Sanne Ramakers was leerkracht en begon in 2014 met Kleuteruniversiteit. Ze is moeder van twee zoons en getrouwd met Jeroen. Haar liefde voor het boek is duidelijk te merken, niet alleen door het starten van Kleuteruniversiteit en Junioruniversiteit, maar ook door haar initiatieven De Boekenbingo, Het kinderboekenjournaal én het Ministerie van Boekenzaken. In deze blog geeft ze jou projecttips voor de Kinderboekenweek 2025 die van woensdag 1 tot en met zondag 12 oktober 2025 zal plaatsvinden.
Ieder jaar in oktober staat heel Nederland in het teken van de Kinderboekenweek, een feestelijke periode waarin de magie van verhalen centraal staat. Dit jaar worden we meegenomen op een reis vol opwinding en ontdekkingen, want het thema is niemand minder dan: “Vol avontuur!“.
Bereid je voor op adembenemende tochten, geheimzinnige speurtochten en heldhaftige missies, allemaal ontsprongen aan de bladzijden van de mooiste kinderboeken. En wie kan je nu beter helpen om deze avonturen tot leven te brengen in de klas dan Kleuteruniversiteit? Wij hebben met veel enthousiasme en creativiteit een aantal unieke projecten ontwikkeld, speciaal ontworpen om kleuters onder te dompelen in de meest fantastische avonturen die de kinderboekenwereld te bieden heeft. Laat je inspireren en maak je klaar om samen met de kinderen een onvergetelijke reis te maken, vol spanning, plezier en natuurlijk … avontuur!
Beloofd is beloofd, kleine panda’s
Dit boek werd gekozen als één van de vijf thematitels voor deze Kinderboekenweek en dat vind ik zeer logisch. De boeken van Rachel Bright en Jim Field zijn uitermate populair. Het concept van de boeken is slim bedacht. De auteur en illustrator nemen de kinderen in verschillende boeken de wereld over en laten ze kennismaken met de dieren die daar wonen in de verschillende landschappen.
Beloofd is beloofd speelt zich af in Azië en ook in het project wordt aan dit werelddeel veel aandacht besteed. Het project bevat activiteiten rondom close reading, taal, rekenen, natuur, bewegingsonderwijs, muziek, sociaal-emotionele ontwikkeling en suggesties voor spel in vele hoeken. De natuur en Aziatische leefomgeving komen in veel activiteiten terug. Zo ervaren de kinderen hoe wolken er hoog in de bergen uitzien, gebruiken ze hun zintuigen zoals nachtdieren dat doen en bouwen ze slaapplekken voor dieren die hoog in de boom slapen.
De rode draad van het project: Elke dag ontvangen de kinderen een raadsel waardoor ze er achter komen waar het luipaard zich bevindt. Door dit goed te raden weten de kinderen waar het luipaard zich bevindt in de omgeving. Het luipaard wordt op die locatie in de matrix gehangen. Zo kunnen de kinderen hun belofte aan Len en Jik nakomen. De pandaberen kunnen dan op avontuur bij een andere locatie. Met dit project gaan de kinderen drie weken op avontuur door het mooie Azië.
Het verhaal Beloofd is beloofd, kleine panda’s neemt je mee naar een mistige bergtop, waar de twee pandazusjes, Len en Jik, samen met hun moeder leven. De zusjes beloven mama dat ze altijd bij elkaar blijven en niet ver van huis gaan. Terwijl Len geniet van het comfort van haar boomnest, droomt de nieuwsgierige Jik ervan om de wijde wereld te verkennen. Als Jik stiekem de berg afdaalt om het avontuur na te jagen, staat Len voor een moeilijke keuze: houdt ze zich aan haar belofte of zorgt ze ervoor dat haar zus weer veilig thuiskomt?
Een avontuur voor Lia en Leeuw
Buiten, in je lokaal of op het speelplein …
Avonturen hoeven niet ver weg te zijn.
