Manon Budding is werkzaam als kleuterleerkracht in groep 1-2 op basisschool Omnia in Nootdorp en is ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. Tijdens elk thema staat het spel vanuit de themahoek centraal. In deze blog neemt ze je mee in hoe zij samen met haar kleuters de themahoek inricht en ook waarom ze dit samen doet.
Elk thema een themahoek
Een themahoek is een plek in de klas die elk thema anders wordt ingericht, passend bij het thema. Het spel in deze hoek staat centraal. In de blog van ambassadeurs Annelieke en Linda kun je meer lezen over de themahoek. Sommige leerkrachten kiezen ervoor om de themahoek zelf in te richten, zodat de kinderen direct kunnen spelen. Zelf ervoer dat de kinderen niet speelden wat ik had bedacht en niet betrokken waren tijdens het spelen in deze hoek. Daarom moest het anders! Sindsdien betrek ik de kinderen bij het meedenken over de inrichting van de themahoek en richt ik deze samen met hen in.
Het kiezen van een thema
Wij werken van vakantie tot vakantie met een thema, het is dus belangrijk dat we gedurende een langere periode kunnen werken aan een thema. De thema’s die we kiezen sluiten aan bij de echte wereld. Daarnaast is het belangrijk dat het thema dat we hebben gekozen ook spelend beleefd kan worden. De titel van het thema is dan ook altijd iets wat je kunt ervaren bijvoorbeeld ‘wij werken in de bakkerij’ of ‘wij schitteren op het podium’. Door thema’s zo te kiezen, is het gemakkelijker om een themahoek in te richten waarbij ze echt tot spel kunnen komen.
Introduceren van het thema
In de eerste fase oriënteren we ons op het thema. Ik vraag de kinderen wat ze al weten over het thema en we bedenken hoe kunnen we meer te weten komen. We lezen boeken, kijken filmpjes en maken een mindmap. Het zal je verbazen hoeveel kinderen al weten en wat ze elkaar kunnen vertellen. Hiervoor kan je als leerkracht verschillende coöperatieve werkvormen inzetten, bijvoorbeeld de placemat. Hoe je deze inzet kun je lezen in deze blog.
Inrichten samen met de kinderen
Nadat ik samen met de kinderen heb bedacht waar we heen willen binnen het thema, bedenken we welke themahoek we willen maken en bepalen we hoe de hoek eruit moet komen te zien. We maken een lijst met materialen die we nodig hebben. De kinderen zijn verantwoordelijk voor het verzamelen en eventueel het maken van deze benodigde materialen. We proberen zoveel mogelijk echte materialen toe te voegen aan de themahoek, zodat het spel zoveel mogelijk lijkt op de wereld om hen heen.
Voorbeeld
Bij het thema ‘ wij werken in de bakkerij’ wilden de kinderen broodjes en taartjes verkopen in de winkel. Deze hebben de kinderen gemaakt van zoutdeeg en karton. Daarnaast verzamelden de kinderen thuis allerlei materialen die je nodig hebt tijdens het bakken van deze producten. Al snel was de bakkerij gevuld met heerlijke broodjes en gebakjes. In de keuken droegen de bakkers schorten en konden zij aan de slag met allerlei kookgerei.
Tip: deel de lijst met de benodigde materialen met ouders. Zo betrek je de ouders bij het thema en kunnen zij ook thuis met de kinderen verder praten en samen op zoek gaan naar de materialen.
De themahoek blijft groeien
Onze themahoek is niet direct klaar, maar blijft zich ontwikkelen gedurende het thema. Tijdens het meespelen plan ik verschillende interventies, maar volg ik ook de initiatieven van de kinderen. Ik zeg bijvoorbeeld: ‘wat ruik ik nu? Het lijkt wel alsof er iets verband in de oven’. Vervolgens ga ik met de kinderen in gesprek hoe we ervoor kunnen zorgen dat de broodjes in de oven de volgende keer niet verbranden. De kinderen komen dan bijvoorbeeld op het idee om een kookwekker toe te voegen aan de hoek, zodat ze de baktijd bij kunnen houden. Ook evalueren we het spel na elke werkles. Ik vraag de kinderen wat ze hebben gespeeld en of ze materialen missen in de hoek. Op deze manier komen de kinderen telkens op nieuwe materialen die we toe kunnen voegen aan de hoek en zo blijft de hoek in ontwikkeling.
De themahoek ziet er niet meer zo ‘mooi’ uit als wanneer je het helemaal zelf doet, maar ik merk dat door de kinderen verantwoordelijk te maken voor de themahoek het enthousiasme en de betrokkenheid veel hoger wordt. De kinderen zetten hun creativiteit in tijdens het knutselen van de materialen en gaan actief op zoek naar materialen die we nodig hebben. Ook merk ik een verschil in de betrokkenheid bij ouders. Doordat ze weten aan welk thema we werken in de klas, kunnen ze de kinderen thuis gerichtere vragen over wat zij doen op school.
Wil je meepraten over dit onderwerp of heb je nog vragen? Doe dit dan op de Facebook-pagina vrienden van Kleuteruniversiteit. Vind je het leuk om meer te zien over wat ik doe in de klas? volg me dan op Instagram.