Het thema van de Kinderboekenweek 2020 is geschiedenis. Binnen dit thema kun je werkelijk alle kanten op. Natuurlijk biedt Kleuteruniversiteit je superleuke, leerzame en enthousiasmerende projecten waarbij een hoge betrokkenheid van de kinderen voorop staat. In dit blog geven je onze tips om tijdens de Kinderboekenweek uit te voeren. We beginnen met de nieuwste projecten en laten ook projecten zien die al langer verkrijgbaar zijn. Laat je ons weten voor welk project jij aanbiedt dit najaar?
Project Dino’s
In onze Kleuteruniversiteit winkel staan diverse projecten gemaakt door het team van ‘Ontwerpen in de klas‘. Deze projecten zijn alles behalve standaard. Ze halen leerkrachten uit hun comfortzone en dagen kinderen uit tot het bedenken van creatieve oplossingen. Daarbij is fouten maken een belangrijk onderdeel. Zo kom je ten minste te weten wat niet werkt, en dat is ook relevante informatie. Bovendien leren kinderen dat er niets mis is met het maken van fouten.
In dit project bij het boek Het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal van de dino’s van Guido van Genechten neem je de kinderen mee naar de tijd van de dinosauriërs. De verwondering over de mysterieuze eieren in de kring is prachtig. Na elke activiteit mag een groep kinderen zo’n mysterieus ei openhakken en uitzoeken welke dino in het ei zit. Naast de belangrijke taal- en rekenactiviteiten krijgen de kinderen in dit project veel ruimte om te ontwerpen. Alle dino’s uit het boek hebben een probleem. De kinderen helpen de dino’s door oplossingen te verzinnen.
Het project biedt genoeg activiteiten en inspiratie voor zeker twee weken.
Nieuwsgierig naar meer projecten over dino’s? Bekijk dan ook zeker Dino’s bestaan niet. En er is ook een plusproject over dinosauriërs, dus ook groep 3 kan met dit thema aan de slag.
Project kunst: Maurits Muis en Rembrandt
Met dit kunstproject sla je twee vliegen in één klap. Je duikt namelijk in de wereld van de kunst en terwijl je meer leert over de geschiedenis van meesterschilder Rembrandt van Rijn. Het is geschreven bij het boek Maurits Muis en Rembrandt – De meester en zijn muis van Ingrid en Dieter Schubert. In het project word je meegenomen naar het Mauritshuis, de woonplek van Maurits Muis.
Het project start met de startactiviteit waarin de kinderen enthousiast worden gemaakt voor het thema. Ze treffen een tentoonstelling in de school aan en maken kennis met bekende kunstwerken. Daarna volgen activiteiten die het verhaal in chronologische volgorde doorlopen. Het project wordt afgesloten met een tentoonstelling van het werk van de kinderen.
Na elke activiteit krijgen de kinderen een aanwijzing van Maurits Muis. Deze aanwijzingen brengen hen bij een persoon. Het is aan de kinderen om te raden wie dat is.
Het project bevat naast creatieve activiteiten ook enkele suggesties voor rekenen en taal en muzieklessen. Kunst staat in alle activiteiten centraal. De kinderen maken kennis met Rembrandt en zijn schilderkunst, maar ook andere schilders en hun werken komen aan bod.
Wil je liever werken over een andere schilder? Kies dan eens dit project over Jeroen Bosch.
Project De Grieken
In dit project reizen de kinderen tijdens de startactiviteit af naar Griekenland. Daar ontdekken zij een tijdmachine waarmee ze terug in de tijd kunnen reizen. Deze machine brengt hen bij de oude Grieken. In de activiteiten die volgen, leren ze over het leven van de oude Grieken. Zo maken ze onder andere kennis met het Griekse alfabet, ontvangen ze een brief van de dichter Homeros, schrijven ze een toneelstuk, doen ze boodschappen bij een marktkraam, ondervinden ze hoe er democratisch kan worden gestemd en maken ze zelf ritmes.
Bij iedere activiteit is er iets tastbaars wat je op kunt hangen in de klas, of kunt gebruiken in de hoeken. Het project wordt afgesloten met een tentoonstelling, waarbij ouders, familie en vrienden alles over de oude Grieken kunnen bekijken.
Spellenpakket Geschiedenis
Dit is geen gewoon spellenpakket, maar een heuse tijdmachine die kinderen op avontuur neemt in negen verschillende tijdperken. Onderweg spelen ze tien spellen met meerdere spelmogelijkheden en een gevarieerd doelenaanbod. Eerst gaan we naar het krijt, jura en trias tijdperk.
