Anna zag een vader die wel naar de dierentuin ging. Dus toen nam ze die.
Dit project bevat 16 activiteiten bij het boek Handje? van Tjibbe Veldkamp en Wouter Tulp. Meetkunde staat centraal, en ook aan andere doelen wordt gewerkt. Uiteindelijk presenteren de kinderen hun eigen dierentuin!
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Renate van Ruijven –
Wat een heerlijk project, echt gericht op meten en meetkunde. Precies wat we zochten.. deze doelen schieten er nog wel eens bij in. We hebben dit project als aanvulling gebruikt op het project dierentuin. Hierdoor hadden we veel lessen om uit te kiezen en konden we veel doelen aanbieden.
Het boek handje is geweldig en heeft tijdens dit thema dan ook echt bij ons geleefd. Op de verteltafel werd het verhaal nagespeeld. Door het project kreeg het spel in de bouwhoek een hele nieuwe impuls. Er werden verblijven gebouwd en dieren gesorteerd. Mooi om te zien hoe een boek tot leven kan komen!
Linda Mooijekind –
Wat een superleuk project, ik kan hem iedereen aanbevelen! Je kunt er heel veel kanten mee op, maar de activiteiten zijn echt gericht op meten en meetkunde; iets wat er nog wel eens bij inschiet om genoeg aan bod te laten komen.
Alleen het boek is al geweldig: Anna wil naar de apen, maar haar vader niet (heeft het te druk met zijn telefoon) daarom ruilt ze van ze vader en geeft deze een hand. Anna blijft ruilen van hand en vader totdat ze bij de apen is 🙂
Het project bevat activiteiten die gericht zijn oo:
– het oriënteren in de ruimte (plattegronden aflezen, maar ook begrippen gebruiken en bekijken waar iemand stond voor het maken van een foto)
– het construeren ( dieren maken van allerlei materialen) en
– opereren met vormen en figuren (patronen van dierenhuiden herkennen, kijken hoeveel poten/ strepen dieren hebben, dieren namaken van vormen, enz)
Omdat je er zoveel kanten mee op kunt, kan ik het iedereen aanbevelen, het leefde enorm bij ons! Er ontstond een echte dierentuin op de gang, waar allerlei dieren en hun verblijven van allerlei materialen gemaakt waren! We hebben er 5 weken over gewerkt. Wij hebben dit project gecombineerd met ‘bewegend leren – meten en meetkunde’. Dat kan ik ook aanbevelen!
evoorburg (geverifieerde eigenaar) –
Wij hebben bewust gekozen om met het project: ‘Meetkunde in de dierentuin’ te gaan werken omdat wij zochten naar inspiratie voor betekenisvolle activiteiten rondom meetkunde. Dat doel is voor ons helemaal behaald! Het thema wordt geopend met het voorlezen van het boek: ‘Handje’, dit is een boek met mooie illustraties. Aan de hand van open vragen over de platen ontstond er al direct een interessant gesprek over de dierentuin. De activiteiten gericht op oriënteren in de ruimte waren zeer uitdagend voor onze groep. Er was een hoge mate van betrokkenheid en iedereen deed actief mee. De estafette vorm passend bij de activiteit ‘waar staan de dieren?’ was bij ons een groot succes. Het is prettig dat er ook suggesties gedaan worden voor leerlingen die meer uitdaging aan kunnen, bijvoorbeeld een route op de plattegrond ontwerpen waarbij je niet langs alle hokken mocht lopen. De activiteit ‘dierenlijnen’ vond ik heel verrassend, de kinderen tekende de meest uiteenlopende dingen bij dezelfde muziek. Mooi om te zien wat er gebeurt als er zo’n vrije opdracht gegeven wordt. Tenslotte wil ik de presentatie nog even uitlichten, wat waren de kinderen trots toen ze over hun eigen dier mochten vertellen aan de ouders/verzorgers en natuurlijk zijn alle ouders/verzorgers bij ons langs geweest in de dierentuin. Kortom, een fantastisch project met een enorme betrokkenheid van de kinderen en heel veel inspiratie voor betekenisvolle activiteiten rondom meetkunde.