9 projecttips voor een goede start van het schooljaar

Het nieuwe schooljaar is weer begonnen, en daarmee breken de gouden weken aan. In deze periode wil je investeren in groepsvorming en een positieve sfeer in de groep. Het leggen van een goede basis in de eerste weken levert jou en de kinderen het hele jaar rust en plezier op. Misschien ben je op zoek naar een project als houvast voor de start van het schooljaar, of juist naar een leuke en leerzame aanvulling op wat je al doet. In deze blog tippen we je op negen projecten waarmee je snel en succesvol van start kunt!


Cijferland en Letterland (binnenkort verkrijgbaar)
Nieuw! Na de zomer verschijnt een gloednieuw boek waarin de paden van letters en cijfers elkaar op komische wijze kruisen.

De zon komt op en het belooft een mooie dag te worden in Cijferland. Als Nul niemand vindt om mee te spelen, loopt hij verdrietig het bos in. Daar ontdekt hij een geheime deur… Er staan allemaal rare tekens op. Voorzichtig duwt hij de deur open. Waar komt Nul terecht? En wil hij nog wel terug naar huis? Een origineel en educatief verhaal over de verschillen en overeenkomsten tussen cijfers en letters.

Cijferland en Letterland is geschreven door Sanne Ramakers en Merel de Vink en is door Natascha Stenvert geïllustreerd met prachtige ruimtelijke illustraties. Een echte must-have voor in de klas. Bij dit boek komt ook een project van Kleuteruniversiteit. Houd ons in de gaten op social media om te weten wanneer je ermee aan de slag kunt!

De bijzondere beer
‘Jij bent niet goed,’ zei de man van de fabriek. ‘Jou wil niemand hebben.’

Dit boek van Tjibbe Veldkamp en Marijke Ten Cate gaat over een bijzondere beer zonder armen. Als de bijzondere beer wordt gemaakt, gaat er iets mis: hij krijgt geen armen. Daarom gooit de man van de fabriek hem weg. Maar de bijzondere beer gelooft dat hij best iemands knuffel kan worden: hij klimt uit de vuilcontainer en gaat op zoek naar iemand om van te zijn. Een verhaal over ‘er mogen zijn’, over positiviteit, doorzetten en dromen najagen.

In dit project komt de bijzondere beer op bezoek in de klas en neemt hij de kinderen mee in zijn verhaal. De kinderen ontdekken wat de beer, wat henzelf en wat hun eigen favoriete knuffel bijzonder maakt. Ze ontdekken: je bent bijzonder zoals je bent. Een mooi project om in te zetten voor groepsvorming, bijvoorbeeld tijdens de gouden weken.

Bijzonder in dit project: de eigen knuffels van de kinderen spelen een rol in het project, waardoor het snel leeft. De kinderen kunnen zelfs hun eigen bijzondere klassenknuffel ontwerpen!

Mag ik meedoen?
Mag ik meedoen? Eend wil bij de club, want je kunt nooit genoeg vrienden hebben! Maar met welk dier mag hij meedoen?

In dit boek en het bijbehorende project staat vriendschap centraal. Hoe ben je een goede vriend? En hoe zorg je voor elkaar als je bij dezelfde ‘club’ hoort? De activiteiten in dit project zijn bij uitstek geschikt om tijdens de start van het schooljaar uit te voeren. Dan leert iedereen elkaar kennen en worden nieuwe vriendschappen gesmeed. Jeroen Schipper heeft speciaal voor dit project een lied geschreven!

Leuk om aan mee te doen in dit project: de spetterende afsluiting van het project vindt plaats in de vorm van een vriendenfeest. De kinderen hebben hun eigen club met hun eigen regels en iedereen mag meedoen!


Agent en boef
Boef ontsnapt uit de gevangenis, en haalt allerlei streken uit. Ook in de klas, en dat kan niet langer. Er zijn regels nodig om alles goed te laten verlopen.

Dit prentenboek van Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer zit vol humor en sluit geweldig aan bij de belevingswereld van jonge kinderen. De avonturen van de onhandige boef vertalen zich in dit project goed naar de klas. Boef haalt allerlei streken uit in de klas en het is duidelijk dat er regels moeten komen. Die gelden natuurlijk niet alleen voor Boef, de kinderen en de leerkrachten moeten zich er ook houden. Handig voor aan het begin van het schooljaar dus!

Goed geregeld in dit project: het maken van een echte politiehoek zorgt voor grote betrokkenheid. Een leuke manier om afspraken te maken in de groep!

Dit ben ik
Stap in de wereld van de kleine kabouter Kik. Ontdek alles over zijn huis, woonomgeving, kleding, familie, huisdieren, hobby’s en die van jezelf!

