De gorilla doet bazig, de lesula is verlegen. De spin wacht geduldig in haar web, de bromvlieg zoemt rusteloos rond. Dat is de aard van het beestje. Hoe zit dat met jou?
Ontdek de aard van de beestjes in dit project bij het boek ‘Brave hond! Stoute kat!‘ van Bette Westera & Mies van Hout. Een project voor zo’n twee weken waarin tegenstellingen centraal staan.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Als ik weer eens aan het rennen en vliegen ben, van ‘vlug, vlug dit’ en ‘ook nog dat’, wat zou ik dan graag een schildpad willen zijn. Rustig, wat meer op m’n gemak. De versjes in het boek Brave hond! Stoute kat! van Bette Westera en de dierenportretten van Mies van Hout maken de aard van het beestje meteen duidelijk. Heerlijk om voor te lezen en om jezelf in te herkennen (of niet).
In dit project staat bij elke activiteit een dierenduo uit het boek centraal. De activiteiten zijn op eenzelfde manier opgebouwd:
– Inleiding – Volop aandacht voor taal en rekenen: de versjes worden voorgelezen, de tegenstelling tussen de dieren wordt besproken aan de hand van de woordkaarten en de kinderen laten op een schaal zien in welk dier ze zich het meest herkennen.
– Kern – Altijd een passende werkvorm, waarin dieper wordt ingegaan op de tegenstelling tussen de dieren: wat is de aard van elk beestje en wat zijn de voor- en nadelen hiervan?
– Verwerking – Telkens staat een ontwerpopdracht voor in de ontwerphoek centraal. Hoe kunnen een cheeta en een schildpad bijvoorbeeld samen wandelen? Best een uitdaging als de cheeta snel en de schildpad langzaam wil. Speciaal voor elk dierenduo verzinnen de kinderen oplossingen om verschillen te overbruggen.
– Afsluiting – In de afsluiting ontdekken de kinderen dat beide dieren handige eigenschappen hebben. Soms is het immers handig om een snelle cheeta te zijn, een andere keer kun je beter een langzame schildpad zijn.
Doordat de activiteiten op eenzelfde manier zijn opgebouwd, komen onderstaande doelen in elke activiteit aan bod. Zie ook het doelenoverzicht. Enkel de voor de activiteiten unieke doelen zijn bij elke activiteit aangegeven.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.