Oscar vindt bij het schatgraven een grote kist. Als er alleen woorden in blijken te zitten, is hij teleurgesteld. Tot hij ontdekt welke kracht woorden hebben …
Laat jouw kinderen bewegend hun woordenschat uitbreiden volgens de viertakt van Verhallen. Deze speelse activiteiten zijn geschreven bij het boek ‘De woordenschat’ van Rebecca Gugger en Simon Röthlisberger, vertaald door Mohana van den Kroonenberg.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Oscar vindt een grote schatkist vol woorden. Eerst is hij teleurgesteld, maar dan ontdekt hij hoe leuk het is om met woorden te spelen … tot zijn woordenschat opraakt. Help jij hem zijn woordenschat weer aan te vullen?
Woorden maken dat je kunt begrijpen, je uiten, leren, lezen, schrijven en spreken. Hoe rijker jouw woordenschat, des te makkelijker je kunt communiceren en kennis kunt verwerven. Het aanbieden van woordenschat is dus essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Om woorden goed te onthouden moeten ze relevant en betekenisvol zijn. Beweging verbetert je geheugenretentie; de hoeveelheid informatie die je je na een bepaalde tijd nog herinnert. Door woorden fysiek te oefenen, worden ze beter onthouden. De activiteiten in dit project sluiten hier perfect bij aan. Het project is geschreven bij het boek De woordenschat van Rebecca Gugger en Simon Röthlisberger.
Je kunt dit project het hele jaar door inzetten en er is geen vaste volgorde. Zet het in naast je lopende thema, in een themaloze periode of als nieuw thema. Dit hele project bevat slechts vijf bijlagen die allen horen bij de rode draad. Er is dus weinig voorbereiding nodig.
De kinderen vinden zandbakscheppen en bedenken welke plek op school geschikt is om te graven. Al gravend in de zandbak of zandtafel stuiten ze op een schatkaart. Ze volgen de route op de kaart en ontdekken een schatkist. Als de kist wordt geopend, vinden de kinderen het boek, schattenpuzzels en allerlei woorden, het is een echte woordenschat!
Rode draad: Bij de start van elke activiteit wordt er op pakkende wijze één woord uit de woordenschatkist gehaald. Aan het einde van elke activiteit zoeken ze op de schatkaart naar de afbeelding van het aangeboden woord, hier staat een letter bij. Deze vullen ze in op de schattenpuzzel. Het volledige puzzelwoord leidt ze naar een beloning.
In de activiteiten herken je het viertaktmodel van Verhallen. De kinderen maken eerst kort en pakkend kennis met een woord. Hier geef je uitleg, betekenis en uitbreiding aan terwijl je het woord herhaald benoemt; semantiseren. Vervolgens oefenen de kinderen het woord in door het zelf herhaald te gebruiken; consolideren. Het consolideren gebeurt in de kern waarbij bewegend leren centraal staat. Elke activiteit wordt afgesloten met een werkvorm zoals de woordparachute, woordkast, woordtrap of woordspin. Hierbij krijgen de kinderen greep op en inzicht in woordbetekenissen en betekenisrelaties. Deze zet je in om te controleren of de woorden passief en actief worden onthouden.
Tip! Dit is een gevarieerd project met een uitgebreid repertoire aan spelvormen om woorden betekenisvol in te slijpen. Door de woorden aan te passen, kun je de activiteiten telkens weer opnieuw inzetten.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.