Jip is een heel eigenwijs eekhoorntje.
Het is tijd om eten te verzamelen voor de winter.
En dat gaat Jip helemaal in haar eentje doen. Want ze kan het zelf!
Maar het is heel veel werk. Kan Jip het wel echt in haar eentje doen?
Dit prachtige herfstproject is geschreven bij het sfeervolle en eigenwijze boek ‘Ik kan het zelf!’ van Nicola Kinnear. Het bevat activiteiten voor taal, rekenen, muziek, natuur, spel en beweging en extra activiteiten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast bevat het project suggesties voor de hoeken passend bij de herfst. Met dit zeer goedgevulde project kun je minstens vier weken aan de slag.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Het sfeervolle herfstboek Ik kan het zelf! van Nicola Kinnear gaat over eigenwijs zijn. In dit project bij het boek ontdekken de kinderen of Jips eigenwijsheid haar verder brengt. Ze komen erachter dat je eigen pad volgen je ver kan brengen, maar dat het soms ook fijn is als anderen te hulp schieten en je niet álles alleen hoeft te doen.
Vóór de start van het project vinden de kinderen elke dag herfstvruchten in het lokaal. Ze verzamelen de herfstvruchten op de thema- of verteltafel. Bij de startactiviteit maken de kinderen kennis met Jip en haar oma en merken ze dat ook zij druk met herfstvruchten bezig zijn. Het verhaal wordt voorgelezen en de kinderen ontdekken waar de herfstvruchten voor dienen.
Hierna volgen activiteiten op het gebied van taal, rekenen, muziek, spel en beweging, natuur en de sociaal-emotionele ontwikkeling. De activiteiten volgen het verhaal van Jip en haar zoektocht naar herfstvruchten.
Tip voor een rode draad: Bedenk wat mensen nodig hebben in de winter en verstop voorafgaand aan elke activiteit iets in het lokaal. De kinderen vinden dit waarna de activiteit volgt. Verzamel alles wat de kinderen vinden op een tafel of kast en bekijk en benoem samen wat mensen nodig hebben om de winter door te komen. Laat de kinderen dit vergelijken met hoe dit voor dieren is.
Suggesties: handschoenen, wanten, sjaal, muts, oorwarmers, sneeuwlaarzen, kaarsen, een blik erwtensoep, een warme trui, een net met haardhout, een plaid, een wintermok, een pak cacao, wollen huissokken
Het project wordt afgesloten met gezellige spellen waarbij de herfstvruchten voor de dieren en de dingen die mensen in de winter gebruiken worden gecombineerd.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.