Er leven onvoorstelbaar veel mini-diertjes op deze wereld.
Wist je dat er meer dan een miljoen soorten insecten zijn?
Leer alles over de kriebelbeestjes in en rondom huis met dit project bij ‘Het dikke kriebelbeestjesboek‘ van Marianne Busser en Ron Schröder met vrolijke illustraties van Ivan en Ilia. Het project bevat taal- en rekenactiviteiten, activiteiten voor natuur en techniek, muzieklessen, een spel en bewegingsles, een les Engels en suggesties voor de hoeken. Hiermee kun je zeker vier weken aan de slag.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Manon (geverifieerde eigenaar) –
Wat een fantastisch project, passend bij een boek vol met rijmpjes! Hoe heerlijk om eens op een andere manier met een project bezig te zijn, in plaats van een verhalend project. Bij ieder insect komt er een ander rijmpje aan bod en naar aanleiding daarvan gaan de kinderen aan de slag rondom dit insect. De start van het project is heel pakkend. De kinderen staan meteen aan en willen graag aan de slag om insecten in de omgeving te gaan zoeken. Het is bovenal ook een heel leerzaam project, waarin verschillende weetjes over de insecten langskomen. Zo hebben de kinderen in mijn klas geleerd dat lieveheersbeestjes bladluizen eten en dat metselbijen op zoek zijn naar gaatjes om in te leven. Daarnaast wordt er in dit project ook veel aandacht besteed aan ‘niet alledaagse’ beestjes, zoals het zilvervisje, het springstaartje en het bootsmannetje. De leukste activiteit vonden de kinderen de activiteit ‘bladluizen eten’ waarbij de kinderen oefenen met het principe eraf en erbij. Ook de activiteit ‘kleurige vleugels’ viel enorm in de smaak. Enthousiast hebben alle kinderen hun eigen vlinder gemaakt, met het doel spiegelen. Wij zijn niet aan alle activiteiten toegekomen, maar dit project is prima naar eigen inzicht uit te voeren! Je kunt activiteiten achterwegen laten of door elkaar husselen om er voor jou een zo fijn mogelijk project van de maken. Kortom, een project vol mogelijkheden!
Renate van Ruijven –
Wat een fantastisch project! Dit thema leefde bij ons echt in de klas, de kinderen waren constant opzoek buiten naar allerlei insecten en deze werden uitvoerig onderzocht en bekeken.
In het project werd telkens een nieuw insect aangehaald door middel van een inleidend gedicht. Elke keer waren de kinderen meteen geboeid, wat voor activiteit zullen we nu gaan doen? De kinderen waren meteen enthousiast.
Onze favoriete activiteit was muggen meppen. Met echte vliegenmeppers vingen we alle woorden die begonnen met een ‘m’. Wat hebben we een plezier gehad!
Janneke –
Een geweldig project waarin de kinderen allemaal op onderzoek uitgaan. Door de veelzijdige activiteiten en de informatie die de kinderen meekrijgen uit het boek worden ze helemaal in het onderwerp meegezogen. Op het schoolplein zijn ze de hele tijd op zoek naar beestjes. Met loepen en insectenpotjes worden de gevonden beestjes geobserveerd. Ook komen ze aan met dode insecten die ze thuis op straat hebben gevonden om deze beter te bekijken.
Iedere les wordt geïntroduceerd met een gedicht waarna er nog enkele wist je datjes volgden. De lessen sloten heel goed aan bij wat er in het gedicht werd omschreven. Zo ging het vuurvliegje in het gedicht op zoek naar een vrouwtje. Tijdens onze activiteit hebben we de route afgelegd van het mannetje naar het vrouwtje door te dobbelen en het mannetje vooruit te zetten. Een leuk en levendig project
maartjeramakers –
Het was een feestje om met dit uitgebreide project te werken! De kriebelbeestjes werden vanaf de start van het thema overal gezocht en bekeken. Een heel leuk thema dat goed aansluit bij de leefwereld en interesses van de kinderen.
Doordat wij gestart zijn met het maken van een woordweb en vragenmuur, werden de leervragen en behoeften van kinderen duidelijk. Hierbij hebben wij activiteiten uit het project gezocht. Op deze manier is het project dus in iedere groep te gebruiken! Het lesrooster dat erbij zit is ook te volgen, maar de activiteiten zijn op ieder moment te gebruiken. Fijn dat er geen volgorde is die gevolgd moet worden.
Het dikke Kriebelbeestjesboek was een absolute favoriet in de klas. De leuke illustraties, verhalen op rijm en grappige weetjes maakten het iedere keer weer een feestje om met een activiteit te starten. Ook tijdens het eten of andere vrije momenten wilden de kinderen verhalen uit het boek horen!
De startactiviteit was goed te gebruiken en een hele leuke introductie van het thema. Doordat de activiteiten in het project toegespitst zijn op taal- en rekendoelen, is het gemakkelijker om een beredeneerd, doelgericht, thematisch aanbod te ontwerpen. Ook de suggesties voor in de hoeken zijn eenvoudig te gebruiken, de voorbereiding staat heel duidelijk aangegeven. Naast de suggesties voor de hoeken hebben wij activiteiten in de kring geïntroduceerd en ingeoefend, zodat de kinderen deze daarna in de hoeken zelf nog eens konden doen.
