas zegt; juf ik krijg ook een brok in m’n keel, het is zo mooi!