7 x Projecten om het schooljaar mee te starten

Starten na een vakantie van zes weken is best even wennen voor kinderen. Weten ze nog waar ze alles kunnen vinden? Welke afspraken gelden er? En hoe gaan we ook alweer met elkaar om? Het is fijn om met een project te starten die aansluit op wat de kinderen na de zomervakantie nodig hebben. We hebben 7 projecten voor je op een rij gezet die goed aansluiten bij de start van het schooljaar.

1. Help! Een verrassing

O jee, o jee, o jee … Suus heeft een verrassing voor August.
Maar August houdt helemaal niet van verrassingen. Komt dat wel goed?

Dit project is geschreven bij het boek Help! Een verrassing! van Miriam Bos. August maakt zich ontzettend druk over de verrassing. Wat als het iets wilds is? Of iets groots? Of iets moeilijks? Suus vindt heel andere dingen leuk dan hij, komt dat wel goed?

Het project start met een picknickmand in de klas, waarin het boek zit verstopt. De kinderen maken kennis met het boek en gaan met elkaar in gesprek over verrassingen. Hierna volgen activiteiten die het boek in chronologische volgorde doorlopen. De kinderen leren over wilde en rustige dingen, over Joep de bizon, over vliegende vrienden en over de dagen van de week. Ze bouwen zelf een heuvel, bestellen taarten, maken een plattegrond naar de picknickmand en tellen alle picknickspullen. Het project wordt afgesloten met een verrassing… wat zou dat kunnen zijn?

Dit project over vriendschap voor zo’n 3 weken bevat sociaal-emotionele activiteiten, taal- en rekenactiviteiten, een bewegingsactiviteit en lessen voor Engels, natuur & techniek, kunstzinnige vorming en drama.

2. Kleur

Als een jongen een grote doos met kleurpotloden krijgt,
wordt zijn grauwe leven en de hele wereld met kleur gevuld.

Het schitterende woordeloze prentenboek Kleur van Marieke ten Berge is een ode aan kunst en verbeelding. Bij dit steeds kleurrijker wordende verhaal schreven we een project over de kleuren! Tijdens elke activiteit staat een andere kleur centraal en zo leren de kinderen de kleuren spelenderwijs. Ook voor kinderen die de kleuren al kennen is het project uitdagend. Naast het leren van de kleur wordt er in elke activiteit een ander doel aangeboden op het gebied van taal, rekenen, muziek, spel en beweging, Engels of de creatieve ontwikkeling. Zo oefenen de kinderen de begrippen veel en weinig bij de kleur rood, ontdekken ze het verschil tussen letters en cijfers bij de kleur blauw, rijmen ze bij de kleur oranje en nog veel meer.

De papegaaiduiker die in het boek Kleur centraal staat, introduceert elke keer een nieuwe kleur. Zo wordt de kleurenkennis van de kinderen uitgebreid tot ze alle kleuren van de regenboog én grijs, bruin en zwart (her)kennen.

3. De bijzondere beer

‘Jij bent niet goed,’ zei de man van de fabriek. ‘Jou wil niemand hebben.’

Als de beer wordt gemaakt, gaat er iets mis: hij krijgt geen armen. Daarom gooit de man van de fabriek hem weg. Maar de bijzondere beer gelooft dat hij best iemands knuffel kan worden. In dit project met prachtige bijlagen, bij het boek ‘De bijzondere beer‘ van Tjibbe Veldkamp & Marijke Ten Cate, komt de bijzondere beer op bezoek in de klas en neemt hij de kinderen mee in zijn verhaal. De kinderen ontdekken wat de beer, wat henzelf en wat hun eigen favoriete knuffel bijzonder maakt. Ze ontdekken: je bent bijzonder zoals je bent. Een mooi project om in te zetten voor groepsvorming, bijvoorbeeld tijdens de gouden weken. Ook maak je met elkaar een groepsknuffel. Het lespakket bevat ook een bevat een bijpassend origineel liedje van Jeroen Schipper in MP3 formaat: ‘Poot voor poot’.

4. De bromtrol

De kleine trol probeert een hut te bouwen, maar dat stomme ding stort steeds in elkaar. Dat maakt kleine trol heel boos. Hij bromt ervan. Hij is een bromtrol!

Maak kennis met de bromtrol! In dit project komt de bromtrol een kijkje nemen in de klas. Hij wil graag een hut bouwen, maar het lukt hem steeds niet. Daarom vraagt hij of de kinderen hem willen helpen. Om een hut te kunnen bouwen, zijn er eerst veel voorbereidingen nodig. Er worden materialen bij elkaar gezocht, ontwerpen gemaakt, planken in de juiste lengte gezaagd en nog veel meer. Ook maken de kinderen kennis met het korte lontje van de trol, want hij wordt soms boos. Heel boos! Hij wordt een bromtrol. Hoe kunnen de kinderen hem helpen?

Dit project, dat gebruikmaakt van het boek De bromtrol van Aprilkind, Barbara van den Speulhof en Stephan Pricken, bevat taal- en rekenactiviteiten, een natuur- en techniekles, een sociaal-emotionele activiteit, een Engelse les, een spel en bewegingsactiviteit, een muziekles, spellen en suggesties voor de hoeken. Met deze activiteiten kun je vier weken aan de slag.

 

 

5. Logiblokken

Geen project, maar wel super handig, is dit pakket waarin 24 activiteiten zijn uitgewerkt waarmee je aan de slag kunt gaan met de logiblokken in je klas. Als je meer wilt doen met de set logiblokken is dit pakket een aanrader. Bij de activiteiten worden veel verschillende vakgebieden aangesproken. Het uitgebreide pakket van 131 pagina’s bevat reken- en taalopdrachten, maar ook sociaal-emotionele opdrachten.

6. Agent en boef

Boef ontsnapt uit de gevangenis, en haalt allerlei streken uit. Ook in de klas, en dat kan niet langer. Er zijn regels nodig om alles goed te laten verlopen.

Een handig en leuk project om aan het begin van het schooljaar uit te voeren! Boef haalt allerlei streken uit in de klas en het is duidelijk dat er regels moeten komen. Die regels gelden natuurlijk niet alleen voor Boef, de kinderen en de leerkrachten moeten zich er ook houden! Je vindt in dit project eerst tien activiteiten die je achtereen in volgorde uitvoert. Deze activiteiten vormen de rode draad van je thema. Daarnaast zijn er keuzeactiviteiten, deze voer je uit tussen de dagelijkse activiteiten. Het thema wordt afgesloten met een afscheidsfeestje voor Boef. Wanneer je alle activiteiten uit dit project inplant, kun je ongeveer 4 weken met het thema werken. Voeg je zelf nog activiteiten toe, of wil je meer tijd besteden aan bepaalde activiteiten, dan kun je gerust 6 weken vullen.

Dit project maakt gebruik van het prentenboek ‘Agent en Boef – Boevenstreken – 3 voorleesverhalen‘ van Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer.

Wist je dat we ook dagritmekaarten, hoekenkaarten, themakaarten, lesdoelkaarten en een klassenmanagementset hebben? Hiermee kun je je hele lokaal met Kleuteruniversiteit producten inrichten! We hopen dat we je met deze projecttips op weg hebben geholpen. We zijn erg benieuwd met welk project je aan de slag gaat!