Het thema geschiedenis. Binnen dit thema kun je werkelijk alle kanten op. Natuurlijk biedt Kleuteruniversiteit je superleuke, leerzame en enthousiasmerende projecten waarbij een hoge betrokkenheid van de kinderen voorop staat. In dit blog geven je onze projecttips om aan de slag te gaan met dit thema. Laat je ons weten voor welk project jij aanbiedt dit najaar?
1. Project Dino’s
In dit project bij het boek Het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal van de dino’s van Guido van Genechten neem je de kinderen mee naar de tijd van de dinosauriërs. De verwondering over de mysterieuze eieren in de kring is prachtig. Na elke activiteit mag een groep kinderen zo’n mysterieus ei openhakken en uitzoeken welke dino in het ei zit. Naast de belangrijke taal- en rekenactiviteiten krijgen de kinderen in dit project veel ruimte om te ontwerpen. Alle dino’s uit het boek hebben een probleem. De kinderen helpen de dino’s door oplossingen te verzinnen.
Het project biedt genoeg activiteiten en inspiratie voor zeker twee weken. Nieuwsgierig naar meer projecten over dino’s? Bekijk dan ook zeker Dino’s bestaan niet . En er is ook een plusproject over dinosauriërs, dus ook groep 3 kan met dit thema aan de slag.
2. Romeinen
Romeinen? Wie zijn dat? Met behulp van dit project en het boek Romeinen uit de Willewete serie, door Suzan Boshouwers en Veronica Nahmias, wordt dat duidelijk. De kinderen leren spelenderwijs hoe het leven er in de Romeinse tijd uit heeft gezien.
Misschien is het onderwerp ‘Romeinen’ in eerste instantie niet in je opgekomen om aan te bieden aan kleuters. Juf Yvonne probeerde dit thema uit en schreef ons: “Nooit gedacht dat het thema de Romeinen kleuters zou aanspreken. In dit project wordt aan de hand van het prachtige boek op een speelse en afwisselende manier heel veel behandeld. De kinderen leren ontzettend veel. Ze raken enthousiast en willen zelf nog meer leren. Een prachtig project om mee te werken.”
3. Ridders
Ben je klaar voor een reis terug in de tijd? Ga dan met ons mee de tijdmachine in en neem een kijkje in het leven van ridder Roderick en zijn schildknapen Koen en Harry. Zij wonen in een kasteel met vele bijgebouwen, het één nog groter dan het ander. Elke dag spelen Koen en Harry spelletjes, om te oefenen voor later. Dan willen zij een echte ridder worden, net als hun vader. Ze verdedigen zich met het schild, leren ringsteken, rijden paard en dragen zware spullen om alvast te wennen aan het dragen van een harnas. Ook helpen de schildknapen goed mee met klusjes in en rondom het kasteel. Koen ontvangt de post die voor Roderick arriveert en bekijkt of de juiste naam erop staat en ’s avonds poets hij de helmen van alle ridders tot ze blinken. Samen fantaseren de schildknapen over mooie namen voor hun zwaard en tekens voor op hun wapenschild.
Op een dag komt er een troubadour de binnenplaats op. Hij heeft groot nieuws. Er komt een ridder-rijm-toernooi. Alle ridders bereiden zich voor en het wordt een spannende strijd. Na al dat harde werken is het tijd voor ontspanning. De ridders genieten, samen met hun jonkvrouwen, van een feestelijke maaltijd en vertrekken daarna naar een riddergala. Dit grootse feest gaat tot in de late uurtjes door, waarna iedereen tevreden zijn bed opzoekt.
In dit project vind je volop spannende, stoere ridderactiviteiten. Je kunt dit project feestelijk afsluiten met het Ridderfeest. Ook is er een plusproject beschikbaar die gebruik maakt van hetzelfde boek: Willewete Ridders van Suzan Boshouwers en Marjolein Hund.
