Boer Boris heeft van alles geprobeerd, maar de biet groeit niet!
Berend en Sam doen, samen met alle dieren op de boerderij, hun best om de biet toch te laten groeien. Help je mee?
Dit project voor zo’n 4 weken is geschreven bij het gelijknamige boek ‘Boer Boris en de bietjes’ van Ted van Lieshout en Philip Hopman. Het bevat activiteiten voor taal en rekenen, natuur- en technieklessen, sociaal-emotionele activiteiten en lessen rondom spel en beweging en kunstzinnige oriëntatie. Daarnaast bevat dit project twaalf denksleutels, passend bij de bladzijden uit het boek.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Op de boerderij van Boer Boris is alles fijn aan het groeien. Behalve de biet. Die niet.
In het boek Boer Boris en de bietjes weet Boer Boris niet wat hij moet doen. De biet groeit niet! Gelukkig geven Berend en Sam het niet op en krijgen ze hulp van alle dieren. Zal de biet dan toch gaan groeien? In dit project helpen we Boer Boris met activiteiten voor rekenen, taal, natuur- en techniek, sociaal-emotioneel, spel en beweging en kunstzinnige oriëntatie. Met het project kun je vier weken aan de slag.
Het project start met een denksleutel. De kinderen brainstormen over mogelijke oplossingen en komen erachter dat de biet niet groeit. Hierna volgen activiteiten waarin de kinderen liedjes zingen voor de bietjes, de dieren een slaapplek geven in de moestuin, proeven van verschillende groenten en tot rust komen door middel van meditatie. Ook leren ze kleine verschillen te ontdekken, spruiten te verdelen en wat Boer Boris allemaal doet op een dag. Het project wordt afgesloten met een heus bietenfeest!
Naast de bovenstaande activiteiten is er een denksleutel voor elke bladzijde in het boek. Deze kun je op verschillende manieren inzetten: als inleiding of afsluiting van een activiteit of als tussendoortje op een zelfgekozen moment. Bij elke activiteit staat bij de voorbereiding genoemd welke denksleutel erbij past. Bij de startactiviteit worden de denksleutels geïntroduceerd.
Let op! Er is voor elke bladzijde in het boek een denksleutel. Er zijn echter twee activiteiten per bladzijde geschreven. Bij beide activiteiten wordt dezelfde denksleutel genoemd. Kies zelf wanneer je de denksleutel inzet.
De activiteiten staan ingepland in het lesrooster dat je voorin dit project vindt. Het rooster is gemaakt voor vier weken, maar is naar eigen inzicht aan te passen. Een aantal bijlagen wordt genoemd bij meerdere activiteiten. Print deze en lamineer ze, zodat je ze vaker kunt gebruiken.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Manon –
Wat een fantastisch project! Zeker rondom de lenteperiode is hij heel goed te gebruiken. Boer Boris heeft bietjes die ziek zijn en probeert van alles om ze weer beter te maken. Heerlijk hoe de kinderen opgaan in het verhaal. De activiteiten uit dit project sluiten heel goed aan bij het verhaal in het boek. Zo gaan de kinderen ook aan de slag met het meten van verbandjes, zingen ze liedjes en zijn ze druk met schoffelen en wieden. Daarnaast heeft het project een leuke rode draag met verschillende denksleutels. Na iedere activiteit trekken de kinderen een bietje uit de grond, oftewel een denksleutel. Wat heerlijk om samen met de kinderen na te denken over allerlei vragen rondom de moestuin en boerderij. Het project sluit goed aan op het Boer Boris en de Bietjes L.I.F.T-project.
Het project bevat activiteiten rondom taal, rekenen, bewegingsonderwijs en kunstzinnige vorming. De leukste activiteit vonden de kinderen het meten van verband bij elkaar. Ook hebben we natuurlijk verschillende groenten geproefd en gestemd welke groente het lekkerst of het viest was. Helaas werden de bietjes gekozen als minst lekkere groenten. Kortom een veelzijdig en leerzaam project! Een echte aanrader!
Janneke –
Het is altijd leuk om met Boer Boris in de klas aan de slag te gaan. o ook met dit project. Het past perfect bij het thema van de boerderij. Naast reken- en taalactiviteiten vind je in dit project ook sociaal emotionele, kunstzinnige en spel- en bewegingsactiviteiten. De kinderen waren tijdens het project heel erg betrokken. De lessen zijn zo ingericht dat je na een klassikale uitleg de klas in groepjes kan verdelen en dat ze in kleinere groepen verder leren. Dit project is een aanrader wanneer je met het thema boerderij gaat werken.