Naast dit project hebben we ook activiteiten uit het plusproject ‘Insecten’ gebruikt. De afwisseling en uitdaging was ideaal! Fijn dat de projecten ook zo goed naast elkaar te gebruiken zijn.
Al met al een heel leuk thema waar dit project super bij past!
m.overweel –
Wat een heerlijk project! Het thema insecten staat dicht bij de belevingswereld van kleuters. Hoe interessant is het om die kleine beestjes te onderzoeken die je vindt op o.a. het schoolplein.
Ze hebben genoten en de interesse was enorm!
Het boek bij dit project is een dik boek vol rijmpjes over allerlei verschillende insecten. De rijmpjes staan vol met allemaal weetjes, waarvan sommige voor mij ook nieuw waren.
Het project is geschreven voor 4 weken, maar wij hadden er nog wel langer mee kunnen werken.
Het enthousiasme bij de les muggen meppen was groot, ze slaan hier met een echte vliegenmepper op de mug bij woorden met de goede beginletter. Ook de les met het doorgeven van zinnen met de mieren en de lessen met auditieve oefeningen met de hooiwagen en rups zijn erg leuk!
Naast de taaldoelen, komen er in dit project ook veel rekendoelen aan bod. Het is mooi om te zien hoe kinderen zelf met oplossingen komen om handig te tellen. Bijv. met de les met de bladluizen.
Ook zit er een Engelse les in dit project, lessen over de natuur en techniek, beweeglessen, muzieklessen en een hoop ideeën voor ontzettend leuke hoeken.
Het was bij ons een geslaagd project, die we zeker nog een keer gaan doen!
Linda Mooijekind –
Wat een geweldig project! Ik heb er als leerkracht zelf ook zoveel over geleerd. Eigenlijk zou iedere klas dit boek moeten hebben; er staan zoveel leuke weetjes over heel veel kriebelbeestjes in. De kinderen (en dus ook de juf) leren over elk kriebelbeestje wel wat. Ik had bijvoorbeeld zelf nog nooit van een bombardeerkever gehoord; die laat als scheet een soort bom ter verdediging. Hier hebben we met de kinderen een activiteit mee gedaan met het lokaliseren van het geluid (‘boem’ roepen). Zo bevat dit project bij elk insect wel een reken of taalactiviteit. Om nog een voorbeeld te noemen: de mannetjes glimwormen zijn de enigen die kunnen vliegen (ook geleerd :)) en zij vliegen naar de vrouwtjes toe; dit hebben we nagedaan met dobbelstenen en een parcours wat de glimworm af moest leggen. Zo zijn we bezig geweest met getalbeelden herkennen en een spel spelen. Een taalactiviteit: het verschil tussen lange (processierups) en korte (rups) woorden hoorden waarbij de kinderen dat aan konden geven met hun handen.
Het is echt een aanrader, dit project, zo ontzettend leuk en interessant om uit te voeren met de kinderen! Ook hebben we de liedjes uit het liedjespakket gezongen en hebben we het project afgesloten met een insectenfeest. We hebben genoten!
Anneke ten Napel (geverifieerde eigenaar) –
Het boek is super! De kinderen luisterden met aandacht naar alle weetjes. Het project ook super, we zijn niet eens aan alle lessen toegekomen. Ook twee liedjes aangeleerd van het muziekproject. Als extra aanvulling het ABC gebruikt. Dus elke keer wanneer we weer een nieuw insect besproken, bekeken enzovoorts hadden, dan luisterden we wat we als eerste letter hoorden en die voegden we toe aan het ABC op de muur. De anderen herhaalden we dan. En het was natuurlijk een sport om het hele ABC gevuld te krijgen. Ook prachtig was het zoeken naar de insecten met behulp van de insectenpotjes op het plein. Er werd goed gekeken, gegraven. Kortom: super project!
Agnes Zuiderveen –
We hebben nog niet eens alle activiteiten gedaan uit dit project, maar wat een super project! De kinderen en ik zijn dolenthousiast en kunnen niet wachten om kennis te maken met een insect. Iedere activiteit staat er namelijk een andere insect centraal. We zijn dit thema gestart met het maken van een mindmap. Dit keer niet op bord, maar op tafel. Dit vonden de kinderen natuurlijk fantastisch; juf die op tafel de namen van insecten schrijft. Nadat ik klaar was, hebben de kinderen de afbeeldingen bij de juiste woorden gelegd. Daarna konden we beginnen met de taal- en rekenactiviteiten. Zo hebben we gerijmd met de houtworm, muggen gemept en zo de letter ‘m’ geleerd, hebben we met de bromvlieg woorden in stukken gehakt en geplakt en ons auditief geheugen getraind met de hooiwagen. Ook hebben we met de insecten rekenactiviteiten gedaan. Met de metselbij zijn we aan het seriëren geweest van klein naar groot, met het lieveheersbeestje synchroon tellen van bladluizen, de langpootmug heeft ons bovenaanzichten laten zien en met de fruitvliegjes zijn we ook aan het synchroon tellen geweest en hebben we een diagram gebruikt. De kinderen komen zo veel te weten over insecten, zo weten we nu dat de naam van een langpootmug eigenlijk niet bij hem past en dat een mier heel sterk is. In dit project staan ook muzieklessen, spellessen, natuur- en techniek lessen en een les Engels beschreven. Kortom; een heel compleet project.
Ik heb het muziekproject kriebelbeestjes ook gebruikt bij dit thema. Een leuke aanvulling op dit project.