4. De Grieken
In dit project reizen de kinderen tijdens de startactiviteit af naar Griekenland. Daar ontdekken zij een tijdmachine waarmee ze terug in de tijd kunnen reizen. Deze machine brengt hen bij de oude Grieken. In de activiteiten die volgen, leren ze over het leven van de oude Grieken. Zo maken ze onder andere kennis met het Griekse alfabet, ontvangen ze een brief van de dichter Homeros, schrijven ze een toneelstuk, doen ze boodschappen bij een marktkraam, ondervinden ze hoe er democratisch kan worden gestemd en maken ze zelf ritmes.
Bij iedere activiteit is er iets tastbaars wat je op kunt hangen in de klas, of kunt gebruiken in de hoeken. Het project wordt afgesloten met een tentoonstelling, waarbij ouders, familie en vrienden alles over de oude Grieken kunnen bekijken.
5. Leonardo da Vinci – plusproject
04/02/2021: Let op! Het bij dit project benodigde prentenboek, ‘Het boek van Leo’, is op dit moment moeilijk los leverbaar bij boekhandels. Het boek is wél leverbaar als onderdeel van een bundel: Lang geleden – Dat is knap!
Leonardo werkt aan zijn boek vol tekeningen. Kijk er maar eens in.
Met dit plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in een kleutergroep en groep 3 heeft iedereen het naar zijn zin!
Maak kennis met Leonardo da Vinci en zijn meesterwerken. Dit project is bedoeld voor kinderen uit de kleutergroep én uit groep 3. Samen leren zij tijdens creatieve opdrachten en reken- en taalactiviteiten meer over het leven van Leonardo. Het project is geschreven bij het AVI-boek ‘Het boek van Leo‘ van Arend van Dam en Alex de Wolf.
Annelieke vertelt: “Wat een verdieping en uitdaging zit er in dit project. Met recht mag dit een plusproject worden genoemd. Ik heb dit project gedaan met de leerlingen uit groep 2 en 3 die extra uitdaging konden gebruiken (aan het eind van het schooljaar). Zelfs aan het eind van het schooljaar was er voor allemaal nog voldoende uitdaging te vinden in dit project. Heel leuk was dat het project geschreven is bij een boek dat zeker groep 3 leerlingen al zelf kunnen lezen. Dit verhoogde de betrokkenheid enorm. Daarnaast is het leuk dat het een leesboek is maar toch ook informatief.”
6. Kraak de code – Geschiedenis
De tijdmachine is kapot!
Met dit rijk gevulde escaperoom spellenpakket kom je voor vele uitdagingen te staan. Stimuleer kinderen om ‘outside the box’ te denken en alle uitdagingen op te lossen. Laat ze de codes kraken en de tijdmachine repareren zodat ze terug kunnen keren naar de huidige tijd.
Escaperoom in de klas
In teams lossen de kinderen problemen op door middel van puzzels en opdrachten. Of het antwoord goed of fout is, weten de kinderen wanneer ze de code invoeren. Met de juiste antwoorden kraken de kinderen de codes en gaan de sloten open.
Waarom?
Een escaperoom thuis of in de klas zorgen voor uitdagende en creatieve activiteiten waarbij kinderen op een andere manier moeten denken. Dit ‘outside the box’ denken zal ze in hun latere leven zeker helpen. Wat houdt de opdracht in? Hoe kom je met je groepje tot de goede code? Wat moeten we daarvoor doen? Dit zijn vragen waar de kinderen tijdens deze activiteit mee bezig zijn. Door het werken in groepen worden het samenwerken en de sociale vaardigheden gestimuleerd. Tijdens het gehele spel komen er verschillende leerdoelen aan bod. De escaperoom opdrachten zorgen ervoor dat kinderen leren zonder dat ze dit in de gaten hebben. Het zorgt voor enthousiasme en betrokkenheid.
