30 maart is het ‘Grote rekendag’. Op deze dag gaan kinderen onderzoekend aan de slag met alles wat met rekenen te maken heeft! Dit jaar is het thema ‘Bouwavonturen’. Ben jij opzoek naar leuke rekenprojecten voor kleuters? Dan tippen wij graag wat leuke Kleuteruniversiteit-projecten die je goed kunt inzetten rondom dit thema!
1. Rekenproject Raar – Meten en meetkunde
Op een dag ligt er iets vreemds op de grond. Wat is het?
In het boek ‘Raar’ van Mark Janssen vinden de dieren een spiegel. Ze weten niet wat het is en doen er allerlei ontdekkingen mee. Dit project is geschreven bij dit humoristische verhaal, waarin een spiegel centraal staat. Spiegelen valt onder het domein ‘meten en meetkunde’ en het is dan ook een project geworden dat zich volledig richt op deze domeinen van rekenen en wiskunde. De kinderen meten lengte en oppervlakte, meten met informele maateenheden, vergelijken en ordenen, wegen en leren omgaan met meetkundige begrippen. Dit en nog veel meer is te vinden in dit leuke project!
2. Rekenen met Boer Boris
Boer Boris heeft een boerderij, daar hoort … een pakket met rekenspellen bij!
Dit pakket bevat 10 spellen op basis van het originele telboek ‘Boer Boris‘ van Ted van Lieshout en Philip Hopman, waarmee alle kinderen kunnen tellen, wegen, meten en sorteren. Met spelbeschrijving, differentiatiemogelijkheden en extra suggesties.
Annelieke vertelt: “Ken je Boer Boris? Dan is dit rekenspellenpakket een aanrader! Ken je Boer Boris nog niet? Dan is dit pakket een mooie manier om Boer Boris te leren kennen. In dit pakket zitten 10 rekenspellen waar kinderen uit groep 1 en 2 mee aan de slag kunnen. Je kunt dit pakket inzetten als circuitvorm tijdens een werkperiode maar de spellen zijn ook heel geschikt om in de hoeken te leggen of tijdens kleine kringen te doen. Er komen veel verschillende rekengebieden voorbij. Dus als je rekenen extra aandacht wilt geven in je klas of meer wilt doen in je hoeken en tijdens de kringen dan is dit pakket een leuk om weken mee aan de slag te kunnen!”
3. In de werkplaats – Rekenspellenpakket
Een geweldige musical over de boerderij en jonge dieren met leuke liedjes waar je al snel een lentegevoel van krijgt! Geschreven aan de hand van het boek ‘We hebben er een geitje bij‘ van Marjet Huiberts en Iris Deppe.
Dit pakket bevat drie originele liedjes van Jeroen Schipper in MP3 formaat (gezongen en instrumentaal), een materiaallijst en een script om met je groep de musical te kunnen spelen. Voor het uitvoeren van de musical heb je het boek ‘We hebben er een geitje bij’ nodig.
4. Meetkunde in de dierentuin
Anna zag een vader die wel naar de dierentuin ging. Dus toen nam ze die.
Dit project bevat 16 activiteiten bij het boek Handje? van Tjibbe Veldkamp en Wouter Tulp. Meetkunde staat centraal, en ook aan andere doelen wordt gewerkt. Uiteindelijk presenteren de kinderen hun eigen dierentuin!
Linda vertelt: “Wat een superleuk project. Omdat je er zoveel kanten mee op kunt, kan ik het iedereen aanbevelen, het leefde enorm bij ons! Er ontstond een echte dierentuin op de gang, waar allerlei dieren en hun verblijven van allerlei materialen gemaakt waren! We hebben er 5 weken over gewerkt. Wij hebben dit project gecombineerd met ‘bewegend leren – meten en meetkunde’. Dat kan ik ook aanbevelen!”
5. Bewegend leren – Meten en meetkunde
Dit bewegend leren spellenpakket voor kleuters en groep 3 bevat 40 activiteiten rondom het domein meten en meetkunde, voor zowel binnen als buiten.
Bewegend leren krijgt steeds meer een plek binnen het onderwijs in Nederland. Veel leerkrachten zijn op zoek naar manieren om doelen aan te bieden zonder het gebruik van een methode. Met dit spellenpakket helpen we je op weg.
6. Olifant en de kist vol appels – Rekenen en ontdekkend leren
Midden in de dierentuin staat een hele grote kist. Geen van de dieren weet hoe die kist daar gekomen is. Wat zou erin zitten? Hoe krijgen ze hem open?
Misschien hebben de kinderen een idee? Dit project bevat activiteiten waarbij probleemoplossend denken en rekenen centraal staan. De activiteiten zijn geschreven bij het boek ‘Olifant en de kist vol appels‘ van Marianne Busser en Ron Schröder, met illustraties van Sam Loman.
7. Sjoerd en de stapelstad – Bouwen en doorzetten
De grote mensen hebben de stad volgebouwd met groene huisjes, maar veel ruimte om te spelen is er niet. Sjoerd wil later architect worden. Hij verzint een stapelgek plan en geeft niet op. Als dat maar goed gaat …
Dit project richt zich op techniek, bouwen, construeren, doorzetten, samenwerken en probleemoplossend denken. Het project bevat reken-, taal-, bouw-, beweeg- en techniekactiviteiten en suggesties voor de hoeken bij het prentenboek ‘Sjoerd en de stapelstad’‘ van Barry Menger en Mats Ganzeman.