Handige routines tijdens de gymles voor de startende leerkracht

In deze blog nemen Rosan van Gessel en Chantal Groeneveld je mee in de routines bij het geven van een gymles aan kleuters. Rosan werkt in groep 1/2 op de Schakel in Leersum en Chantal werkt in groep 1/2 op het Merweplein in Gorinchem. Rosan en Chantal zijn ambassadeurs van Kleuteruniversiteit.

Samen de hoeken inrichten

Manon Budding is werkzaam als kleuterleerkracht in groep 1-2 op basisschool Omnia in Nootdorp en is ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. Tijdens elk thema staat het spel vanuit de themahoek centraal. In deze blog neemt ze je mee in hoe zij samen met haar kleuters de themahoek inricht en ook waarom ze dit samen doet.

Spelen en werken in circuitvorm

Fien Melai is werkzaam op de Koningin Emmaschool in Haarlem en is ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. In de combigroep 2/3 en de groepen 3 wordt daar al enige tijd regelmatig in circuitvorm gewerkt. Vanwege de positieve ervaringen daarmee, zijn meerdere kleuterleerkrachten dit schooljaar hier ook mee gaan werken. En met succes! In deze blog legt ze […]

Expert: De uitdagende bouwhoek [PREMIUM]

Maartje Ramakers is werkzaam in groep 1/2/3 op basisschool de Weiert in Arcen en is ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. In haar bouwhoek speelden vaak dezelfde kinderen (meestal alleen jongens) en er was weinig groei te zien in het bouwen. Ze zag vooral manipulatief en experimenteel spel en vond het moeilijk om tegemoet te komen aan de behoeftes van de kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Naar deze onderwerpen heeft Maartje voor haar scriptie onderzoek gedaan, met als uiteindelijke uitkomst: de uitdagende bouwhoek. In deze blog vertelt ze over de algemene inrichting, thematische invulling van die uitdagende bouwhoek en geeft ze je een handige […]


Verder lezen?

Dit bericht is alleen beschikbaar voor Kleuteruniversiteit premium leden. Meer weten of direct een abonnement afsluiten? Bekijk onze Kleuteruniversiteit premium pagina.