Meriël vertelt: “Wat een geweldig pakket! Zeer compleet met veel verschillende opdrachten. De opdrachten zijn verschillend in moeilijkheid. Je kunt zelf opdrachten selecteren. Er zijn genoeg mogelijkheden om dit pakket meerdere keren te gebruiken. Ik heb het pakket zelfs ingezet in groep 4! Ook daar een groot succes. De opdrachten prikkelen het onderzoeken en out of the box denken. Door de opdrachten in groepjes te laten doen is het ook een goede opdracht voor de samenwerking. Al met al een mooi compleet pakket die je in veel groepen kunt gebruiken, echt een aanrader.”
7. Piraten
Woeste Willem is al jaren een lievelingsfiguur in de Nederlandse jeugdliteratuur. Juf Maike schreef dit project bij deze geweldige klassieker. In dit project ga je samen met Frank en Willem op avontuur en beleef je een geweldige tijd.
Juf Annelieke schreef: “Ahoy piraten” en “ophoepelen landrotten” ga je na dit project nog veel horen in je klas! Het project gaat over het boek Woeste Willem. Vanaf het eerste moment waren de kinderen en ik fan van deze piraat! Het boek is prachtig geïllustreerd en sluit helemaal aan bij de belevingswereld van de kinderen. De kinderen in de klas zijn echte piraten geworden door de vele leuke opdrachten.
Tijdens de startactiviteit vind je een schatkaarten en dan weer één en weer één tot je uiteindelijk het boek vindt. Dit zorgt gelijk voor spanning en betrokkenheid want wat zou die schat nu zijn? Wat een geweldig project is dit!
Je kunt naast dit project ook het piraten plusproject gebruiken.
8. Spellenpakket geschiedenis
Dit is geen gewoon spellenpakket, maar een heuse tijdmachine die kinderen op avontuur neemt in negen verschillende tijdperken. Onderweg spelen ze tien spellen met meerdere spelmogelijkheden en een gevarieerd doelenaanbod. Eerst gaan we naar het krijt, jura en trias tijdperk. Hoor je dat gebrul? Het is de tijd van de dinosaurussen! De kinderen mogen dinoskeletten bestuderen en dino’s achter de stenen zoeken. Vervolgens gaan we naar de prehistorische tijd, de tijd van de eerste mensen, jagers en verzamelaars. Kinderen krijgen de kans om zelf jagers of verzamelaars te worden en een rekenwedstrijdje te houden. Wie scoort er meer punten?
De Romeinen, ridders, kunstenaars, ontdekkingsreizigers, stoommachines, computers en de toekomst. Deze tijdperken flitsen allemaal voorbij tijdens deze spellentocht.
9. Project kunst: Maurits Muis en Rembrandt
Met dit kunstproject sla je twee vliegen in één klap. Je duikt namelijk in de wereld van de kunst en terwijl je meer leert over de geschiedenis van meesterschilder Rembrandt van Rijn. Het is geschreven bij het boek Maurits Muis en Rembrandt – De meester en zijn muis van Ingrid en Dieter Schubert. In het project word je meegenomen naar het Mauritshuis, de woonplek van Maurits Muis.
Het project start met de startactiviteit waarin de kinderen enthousiast worden gemaakt voor het thema. Ze treffen een tentoonstelling in de school aan en maken kennis met bekende kunstwerken. Daarna volgen activiteiten die het verhaal in chronologische volgorde doorlopen. Het project wordt afgesloten met een tentoonstelling van het werk van de kinderen.
Na elke activiteit krijgen de kinderen een aanwijzing van Maurits Muis. Deze aanwijzingen brengen hen bij een persoon. Het is aan de kinderen om te raden wie dat is.
Het project bevat naast creatieve activiteiten ook enkele suggesties voor rekenen en taal en muzieklessen. Kunst staat in alle activiteiten centraal. De kinderen maken kennis met Rembrandt en zijn schilderkunst, maar ook andere schilders en hun werken komen aan bod.
Wil je liever werken over een andere schilder? Kies dan eens dit project over Jeroen Bosch.