Beer is droevig als hij Muis ontmoet. Muis is juist heel blij, want zij heeft een jippiestok. Beer mag die wel even lenen, want van de stok word je vrolijk.
Dit project gaat over de gevoelens en emoties en is geschreven bij het boek ‘De Jippiestok‘ van Roel Seidell. Het bevat naast taal- en rekenactiviteiten ook activiteiten voor sociaal-emotionele ontwikkeling, muziek, drama en meer, waarmee je drie weken aan de slag kunt.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
‘Dit is een jippiestok. Een HEEL bijzondere stok waar je blij van wordt’. Beer kijkt verbaasd. ‘Echt waar? Mag ik die stok? Misschien word ik dan ook blij!’
Met dit project, gebaseerd op het gelijknamige boek van Roel Seidell, kun je drie weken aan het thema gevoelens en emoties werken. In bijna elke activiteit wordt aandacht besteed aan het sociaal-emotionele welbevinden van de kinderen en heeft de jippiestok een prominente rol. In de taalactiviteiten wordt er aandacht besteed aan woordenschat, fonologische vaardigheden en de beginnende lees- en schrijfvoorwaarden. In de rekenactiviteiten staan geld, ruimtelijke ordening, de getalrij en begrippen centraal. Dit gebeurt spelenderwijs, coöperatief en met veel beweging. Daarnaast vind je in dit project activiteiten op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, muziek, drama en hoeksuggesties. Het lesrooster is suggestief. De activiteiten zijn na de startactiviteit naar eigen inzicht in te vullen.
Je start met een kennismaking met het boek, waarna de kinderen op zoek gaan naar een eigen jippiestok. Deze gebruiken ze gedurende het thema. Na elke taal- en rekenactiviteit verplaatsen de kinderen Beer omhoog op de jippiemeter. Deze meter loopt van sip naar heel vrolijk, net als het gevoel van Beer in het boek. Na een activiteit uit de categorie ‘overige activiteiten’ geven de kinderen hun eigen gevoel aan op de kinderjippiemeter. Wanneer Beer de bovenkant van de jippiemeter heeft bereikt, wordt het thema afgesloten met een jippiestokkenshow.
‘Wat loop jij stom te grijzen?’, moppert Oude Bok, die bij de bushalte staat.
‘Dat komt door deze jippiestok’.
‘Dit is een HEEL bijzondere stok, waar je blij van wordt,’ zegt Beer.
‘Zulke mazzel heb jij natuurlijk weer,’ mekkert de bok.
‘Zo’n stok kan ik ook wel gebruiken.’
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.