Dit boek is grappig, waanzinnig mooi geïllustreerd en bevat herkenbare elementen die jonge kinderen zullen aanspreken. Heb je zin in een avontuur in de achtertuin? Dan is dit boek en project echt iets voor jou. Lia gaat op avontuur en ze wil graag een huisdier meenemen. In een ander hoekje van het weiland woont Leeuw, die ook op avontuur wil en die zelf ook een huisdier zoekt … Wat zal er gebeuren als zij elkaar tegenkomen? In het project volgen activiteiten op het gebied van taal, rekenen, de creatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling, muziek, spel en beweging, natuur, drama en de fijne motoriek die het verhaal in chronologische volgorde doorlopen. Zo creëren de kinderen nieuwe huisdieren door twee dieren met elkaar te combineren, volgen ze een avontuurlijke route door het weiland en spelen ze met onbekende materialen. Het project biedt als bonus ook nog drie avontuurlijke spellen. Het project wordt afgesloten met een zelfverzonnen nieuw avontuur voor Leeuw (of de groepsknuffel).Het project bevat activiteiten voor drie weken die je eventueel over vier weken kunt spreiden.
De rode draad van het project: De kinderen beleven elk avontuur in dit project samen met een knuffel van een leeuw of de groepsknuffel van de klas. Na elke activiteit wordt er een foto gemaakt van de knuffel en iets dat centraal stond tijdens de activiteit. De foto’s worden op het prikbord verzameld. Aan het eind van het project bedenken de kinderen een nieuw avontuur aan de hand van de foto’s.
Het verhaal Een avontuur voor Lia en Leeuw gaat over een bijzondere vriendschap, conflict en compromis, en over hoeveel rijker het leven is als je ervaringen samen kunt delen.
Ga je mee?
De geweldige illustrator Charlotte Dematons ken je van haar bijzondere boeken als Alfabet, De gele ballon en Sinterklaas. Haar boek Ga je mee? verscheen al in 2000 en is veel minder bekend bij het grote publiek. En dat is niet terecht vind ik, want Ga je mee? is een geweldig boek vol avontuur met een grappige clou. Het boek heeft de basis gelegd voor haar latere werk en verdient een plek in elke kleuterklas. Bijzonder detail: de bijlagen in het Kleuteruniversiteit project zijn door Charlotte Dematons zelf geïllustreerd.
Het project start met een digitaal kijkje in de leefomgeving van de kinderen. Vervolgens kijken zij in het boek naar de leefomgeving van de hoofdpersoon. Hierna volgen activiteiten die het verhaal in chronologische volgorde doorlopen. De kinderen worden meegenomen naar het engste bos van de wereld waarin een draak en een reus zouden wonen, naar de gevaarlijkste beer van de wereld die in een hol tussen de rotsen leeft, naar de diepste zee van de wereld waar het wemelt van de haaien en naar gevaarlijke plekken waar piraten en rovers wonen. En dat alles om appels te gaan halen bij de groenteman.
De rode draad: De kinderen volgen samen met de jongen de route door de avontuurlijke tuin. Na elke activiteit prikken ze een punaise op een bovenaanzicht van de tuin dat in het klaslokaal hangt. Tijdens de afsluitende activiteit spannen ze een rode draad tussen de punaises, zodat de route zichtbaar wordt. Meer hierover lees je in de startactiviteit en afsluitende activiteit.
Het project bevat activiteiten voor taal, rekenen, spel en beweging, natuur, Engels, drama de creatieve ontwikkeling en dans en muziek. Als extra vind je bij dit project een lied, speciaal bij het prentenboek Ga je mee?, geschreven door Jeroen Schipper. Tot slot volgen volop suggesties voor avontuurlijke hoeken in je lokaal. De rode draad: De kinderen volgen samen met de jongen de route door de avontuurlijke tuin. Na elke activiteit prikken ze een punaise op een bovenaanzicht van de tuin dat in het klaslokaal hangt. Tijdens de afsluitende activiteit spannen ze een rode draad tussen de punaises, zodat de route zichtbaar wordt. Meer hierover lees je in de startactiviteit en afsluitende activiteit.
Picknick met taart
Thé Tjong-Khing is nog zo’n geweldige illustrator die Nederland rijk is. Met zijn eerste taartenboek Waar is de taart won hij de prestigieuze Woutertje Pietertje Prijs in 2005 en een zilveren penseel. In dit woordloze prentenboek wordt de taart van meneer en mevrouw Hond gestolen. Gedurende 12 spreads achtervolg je de dader en ondertussen gebeurt er nog veel meer. Er lopen diverse verhaallijnen door het boek die ervoor zorgen dat er bijzonder veel taal vrijkomt. Zo ook bij het opvolgende boek Picknick met taart. Meneer en mevrouw Hond tonen trots twee prachtige taarten. Samen met een bont dierengezelschap vertrekken ze voor een zomerse picknick. Maar dan blijken de taarten plotseling te zijn verdwenen …
Het project gebaseerd op dit boek bestaat uit taal- en rekenactiviteiten, twee beweegactiviteiten, activiteiten rondom drama en kunstzinnige vorming en een sociaal-emotionele activiteit. Daarnaast zijn er suggesties voor de hoeken toegevoegd en suggesties om vrijwel alle activiteiten (gedeeltelijk) buiten te uitvoeren. Met dit project kun je vier weken aan de slag.
