Was ik maar een libelle, dacht de krekel. Alle dieren verlangen naar iets wat een ander goed kan. Maar ze lijken te vergeten waarom ze zelf zo bijzonder zijn…
Ontdek wat de dieren uit het prachtige boek ‘Was ik maar…‘ van Mies van Hout zo bijzonder maakt. Help ze groeien in dat waarin ze beter willen worden. Ontdek ook wat jou zelf bijzonder maakt! Dit mooie project op basis van het prentenboek bevat ook een bijpassend origineel liedje van Jeroen Schipper in MP3 formaat: ‘Was ik maar’.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Esther Voorburg (geverifieerde eigenaar) –
Dit is echt een fantastisch project om mee te werken. Wij zijn dit schooljaar gestart met het project ´was ik maar´ en hebben de nadruk op de talentontwikkeling gelegd. Het boek ´Was ik maar´ van Mies van Hout viel ontzettend in de smaak bij de kinderen. We hebben het boek dagelijks voorgelezen bij de verschillende activiteiten en de kinderen kregen er geen genoeg van. Aan het einde van dit project konden de kinderen het boek zelf ´voorlezen´.
De startactiviteit is ontzettend leuk, met deze activiteit laat je de kinderen even heel bewust naar de natuur kijken. Op onze zoektocht door de natuur kwamen we onder andere een schrijvertje, een vlinder en verschillende torren tegen. Ouders gaven ook terug dat hun kinderen de bijbehorende zoek kaart er ook thuis nog vaak bij pakken.
Na de startactiviteit hebben we iedere dag een ander kriebelbeestje centraal gesteld. Wij hebben de focus gelegd op het complimenten en talenten gedeelte van dit project, maar er is nog veel meer mogelijk in dit project. De kinderen groeiden gedurende het project ontzettend in het geven van complimenten naar elkaar. We hebben een complimentenketting geintroduceerd en wisten onze eigen complimentenkaart steeds verder aan te vullen.
De kinderen hebben erg genoten van het werken in de ontwerphoek. Met kosteloos materiaal werden er continue prachtige ontwerpen gemaakt. Erg leuk om als leerkracht de creativiteit terug te zien komen in deze vrijere opdracht.
Het project bevat activiteiten binnen heel veel verschillende vakgebieden wat voor een gevarieerd aanbod zorgt. De les van het vuurvliegje was een groot succes, dit is een les waar ik zelf nooit opgekomen was.
Aan het einde van het project hebben wij gekeken wat onze eigen talenten zijn en wat we nog willen leren. Vol verbazing en trots heb ik gekeken naar de mooie dingen die de kinderen hierbij aangaven. De dingen die de kinderen nog willen leren nemen wij mee gedurende het schooljaar.
Dit project is een absolute aanrader als je opzoek bent naar een veelzijdig project met ontzettend veel gave activiteiten. Het project bevat ook nog een mooi lied van Jeroen Schipper die we dagelijks beluisterd hebben. Het lied bevat een hele krachtige boodschap, alle kinderen zijn goed zoals ze zijn!
sharaya –
Wat een fijn project om mee te werken! Je kan het project bij verschillende thema’s inzetten. Je werkt over kriebelbeestjes/insecten en over tevreden zijn met wie je bent en daarbij veel complimenten geven.
Je kan heel goed buiten en binnen combineren. We hadden in de klas een ontdekhoek met een vergrootglas, verrekijker en insectenpotjes. Er hingen verschillende kriebelbeestjes om te bekijken en vanuit het project hadden we een blad met eigenschappen van dieren. De kinderen bekeken de dieren goed en vulde in wat ze wisten. Zoals hoe het eruitzag qua kleur en of strepen en stippen, hoe het zich voortbeweegt, waar het leefde en hoeveel poten. Tijdens het buiten spelen namen we de spullen mee naar buiten en konden ze echte diertjes zoeken en ze ook goed bekijken. We namen hem mee naar binnen en aan het eind van de dag werd het weer vrijgelaten. Zo leuk om te zien wat ze nu allemaal vonden bij het buiten spelen. Ze kwamen mij enthousiast halen, omdat ze tussen de bosjes een spinnenweb hadden ontdekt met een vliegje erin. De spin zagen we niet, maar ze bleven vol bewondering kijken.
We leerden nieuwe dieren ontdekken en welke eigenschappen ze hebben. We ontdekte dat sommige dieren veranderen van uiterlijk als ze groter worden.
De kinderen waren met alles zo betrokken. Het ontdekken dat een schrijverke kan lopen op het water. En natuurlijk helemaal leuk om zelf aan de gang te gaan met drijven en zinken. Wat wisten ze er al veel over!
Het leukste vonden de kinderen het vuurvliegje en het maken van een stroomkring. Hier hebben ze ook lang mee gespeeld en om gevraagd. We begonnen met 1 lampje en ze ontdekten steeds meer en uiteindelijk zijn er 4 lampjes aangesloten. Super trots waren ze weer!
We gaven de dieren uit het prachtige boek van Mies van Hout complimenten en we gaven elkaar ook regelmatig complimenten. We probeerden nieuwe dingen uit en er werden verschillende dingen ontworpen om de dieren te helpen. Ze bedachten in de ontwerphoek hoe de wandelende tak ook over het water kon zwieren. Hoe een spin ook schattig kan zijn net als het lieveheersbeestje. Het project laat kinderen veel ontdekken en nadenken over hoe het ook kan.
Echt een heel mooi project om ene keer te doen! Wij hebben er van genoten.
rosanvangessel1 –
Wat een ontzettend prachtig project is dit!! Absoluut aan te raden als je over insecten en/of talentontwikkeling wilt gaan werken. Maar ook zeker goed in te zetten bij de start van het jaar. Wij zijn direct na het openen van de scholen (tweede lockdown 2021) aan de slag gegaan met dit project. Ik was na een langere thuiswerk-periode op zoek naar een project rondom het waarderen van jezelf en talentontwikkeling. Waar ben jij nou goed in? In dit project heb ik die twee dingen zeker gevonden.
De kinderen hebben complimenten bedacht voor allerlei verschillende insecten uit het boek, maar ze zijn ook bezig geweest met het complimenteren van elkaar. Naarmate we steeds verder in het project kwamen, werden er steeds meer complimenten voor elkaar bedacht. Erg mooi om te zien! Op deze manier heeft het erg bijgedragen aan het groepsgevoel.
Het project heeft naast de reken- en taalactiviteiten ook andere activiteiten. Zo ben je tijdens elke les bezig met het oefenen van een prachtig lied van Jeroen Schipper, maar komt ook de ontwerphoek elke keer terug. Deze ontwerphoek was heel populair in mijn klas. De kinderen hebben hier bijvoorbeeld nieuwe vleugels voor de vlinder ontworpen: “Met deze schelpvleugels kan de vlinder zich goed verstoppen op het strand juf!”.
Als ik meer dan 5 sterren kon geven, dan zou ik dat zeker doen voor dit project. En ik ga het project zeker nog een keer inzetten!