Annelieke van Meel is werkzaam als kleuterleerkracht in groep 1/2A op basisschool de Gummarus in Steenbergen en Linda Mooijekind is werkzaam als kleuterleerkracht in groep 1-2 op RKBS De Klimboom in Roelofarendsveen. In deze blog willen zij je inspireren om ook de laatste weken van het schooljaar rustig te kunnen werken en spelen en het schooljaar rustig af te sluiten.
Het lijkt soms nog heel ver weg, maar toch komt de zomervakantie voor alle regio’s al snel dichterbij. Wij merken dat het ieder jaar weer een hectische periode is naar het einde van het schooljaar toe. Je wilt de klas opgeruimd en schoon hebben, de plakboeken moeten klaar zijn, de rapporten moeten worden geschreven, oudergesprekken moeten gevoerd worden, je wilt afscheid nemen van je groep en misschien ben je ook al aan het nadenken over het nieuwe schooljaar. In deze blog willen wij jou tips geven om ook de laatste weken van het schooljaar te genieten en niet teveel stress te hebben.
Een schone klas
Iedere kleuterleerkracht wil aan het einde van het schooljaar de klas helemaal schoon en netjes hebben; dat kan zorgen voor veel onrust. Ouders die komen poetsen, constructiemateriaal dat meegaat naar huis… Zelf ben je volop aan het poetsen en ondertussen ook nog aan het lesgeven. Bij Annelieke op school doen ze dit anders. Er zijn vier kleutergroepen en drie keer per jaar komen ouders na of voor een vakantie alle materialen poetsen. Aan het begin van het schooljaar krijgen ouders een brief met in welke week er in welke klas gepoetst kan worden. Zo is alles veel minder vies en wordt niet alle druk op het einde van het schooljaar gelegd. Kasten worden één voor één naar de gang gereden en daar wordt het materiaal schoongemaakt. De huishoek en de bouwhoek zijn tijdens het buitenspelen aan de beurt.
Als je het materiaal schoonmaakt voor de zomervakantie, zit er na zes weken vakantie alweer een hele laag stof op. Dus waarom zou het alleen dan moeten? Wil je toch de materialen schoonmaken voor de vakantie, bedenk dan handig hoe je dit kunt doen en plan het op tijd. Vraag je ook af wat je samen met de klas kunt doen. Heb je poppen of barbies in de klas? Dan vinden de kinderen het geweldig als ze een sopje in de zand- en watertafel mogen maken en dat de poppen mogen zwemmen. Maar die zand- en watertafel is ook heel handig om andere materialen in te soppen en daarna op doeken te laten drogen.
Plan geen avond voor het schoonmaken; dat zorgt voor weer een extra avond voor jou als leerkracht. Er zijn vast genoeg ouders die of thuis wat schoon willen maken of die onder schooltijd kunnen komen. Als alles droog en schoon is, wil je misschien niet meer dat die materialen gebruikt worden. Laat de kinderen dan eens spellen van thuis meenemen. Zij weten vaak zelf hoe deze spellen werken en kunnen dit dan aan anderen uitleggen. Spellen spelen is heel goed voor hun sociale ontwikkeling!
Een nieuw jaar komt eraan
Nu je de kasten toch aan het schoonmaken bent, denk dan gelijk na over de inrichting van je kasten. Is het handig om de materialen in de zware dozen van het ontwikkelingsmateriaal te laten zitten of zijn mandjes, bakjes en dienbladen handzamer? Bij de kringloopwinkel en welbekende leerkrachten-shopparadijzen hebben ze genoeg keus voor weinig geld en het ziet er veel uitnodigender uit. Ook moet je je bedenken of je per se alles in de kasten wilt zetten. Je kunt ook materialen verdelen en na een aantal weken wissen. Hierdoor wordt er minder vies en is het schoonmaken veel minder werk. Het wisselmoment is dan gelijk een mooi moment om een aantal ouders te vragen om de kasten en materialen lekker te soppen.