Rode draad: De startactiviteit begint met een cloche, waaronder een taart zou moeten liggen. Helaas is de taart gestolen! In plaats daarvan ligt het boek Picknick met taart onder de cloche. De cloche speelt zowel in het boek als in dit project een grote rol. Bij de start van de activiteit wordt de afbeelding die onder de cloche ligt onthuld. Hierop staat een voorwerp of dier dat centraal staat in de activiteit. Bij de inleiding wordt de verhaallijn rondom het voorwerp of het dier gevolgd in het boek.
Ga mee picknicken met meneer en mevrouw Hond en alle andere dieren. Ontdek alle verhaallijnen en ontmasker de taartendief!
Wij gaan op berenjacht
Wij gaan op berenjacht.
We gaan een hele grote vangen.
Wat een prachtige dag!
Wij zijn niet bang.
Al sinds 1989 mogen we genieten van dit iconische prentenboek en is er al menig kind op berenjacht gegaan. De herhaling, de spanning, het ritme en cadans van het verhaal maakt dit boek tot favoriet van velen. Natuurlijk moesten we daar een project bij maken en dat hebben we ook gedaan in 2015. Maar in 2024 hebben onze auteurs (juf) Anke van Boxmeer en Karin Blankert het project volledig herschreven zodat het voldoet aan de wensen van nu.
Het project bevat taal- en rekenactiviteiten en volop activiteiten voor de creatieve ontwikkeling, muziek, beweging en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Je kunt er minstens drie weken mee aan de slag. Bij de start van het project ben jij al helemaal klaar voor de berenjacht. Je enthousiasmeert de kinderen om mee te gaan. Het verhaal wordt voorgelezen en de berenjacht kan beginnen! Hierna volgen activiteiten op het gebied van taal, rekenen, de creatieve ontwikkeling, muziek, beweging en de sociaal-emotionele ontwikkeling die het verhaal in chronologische volgorde doorlopen.
Rode draad: De kinderen gaan, net als de familie in het boek, op berenjacht. Dit doen zij in het schoolgebouw, waar een knuffelbeer is verstopt. Na elke activiteit krijgen de kinderen een aanwijzing over de verblijfplaats van de beer. De aanwijzingen worden op een prik- of magneetbord verzameld. Tijdens de afsluitende activiteit raden de kinderen waar de beer zit verstopt en gaan op berenjacht!
Wij gaan op berenjacht.
We gaan een hele grote vangen.
Ga je mee?
Ei moet uit
Het prachtige boek Ei moet uit van Mariken Jongman is misschien wat minder bekend maar zal je bijzonder verblijden. Het boek is kleurrijk, grappig en biedt veel aanknopingspunten voor diverse thema’s en gesprekken. Als een jongen een ei vindt op een zeer koude locatie, weet hij: dit ei kan hier niet blijven. Hij onderneemt een avontuurlijke reis op zoek naar iemand die het ei kan uitbroeden. Hij maakt kennis met diverse dieren in verschillende landschappen, maar stuk voor stuk blijken ze niet geschikt om het ei uit te broeden. De slang is koudbloedig en het ei moet warm worden. De eend is dan wel warm, maar het ei is veel te groot voor de eend. De olifant is dan wel groter dan het ei maar als hij erop gaat zitten, zal het ei kapot gaan. Wat moet de jongen toch doen?
Ga mee op wereldreis en leer meer over de wereld met zijn prachtige landschappen, klimaten en soorten dieren. Het project voor zo’n vier weken bevat reken-, taal-, beweeg-, beeldende-, muziek-, natuur- en techniekactiviteiten bij het prentenboek ‘Ei moet uit’ van Mariken Jongman en Marieke ten Berge.