Hoor je dat gebrul? Het is de tijd van de dinosaurussen! De kinderen mogen dinoskeletten bestuderen en dino’s achter de stenen zoeken.
Vervolgens gaan we naar de prehistorische tijd, de tijd van de eerste mensen, jagers en verzamelaars. Kinderen krijgen de kans om zelf jagers of verzamelaars te worden en een rekenwedstrijdje te houden. Wie scoort er meer punten?
De Romeinen, ridders, kunstenaars, ontdekkingsreizigers, stoommachines, computers en de toekomst. Deze tijdperken flitsen allemaal voorbij tijdens deze spellentocht.
Project piraten
Woeste Willem is al jaren een lievelingsfiguur in de Nederlandse jeugdliteratuur. Juf Maike schreef dit project bij deze geweldige klassieker. In dit project ga je samen met Frank en Willem op avontuur en beleef je een geweldige tijd.
Juf Annelieke schreef: “Ahoy piraten” en “ophoepelen landrotten” ga je na dit project nog veel horen in je klas! Het project gaat over het boek Woeste Willem. Vanaf het eerste moment waren de kinderen en ik fan van deze piraat! Het boek is prachtig geïllustreerd en sluit helemaal aan bij de belevingswereld van de kinderen. De kinderen in de klas zijn echte piraten geworden door de vele leuke opdrachten.
Tijdens de startactiviteit vind je een schatkaarten en dan weer één en weer één tot je uiteindelijk het boek vindt. Dit zorgt gelijk voor spanning en betrokkenheid want wat zou die schat nu zijn? Wat een geweldig project is dit!
Je kunt naast dit project ook het piraten plusproject gebruiken.
Project ridders
Ben je klaar voor een reis terug in de tijd? Ga dan met ons mee de tijdmachine in en neem een kijkje in het leven van ridder Roderick en zijn schildknapen Koen en Harry. Zij wonen in een kasteel met vele bijgebouwen, het één nog groter dan het ander. Elke dag spelen Koen en Harry spelletjes, om te oefenen voor later. Dan willen zij een echte ridder worden, net als hun vader. Ze verdedigen zich met het schild, leren ringsteken, rijden paard en dragen zware spullen om alvast te wennen aan het dragen van een harnas. Ook helpen de schildknapen goed mee met klusjes in en rondom het kasteel. Koen ontvangt de post die voor Roderick arriveert en bekijkt of de juiste naam erop staat en ’s avonds poets hij de helmen van alle ridders tot ze blinken. Samen fantaseren de schildknapen over mooie namen voor hun zwaard en tekens voor op hun wapenschild.
Op een dag komt er een troubadour de binnenplaats op. Hij heeft groot nieuws. Er komt een ridder-rijm-toernooi. Alle ridders bereiden zich voor en het wordt een spannende strijd. Na al dat harde werken is het tijd voor ontspanning. De ridders genieten, samen met hun jonkvrouwen, van een feestelijke maaltijd en vertrekken daarna naar een riddergala. Dit grootse feest gaat tot in de late uurtjes door, waarna iedereen tevreden zijn bed opzoekt.
In dit project vind je volop spannende, stoere ridderactiviteiten. Je kunt dit project feestelijk afsluiten met het Ridderfeest. Ook is er een plusproject beschikbaar die gebruik maakt van hetzelfde boek:Willewete Ridders van Suzan Boshouwers en Marjolein Hund.
Project Romeinen
Romeinen? Wie zijn dat? Met behulp van dit project en het boek Romeinen uit de Willewete serie, door Suzan Boshouwers en Veronica Nahmias, wordt dat duidelijk. De kinderen leren spelenderwijs hoe het leven er in de Romeinse tijd uit heeft gezien.
Misschien is het onderwerp ‘Romeinen’ in eerste instantie niet in je opgekomen om aan te bieden aan kleuters. Juf Yvonne probeerde dit thema uit en schreef ons: “Nooit gedacht dat het thema de Romeinen kleuters zou aanspreken. In dit project wordt aan de hand van het prachtige boek op een speelse en afwisselende manier heel veel behandeld. De kinderen leren ontzettend veel. Ze raken enthousiast en willen zelf nog meer leren. Een prachtig project om mee te werken.”
Heb je nog niet gevonden wat je zoekt? Neem dan eens in kijkje in onze winkel bij het thema geschiedenis. We wensen je bijzonder veel plezier tijdens de uitvoering van een van deze projecten.