Stress
De stress van rapporten en oudergesprekken kunnen wij natuurlijk niet verminderen, maar dat kun je zelf wel. Het is misschien een dooddoener, maar begin op tijd. Aan het einde van het jaar komt er altijd zoveel tussendoor en het kan alvast maar klaar liggen. Ook kun je met de directie overleggen of die oudergesprekken per se in de laatste of één na laatste week moeten. Kan het ook een week eerder, zodat het nog wat rustiger is? Bedenk ook goed wat er allemaal echt moet en dus prioriteit is en wat is leuk is, maar extra werk oplevert. De kinderen een vakantieopdracht meegeven kan, maar leg die dan nu alvast klaar. Ook wordt het ieder jaar steeds meer traditie om je klas een afscheidscadeautje te geven, maar bedenk en overleg met het team hoe jullie hiermee omgaan. Heeft het prioriteit of verhoogt het alleen maar de stress en is een gezellige dag samen met de kids misschien wel een veel leuker cadeautje in de laatste schoolweek? Plan je activiteiten en kies je prioriteiten; doe dat eerst en kijk dan of er nog tijd over is.
To-do lijstjes
Maak voor jezelf to-do lijstjes. En kijk daar goed naar; wat moet er echt vandaag gebeuren, maar wat kan er ook bijvoorbeeld morgen. De meeste leerkrachten vinden het heerlijk dingen af te kunnen vinken! Op deze manier kun je je werkzaamheden beter verdelen over de toch al hectische laatste weken.
Aftelkalender
Hebben je kleuters moeite met te kunnen overzien hoelang het nog duurt tot de vakantie? Maak dan samen een aftelkalender. Elke dag haal je er iets van af en zo wordt zichtbaar voor ze dat de zomervakantie steeds dichterbij komt.
Themaloos
Je maakt het jezelf ook veel makkelijker als je de laatste twee weken van het schooljaar werkt zonder thema. Natuurlijk is afsluiten met een thema geweldig, maar het kost jou veel tijd om alles voor te bereiden en leuke hoeken te bedenken. Er komt dan vaak zoveel tussendoor dat er van het laatste thema vaak niet heel veel meer terecht komt. Er zijn genoeg materialen in de klas om mee te werken. Denk ook aan de materialen die je weggooit. Gooi je alle klei altijd weg aan het eind van het jaar? Laat de kinderen alle kleuren door elkaar mengen en er iets geweldigs van maken! In de kringen heb jij tijd om materialen aan te bieden waar kinderen echt nog iets aan hebben voor na de vakantie of materialen die te weinig aan bod zijn gekomen.
Ook heb je zonder thema tijd om terug te blikken op het afgelopen schooljaar. Dit kan op heel veel manieren. Zo kun je tien blikken vullen met herinneringen aan het schooljaar en iedere dag van de laatste twee weken één terugblik openen en daar over praten. Maar er zijn nog veel meer manieren. Misschien kun je inspiratie halen uit de blog van Dieke. In deze blog geeft ze 5 tips voor een succesvolle afsluiting. Denk bijvoorbeeld aan een Kahoot-quiz of een herinneringenpotje. Ook geeft Dieke de tip om met je klas te stemmen op het leukste project van het schooljaar. Werk je zonder thema? Dan vinden de kinderen het vast fantastisch om een aantal opdrachten uit dit project nog eens te herhalen want kleuters zijn dol op herhaling en voor veel kinderen is het misschien toch weer een nieuwe activiteit. Ook Ambassadeur Meriel schreef eerder een blog over het einde van het schooljaar met daarin leuke downloads voor een succesvolle afsluiting.
Extra buiten spelen
Aan het einde van het schooljaar ben jij als leerkracht niet alleen moe, maar de kinderen ook. Speel daarom lekker wat vaker buiten. Ook de temperaturen kunnen in deze tijd hoog zijn en dan is het zeker lekker om buiten te zijn. Hier kun je inspiratie vinden wat je kunt dan bijvoorbeeld buiten kunt doen. Of lees wat vaker een boek voor. Laat de kinderen lekker rondom jou op de grond zitten en laat ze luisteren naar de leukste prentenboeken van het afgelopen jaar of laat de kinderen zelf prentenboeken meenemen die jij gaat voorlezen in de klas! Je kunt ook de beweegverhalen uit Ritmo Go voorlezen of lekker veel liedjes zingen uit Zinglish 1 en 2. Allemaal superleuke en leerzame activiteiten waar je nu eindelijk tijd voor hebt.
We hopen dat we jullie met deze blog bruikbare tips en ideeën hebben kunnen geven. Heb je zelf nog goede tips, dan horen we die graag! Dit kan via Vrienden van Kleuteruniversiteit op Facebook. Wil je ons reilen en zeilen in de klas volgen, volg ons dan op instagram @jufannelieke en @juflinda.m.
En wat we jullie vooral nog mee willen geven: GENIET van de laatste weken met jullie kanjers!