Bij de startactiviteit ontdekken de kinderen een doos, een brief en het boek. In de brief staat dat het ei is uitgekomen en dat alle dieren, die het kind eerder in het boek om hulp heeft gevraagd, dit moeten horen. Je vertelt dat het bericht in de doos zit. De doos blijft dicht, zodat hij over de wereld kan reizen. Omdat het kind voor het dier zorgt, heeft hij geen tijd om de doos te versturen en hij vraagt de kinderen om hulp. In het boek kunnen de kinderen zien naar welke dieren de doos wordt verstuurd. Er zijn activiteiten over de klimaten, de landschappen en de dieren. Na elke activiteit waarbij een dier centraal staat, krijgen de kinderen een postlabel. Dit label wordt op de doos geplakt, zodat hij die dag nog naar dat dier kan worden verstuurd. Telkens komt de doos weer terug, klaar om het label voor het volgende dier te ontvangen. Wanneer de doos langs alle dieren uit het verhaal is geweest, openen de kinderen de doos.
Hé jij daar, heb je even?
Ga mee op reis, er is zoveel moois te beleven!
Pas op voor de wolf!
Vivian den Holander en Marijn van der Wateren maakten samen een geweldige bundel van zes hervertellingen van bekende sprookjes waarin de wolf een prominente rol speelt. Het verhaal van de pannenkoek die heel hard wegrent voordat hij opgegeten kan worden – maar uiteindelijk onverbiddelijk in de bek van de vos belandt. Van de zeven geitjes die per ongeluk de deur opendoen voor een hongerige wolf. Van de prinses die geholpen wordt door een galante kikker en hem belooft dat hij haar vriendje mag zijn. Van de stoere Zwartlokje, die in het huisje van drie beren terechtkomt en daar heerlijk in een bedje gaat slapen. Over een oma die ineens een reuzenbiet in haar moestuin vindt. En over de drie biggetjes, die elk een huisje bouwen. Maar zijn hun huisjes stevig genoeg om hen te beschermen tegen de grote boze wolf?
In het project start elke week met een introductie en het voorlezen van het verhaal. Daarna volgen een taal- en rekenactiviteit, aangevuld met verschillende andere activiteiten. Zo leren de kinderen pannenkoeken bakken, een versje over drie beren opzeggen, een grommende stem te gebruiken en te voetballen als een prinses.
Rode draad: In elk verhaal zitten illustraties van vogels, die het sprookje vanaf de zijlijn volgen. Een handpop of knuffel van een vogel gaat bij de startactiviteit en bij elk nieuw verhaal in gesprek met de kinderen. De vogel vertelt herkenbare stukjes uit het verhaal, zodat aan de illustraties te herleiden is welk sprookje wordt bedoeld.
Het project biedt een lesaanbod voor totaal zes weken, maar het is ook mogelijk het project in te korten door een aantal sprookjes te kiezen. In het lesrooster staat in elke week een sprookje gepland. De start- en afsluitende activiteit kunnen altijd worden uitgevoerd, ongeacht het aantal gekozen sprookjes.
Kom mee, Kees
Kom mee, Kees is een heerlijk prentenboek van Loes Riphagen, bekend van Coco kan het. Kees en zijn vader zijn op weg naar een concert. Ze moeten doorlopen want anders komen ze te laat. Kees ziet zoveel onderweg, maar papa heeft haast en geen tijd om naar die mooie dingen te kijken. Totdat hij leert dat hij maar beter wél kan opletten.
Het bevat taal-, reken-, muziek- en natuuractiviteiten, een sociaal-emotionele activiteit en bewegingslessen. Het pakket bevat ook een origineel liedje van Jeroen Schipper, in gezongen en instrumentale versie.
Bij de startactiviteit vinden de kinderen een spoor van pootafdrukken in het lokaal. Wie is er in de klas geweest? En waarom? De kinderen gaan op onderzoek en vinden twee knuffelkikkers (papa en Kees) en het prentenboek. Kees heeft veel moois gezien, maar het is teveel om te vertellen. Daarom neemt Kees de kinderen mee op zijn avontuur. Kees heeft een kikkerpotenpad gemaakt, dit zijn 10 cirkels met kikkerpoten. Achter elke kikkerpoot zit een verrassing. Elke dag vertelt Kees wie een nieuwe cirkel om mag draaien. Het dier dat tevoorschijn komt, staat centraal in de activiteit.
Elke activiteit start met een dier dat je, als je goed kijkt naar de details in de prenten, kunt vinden in het verhaal. Papa kikker vertelt bij elk dier een weetje. In de kern voeren de kinderen een activiteit uit die aansluit bij het weetje van papa kikker.
Zin in een avontuur? Kom met Kees en papa mee en maak een reis door de natuur. Met de weetjes van papa kikker weet jij straks alles over de dieren die jullie in dit boek tegenkomen.