Het Kabouterboek van Loes Riphagen is een fantasierijk prentenboek waarin je álles over kabouters leert. Wist jij dat ze speciale kabouteringangen hebben om in hun huis te komen? Dat ze zich vermommen als ze op pad gaan? Dat ze zo groot zijn als zes snoepjes op elkaar? Dat het onbeleefd is om bij een kabouter onder de muts te kijken en dat ze huisbeesten hebben die hen helpen met kleine klusjes? In het boek neemt de kleine kabouter Kik de kinderen mee en geeft ze een kijkje in zijn leven.

In dit project staan de kinderen centraal. Ze schrijven hun eigen naam, benoemen hun lichaamsdelen, meten hun lengte, verkennen hun leefomgeving, herkennen emoties bij zichzelf en anderen, vertellen over hun hobby’s en nog veel meer.

Ontdek in dit project: vele activiteiten met suggesties om deze op een passend niveau aan te bieden. Zo past het project helemaal bij jouw kinderen!

Lekker alleen!
Vandaag is de perfecte dag om lekker alleen te zijn, vindt August de Vos. Niemand weet dat hij in zijn geheime hut zit. Of toch wel? Suusje Eekhoorn wil graag samen spelen in de hut, maar is dat wel zo’n goed idee …?

In dit avontuurlijke prentenboek van Miriam Bos is aandacht voor verschillen en overeenkomsten. De introverte August en de extraverte Suus hebben beide hun eigen kijk op de ideale dag. Het boek spreekt tot de verbeelding en zit vol aanknopingspunten voor mooie gesprekken en leuke activiteiten.

De keuze voor alleen of samen spelen staat tijdens dit project centraal. Als je aan het begin van het schooljaar aandacht wilt besteden aan empathie en keuzes maken is dit project vol met creatieve en leerzame activiteiten uitermate geschikt.

Lekker alleen maar in dit project: na elke activiteit maken de kinderen een keuze. Doen ze de volgende activiteit lekker alleen of gezellig samen? Het project bevat ook nog vier spellen die je op elk moment kunt inzetten!

Een nieuw schooljaar (pakket 5)
Start het nieuwe schooljaar goed met Kolletje en haar toversokken en de leuke groepsvormende en leerzame activiteiten uit dit pakket.

Dit pakket met als thema ‘school’ bevat reken- en taalactiviteiten, een creatieve opdracht en een spel- en bewegingsles bij Kolletje gaat naar school van Pieter Feller en Natascha Stenvert. Dit boek vind je ook in de bundel Kolletje tovert verhalen.

Naast de reken- en taalactiviteiten zit dit project bomvol leuke groepsvormende spellen. Deze zijn makkelijk toepasbaar zorgen voor veel plezier en betrokkenheid. Denk aan een hilarische sokkenrace en een mysterieus sokkenzoekspel.

Tip: op zoek naar een ander project dat speciaal bedoeld is voor de start van het nieuwe schooljaar? Kijk dan ook eens naar dit project.

Op zoek naar de woordenschat
Oscar vindt bij het schatgraven een grote kist. Als er alleen woorden in blijken te zitten, is hij teleurgesteld. Tot hij ontdekt welke kracht woorden hebben …

Laat jouw kinderen bewegend hun woordenschat uitbreiden volgens de viertakt van Verhallen. Deze speelse activiteiten zijn geschreven bij het boek ‘De woordenschat’ van Rebecca Gugger en Simon Röthlisberger, vertaald door Mohana van den Kroonenberg.

In dit project is er geen vaste volgorde. Dat maakt het eenvoudig om de activiteiten te combineren met een bestaand thema, zoals de gouden weken. Dit hele project bevat slechts vijf bijlagen die allen horen bij de rode draad. Er is dus weinig voorbereiding nodig. Ideaal voor het begin van het schooljaar!

De schat in dit project: al gravend in de zandbak of zandtafel stuiten de kinderen op een schatkaart. Ze volgen de route op de kaart en ontdekken een schatkist. Als de kist wordt geopend, vinden de kinderen het boek, schattenpuzzels en allerlei woorden, het is een echte woordenschat!

Jippiestok
‘Dit is een jippiestok. Een HEEL bijzondere stok waar je blij van wordt’. Beer kijkt verbaasd. ‘Echt waar? Mag ik die stok? Misschien word ik dan ook blij!’

In De Jippiestok van Roel Seidell leent Beer van Muis haar jippiestok. Dat is een stok waar je vrolijk van wordt. De andere dieren in het bos willen natuurlijk ook wel zo’n magische stok. Komt dat wel goed? Dit prentenboek gaat over echte vriendschap en over blijdschap.

In bijna elke activiteit wordt aandacht besteed aan het sociaal-emotionele welbevinden van de kinderen en heeft de jippiestok een prominente rol. De doelen uit de taal- en rekenactiviteiten worden spelenderwijs, coöperatief en met veel beweging aangeboden. Dit project is dus zeer geschikt om je schooljaar vrolijk mee te beginnen.

Om blij van te worden in dit project: na elke activiteit gaat de jippiemeter een stuk omhoog. Aan het eind van het project is Beer helemaal blij en wordt het thema afgesloten met een jippiestokkenshow!