Jolanda Clark en Jantine Slaager (@jufjan10e) zijn de leerkrachten van groep 1a van basisschool De Burcht in Veenendaal. In deze blog beschrijven ze hoe ze een jaar lang aan de slag gaan met de Boer Boris boeken in combinatie met de projecten van Kleuteruniversiteit.
Waarom een jaar lang aan de slag met Boer Boris?
We werken in de kleuterbouw sinds kort met de leerlijnen van ParnasSys. Dat was in eerste instantie behoorlijk wennen maar we beginnen er onze draai mee te vinden. Het lukt steeds beter om een handzaam themaplan te schrijven al is het nog steeds een tijdrovende klus. We gebruiken hierbij de projecten van Kleuteruniversiteit.
Afgelopen jaar hebben we het project Boer Boris en de olifant uitgevoerd. Bij dit superleuke project waren de kinderen zeer betrokken. De start van het project is dat er posters opgehangen worden in de school waarop staat dat er een olifant kwijt is en de uitnodiging aan de kinderen om mee te helpen hem te zoeken. Na het uitvoeren van de opdrachten uit het project kunnen de kinderen een puzzelstuk en een boerderijdier verdienen. Wanneer ze alle puzzelstukken hebben verdiend, kunnen ze de puzzel maken en zo de locatie van de olifant ontdekken. Dit heeft gezorgd voor een hoge betrokkenheid bij de kinderen. Daarnaast hebben we gemerkt dat het thema dieren zeer geliefd is bij de kinderen zowel die van de boerderij als die van de dierentuin. Ze raakten niet uitgespeeld met de boerderij. De doelen die bij dit project horen sluiten goed aan bij de doelen waar we aan willen werken. We hebben de doelen goed weg kunnen zetten in het themaplan. Dus onze conclusie was: Waarom zouden we dit project het komend jaar niet nog eens gebruiken? Dat scheelt een enorm veel werk voor ons. Zo begon het idee te ontstaan om alle doelen voor onze groep weg te zetten in themaplannen voor aanvang het schooljaar. Zo hebben we een beter overzicht wanneer je aan welke doelen gaat werken. Als we merken dat er kinderen zijn die zich op een ander punt op de leerlijn bevinden, is een aanpassing snel gemaakt. De activiteiten binnen de projecten bieden de mogelijkheid om meer uitdaging of juist meer instructie te geven.
Jantine: “Ik had tijdens mijn lio-stage al eens het project Boer Boris en het paard van Sinterklaas ingezet en ook dit vond ik zo’n leuk project. Ik vond de opbouw van het verhaal geniaal en daar wordt leuk gebruik van gemaakt in het project. De humoristische schrijfstijl van Ted van Lieshout spreekt niet alleen mij aan maar ik zie de kinderen er ook van genieten en de tekeningen van Philip Hopman versterken de humor in het verhaal. Vervolgens ben ik gaan kijken op de website van Kleuteruniversiteit welke Boer Boris projecten er nog meer zijn. Het blijkt dat er zoveel Kleuteruniversiteit projecten over Boer Boris ontwikkeld zijn dat je daar op zijn minst een schooljaar mee zou kunnen vullen, zo niet zelfs twee. Ik heb mijn plan voorgelegd aan mijn collega Jolanda en ze was meteen enthousiast.”
Wij krijgen namelijk komend schooljaar NT2 kinderen in onze klas. Boer Boris en de boerderij zal steeds de basis zijn waarop we terugvallen om de kinderen veiligheid en herkenbaarheid te bieden. We zullen met de klas een aantal boerderijen bezoeken. We verwachten dat dit meer betekenis zal geven aan de taal die de NT2 kinderen leren in de klas en ze zo hun woordenschat zullen vergroten. Ook zullen de kinderen steeds meer ontdekken wat er allemaal op een boerderij gebeurt. We vinden het belangrijk dat de kinderen zich hier bewust van worden. Zodat ze leren waar hun eten vandaan komt. De boer is een heel actueel thema en op deze manier werken we aan burgerschapsonderwijs op het niveau van de kleuter.
Zo werd ons idee geboren! We gaan een jaar rond met Boer Boris aan de hand van de Kleuteruniversiteit projecten. Je kunt bij elk project een overzicht van de doelen downloaden. Zo zijn we gaan bekijken welke Boer Boris projecten we, wellicht met een kleine aanpassing, het beste zouden kunnen gebruiken.
Jolanda: “Omdat we zo enthousiast zijn over ons plan hebben we diverse instanties ingelicht waarop we positieve reacties hebben gekregen. Van uitgeverij Gottmer hebben we een prachtige pakket met diverse posters, kleurplaten en een folder ontvangen.”
We nemen je de komende tijd graag mee en vertellen je via blogs op Kleuteruniversiteit hoe het gaat. We zijn al volop bezig met de voorbereidingen. Zo haakt een vriendin de Boer Boris figuren met tractor en de dieren voor de verteltafel.
Binnenkort ondernemen we een hele reis en vertrekken we vanuit Veenendaal naar Enkhuizen om in het Zuiderzee museum een filmpje te maken met de klassenpop. Het laatste verschenen boek ‘Boer Boris en het bootje’ is namelijk speciaal voor dit museum geschreven.
De raamschilderingen zijn alvast klaar:
Tijdens ons jaar met Boer Boris houden we natuurlijk rekening met interesses van de kinderen. Mocht nu tijdens het project “Boer Boris en de olifant” blijken dat het dierentuindier de kangoeroe favoriet is, zullen we duiken in het leven van de kangoeroe. Mocht het tijdens het project “Boer Boris en de luchtballon” gaan sneeuwen zullen we overschakelen naar het boek en het project “Boer Boris in de sneeuw”. Er zijn mogelijkheden te over.
De eerste voorbereidingen zijn achter de rug… Wij hebben er vast ontzettend veel zin in en zijn benieuwd waar deze reis ons gaat brengen. Wij houden je op de hoogte!