Boer Boris heeft van alles geprobeerd, maar de biet groeit niet!
Berend en Sam doen, samen met alle dieren op de boerderij, hun best om de biet toch te laten groeien. Help je mee?
Dit project voor zo’n 4 weken is geschreven bij het gelijknamige boek ‘Boer Boris en de bietjes’ van Ted van Lieshout en Philip Hopman. Het bevat activiteiten voor taal en rekenen, natuur- en technieklessen, sociaal-emotionele activiteiten en lessen rondom spel en beweging en kunstzinnige oriëntatie. Daarnaast bevat dit project twaalf denksleutels, passend bij de bladzijden uit het boek.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Manon –
Wat een fantastisch project! Zeker rondom de lenteperiode is hij heel goed te gebruiken. Boer Boris heeft bietjes die ziek zijn en probeert van alles om ze weer beter te maken. Heerlijk hoe de kinderen opgaan in het verhaal. De activiteiten uit dit project sluiten heel goed aan bij het verhaal in het boek. Zo gaan de kinderen ook aan de slag met het meten van verbandjes, zingen ze liedjes en zijn ze druk met schoffelen en wieden. Daarnaast heeft het project een leuke rode draag met verschillende denksleutels. Na iedere activiteit trekken de kinderen een bietje uit de grond, oftewel een denksleutel. Wat heerlijk om samen met de kinderen na te denken over allerlei vragen rondom de moestuin en boerderij. Het project sluit goed aan op het Boer Boris en de Bietjes L.I.F.T-project.
Het project bevat activiteiten rondom taal, rekenen, bewegingsonderwijs en kunstzinnige vorming. De leukste activiteit vonden de kinderen het meten van verband bij elkaar. Ook hebben we natuurlijk verschillende groenten geproefd en gestemd welke groente het lekkerst of het viest was. Helaas werden de bietjes gekozen als minst lekkere groenten. Kortom een veelzijdig en leerzaam project! Een echte aanrader!
Janneke –
Het is altijd leuk om met Boer Boris in de klas aan de slag te gaan. o ook met dit project. Het past perfect bij het thema van de boerderij. Naast reken- en taalactiviteiten vind je in dit project ook sociaal emotionele, kunstzinnige en spel- en bewegingsactiviteiten. De kinderen waren tijdens het project heel erg betrokken. De lessen zijn zo ingericht dat je na een klassikale uitleg de klas in groepjes kan verdelen en dat ze in kleinere groepen verder leren. Dit project is een aanrader wanneer je met het thema boerderij gaat werken.