Laat maar los, Koala
Weer een boek van Rachel Bright en Jim Field! Deze speelt zich af in Australië. De kleine Koala is een gewoontedier. Hij is erg gesteld op zijn plekje hoog in de boom en houdt dingen graag zoals ze zijn. Op een dag gebeurt het ergste wat Koala zich voor kan stellen: zijn boom valt om. Nu moet hij wel loslaten – en komt hij erachter dat een verandering niet het einde van de wereld betekent.
Laat je tak los en reis met Frenk mee naar Australië! Tijdens dit project ontdek je met de kinderen de bijzondere dieren van Australië. Binnen het project is er extra aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, verhaalbegrip en bewegend leren.
Rode draad: Frenk gaat op reis naar Australië. Hij is gek op de natuur en vooral op bijzondere dieren. Nadat hij het verhaal van de koala heeft gelezen, wil Frenk ook iets nieuws proberen. Hij wil leren fotograferen en heeft besloten om in Australië bijzondere dieren vast te leggen. Frenk wil zijn kennis van de dieren graag delen en de kinderen betrekken bij zijn reis. Daarom stuurt hij voor elke activiteit een dierenfoto en een dierenfeitje over het dier dat hij heeft gefotografeerd.
Na de startactiviteiten lees je bij de start van elke activiteit de bijbehorende kaart met Frenks Fantastische Feitjes voor. Toon op het digibord Frenks foto uit bijlage 1 met hetzelfde cijfer als het dierenfeitje. Omdat de dieren bewegen en Frenk nog niet goed kan fotograferen, lukt het hem niet de dieren compleet op de foto te zetten. Ook zijn de foto’s niet scherp. Aan de kinderen de taak om te ontdekken welk dier het is zodat zij ook iets nieuws leren! Geef ieder kind een zoekkaart en laat hen op de kaart zoeken welk dier er op de foto van Frenk staat. Kruis de afbeelding vervolgens op de zoekkaart door. Zoek de woordkaart van bijlage 5 die past bij het gekozen dier en plak deze in het logboek van bijlage 4. Het project eindigt als het logboek geheel is gevuld met dierenfoto’s.
De wereld van de Gorgels
De Gorgels, ze zijn niet meer weg te denken uit de Nederlandse jeugdliteratuur. Deze grappige wezentjes met hun eigen gorgeltaaltje zijn de creatie van niemand minder dan cabaretier, vader en rasoptimist Jochem Myjer. De voorleesboeken waren eigenlijk voor een iets oudere doelgroep bedoeld, maar de komst van dit prentenboek zorgde ervoor dat ook jongere kinderen in de ban raakten van de wereld van de Gorgels.
Het project start met een activiteit waarbij de kinderen enthousiast worden gemaakt voor dit nieuwe thema. Ze ontvangen een geboortekaartje van een Gorgel. Het boek wordt voorgelezen. Hierna volgen activiteiten waarbij de kinderen van alles leren over Waakgorgels, Brutelaars en Mensenkinderen. Ook gaan ze met Bobba naar het vasteland waar hij waakt over Melle. De activiteiten doorlopen het boek in chronologische volgorde en zijn er op het gebied van rekenen, taal, beeldende vorming, beweging en muziek.
Na elke activiteit verdienen de kinderen een Gorgelbes. Deze worden verzameld in een leuke mand of knapzak.
Wanneer het tijd is voor Bobba om terug te gaan naar het Eiland, wordt het project afgesloten met een ‘Welkom thuis’ feestje. Bobba is weer terug in het land van de Gorgels. De kinderen krijgen de verdiende Gorgelbessen en spelen Gorgelspellen.
Een heerlijk boek met een geweldig project waarbij je op avontuur gaat in een wereld vol fantasie.
De ridder zonder billen
Het prentenboek van de Kinderboekenweek wordt dit jaar geschreven door Levina van Teunenbroek en geïllustreerd door Charlotte Bruijn bekend van De ridder zonder billen. Er zijn inmiddels meerdere delen in deze succesvolle serie verschenen. Vol humor en grappige illustraties krijgen ze iedere kleuter op de hand.
Er was eens een ridder zonder billen.
Die was verdrietig, want het liefst zou hij willen
dat hij een prins werd en niet voor heel even,
maar voor een lang en gelukkig leven.
In dit project helpen de kinderen de ridder met zijn zoektocht naar billen. Het project start met een huilende ridder in de kring. Hij is zijn billen kwijt. Het verhaal De ridder zonder billen van Levina van Teunenbroek en Charlotte Bruijn wordt voorgelezen en de ridder vraagt de kinderen de komende weken naar zijn billen op zoek te gaan. Hierna volgen reken- en taalactiviteiten, muzieklessen, een creatieve opdracht en een spel- en bewegingsles. Na elke activiteit krijgen de kinderen een paar billen. Elke keer bepalen ze of dit de juiste billen voor de ridder zijn. Wanneer de ridder in het verhaal bij de billenwinkel aankomt, krijgen de kinderen de juiste billen. Ja! De ridder heeft nieuwe billen gevonden! Nu snel te paard op zoek naar zijn droomprinses …
Het project wordt afgesloten met een ridderfeest. Je vindt in dit pakket enkele suggesties voor spellen, maar je kunt ook het apart te kopen ‘Ridderfeest’ pakket van Kleuteruniversiteit gebruiken om een volledige thema- of feestdag vorm te geven.
In het heetst van de strijd,
raakte de ridder zijn billen kwijt.
Help hem en ga op zoek.
Veel plezier met het project en boek!
Boer Boris en de luchtballon
I LOVE Boer Boris en ook deze Kinderboekenweek mag hij niet in het rijtje ontbreken. De creatie van Ted van Lieshout en Philip Hopman heeft al heel wat kleuterharten gewonnen. De tekst is humoristisch, op rijm geschreven en het verhaal brengt altijd een verrassing met zich mee. Zo ook in dit deel waarin Berend een eenzaam ei onder de heg vindt. Hij legt het ei voorzichtig op een kussen in een doos. Het broeden kan beginnen. Heel vroeg in de ochtend wordt het kuiken geboren. Het is het kuiken van een pinguïn! Maar het is hier toch veel te warm? Een pinguïn houdt van winterkou, vorst, sneeuw en ijs. Ze gaan op weg naar de Zuidpool, ze gaan op reis!
Stap maar in de luchtballon van Boer Boris en vlieg mee naar de Zuidpool. Onderweg maak je een route, zie je letters in de file, tel je het aantal dolfijnen, rijm je met vissen, maak je zinnen op de ijsschotsen, meet je de temperatuur, maak je muziek met wilde dieren en nog veel meer.
Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, twee natuur- en technieklessen, een sociaal-emotionele activiteit, een Engelse les, een muziekactiviteit, een spel- en bewegingsles en suggesties voor de hoeken bij het boek Boer Boris en de luchtballon van Ted van Lieshout en Philip Hopman. Met deze activiteiten kun je vier weken aan de slag.
Welkom thuis, bever!
Het prentenboek Welkom thuis, Bever! van Magnus Weightman is een lust voor het oog. Bever gaat op avontuur, maar hij verdwaalt. Akita de Hond, die in zijn luchtballon de wereld rondreist, helpt hem om weer thuis te komen. Maar hoe ziet het huis van Bever er eigenlijk uit? Woont hij in een geweven bol hangend aan een tak, of in een schuilplaats op de bodem van de zee? Of misschien hoog boven op een toren met uitzicht over de stad?
Een landkaart vormt de rode draad van het project. Tijdens de startactiviteit wordt een brief bezorgd van Bever, met een landkaart en het cijfer 0. Als dat de nieuwsgierigheid van de kinderen niet wekt!
In dit project leren kinderen van alles over verschillende voertuigen. Er zijn 12 activiteiten die horen bij de reis die op de landkaart te volgen is. Bij elke activiteit krijgen de kinderen een nieuwe kaart met een cijfer en een voertuig erop. Bovendien sluit je elke activiteit af met een raadsel, zodat de kinderen kunnen nadenken over het volgende voertuig. Je hoeft die volgende activiteit niet meteen de volgende dag uit te voeren, het kan leuk zijn om te kijken met welke antwoorden de kinderen zelf komen.
Geef het raadsel ook door aan de ouders, zodat ze er thuis met hun kind over kunnen praten. Het gaat bij de raadsels niet om het raden van het juiste antwoord, maar om de hersens even te laten kraken en de voorkennis te activeren.
Enthousiast geworden om samen met je kleuters de spannendste avonturen te beleven tijdens de Kinderboekenweek 2025? Met de projecten van Kleuteruniversiteit wordt het gegarandeerd een onvergetelijke reis vol ontdekkingen en plezier. Dus, pak je verrekijker, zet je ontdekkingshoed op en maak je klaar voor “Vol avontuur!” in de wereld van kinderboeken! We wensen jullie een fantastische Kinderboekenweek toe, boordevol leesplezier en spannende avonturen!