Inspiratieblog: dag schooljaar

2019-2020, Een bizar schooljaar, zo kunnen we het zeker noemen. Wie had ooit in september kunnen denken dat we op afstand les zouden gaan geven via videobellen en andere digitale hulpmiddelen, en dat we onze kleuters weken niet ‘live’ konden zien? In Nederland zijn van halverwege maart tot begin mei de kinderen (en leerkrachten) niet naar school geweest. Daarna gingen gehalveerde groepen naar school. Gelukkig kunnen we het schooljaar nog wel afsluiten met de hele groep, maar hoe kun je dit gekke schooljaar op een goede en memorabele manier afsluiten? In deze blog geeft ambassadeur Meriël tips.

Blik terug op het schooljaar

Dit kun je op verschillende manieren doen. Praat met elkaar over het schooljaar. Wat weten de kinderen nog? Wat is ze het meest bijgebleven?

Dobbelsteen:

Om het gesprek op een andere manier vorm te geven heb ik een dobbelsteen gemaakt. Deze dobbelsteen kun je gebruiken om het gesprek op gang te brengen. De kinderen dobbelen om beurten met de dobbelsteen. Iedere afbeelding staat voor bepaalde vraag. Het dobbelen brengt een leuk spelelement met zich mee en zo kun je het gesprek op een leuke manier plaats laten vinden. De vragen zijn:

  • Welk thema vond je het leukst?
  • Wat vond je niet leuk dit schooljaar?
  • Wat is jouw favoriete plek in de klas?
  • Wat heb jij geleerd dit schooljaar?
  • Wat zou je volgend schooljaar nog wel een keer willen doen?
  • Wat ga je in de vakantie doen?

Kleuteruniversiteit heeft een aantal gratis downloads gemaakt die je bij deze activiteit kunt inzetten. Maak gebruik van de insteekkaarten als je een vakjesdobbelsteen hebt, of kies voor de vouwdobbelsteen.

Foto’s:

Ga in gesprek aan de hand van foto’s. Zoek bijvoorbeeld foto’s van de momenten die de kinderen hebben genoemd. Of juist van de momenten die ze waren vergeten. Kijk vooral ook terug op eerdere periodes in het schooljaar, bijvoorbeeld de tijd rond Sinterklaas. De kinderen zullen de laatste periode nog vers in het geheugen hebben, maar jullie hebben natuurlijk dit jaar nog veel meer gedaan.
Wat was bijvoorbeeld het leukste thema van de kinderen? Van welk thema hebben ze het meeste geleerd? Of bij welk thema hadden jullie de leukste themahoek in de klas?

Fotoboek:

Maak een fotoboek van het afgelopen schooljaar. In dit fotoboek kun je foto’s plakken van alle gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Hebben ouders foto’s gedeeld van het thuisonderwijs? Deze kun je er ook in plakken. Leg het fotoboek bijvoorbeeld in de leeshoek. De kinderen kunnen alleen of samen nog eens door het afgelopen schooljaar bladeren.

Video:

Maak samen een video. De kinderen kunnen je vast van alles vertellen over het afgelopen schooljaar. Je kunt ook het klaslokaal filmen, zo leg je een mooie herinnering voor later vast. Het is bijvoorbeeld leuk om dit tijdens het spelen en werken op te nemen, zo kun je de kinderen filmen terwijl ze spelen. Ook zou je steeds twee of drie kinderen kunnen kiezen. Stel ze een vraag, bijvoorbeeld in de stijl van Praatjesmakers. Je kunt deze film dan op een leuke manier monteren en aan de kinderen laten zien. Natuurlijk kun je de film ook aan ouders sturen. Probeer de kinderen leuke uitspraken te ontlokken, uitspraken over het afgelopen schooljaar. Wat was leuk, wat was minder leuk? Met wie hebben ze ruzie gehad en waarover? Heeft de juf of meester fouten gemaakt? En hoe deden de papa’s en mama’s het eigenlijk als juf/ meester tijdens het thuisonderwijs? De leukste antwoorden kun je achter elkaar plakken.

Verhaal:

Schrijf een verhaal over het afgelopen schooljaar met de kinderen. Wat hebben jullie dit schooljaar allemaal gedaan? Welk thema hebben jullie als eerst gedaan? Welk thema hebben jullie als laatst gedaan? Laat de kinderen er tekeningen bij maken.

Tekenopdracht:

De meeste kleuters kunnen nog niet zelf schrijven, maar tekenen kunnen ze als de beste! Laat de kinderen tekenen over het afgelopen schooljaar. Je kunt de download hiervoor gebruiken.

Er zijn vier vakken:

  • Wat vind je het leukst in de klas?
  • Wat heb je thuis gedaan tijdens het thuisonderwijs?
  • Wat vond je het leukste thema?
  • Met wie speelde je graag?

De kinderen kunnen in deze vakken een tekening maken, natuurlijk mogen ze er ook dingen bijschrijven als ze dit al kunnen. Zo heb je een mooi document waarin het kind terug kijkt op het afgelopen schooljaar. Je zou ook alle bladen kunnen verzamelen om er een boekje van te maken. Dan is het een boekje van de klas.

Activiteiten voor het einde van het schooljaar:

Aan het einde van het schooljaar gaan een aantal scholen vaak nog op schoolreisje. Vermoedelijk kan dat dit jaar geen doorgang vinden. Om toch het jaar toch nog leuk af te sluiten kun je nog een aantal dingen ondernemen, denk bijvoorbeeld aan:

Picknick
Ga picknicken op het schoolplein of misschien is er wel een mooi plekje dichtbij de school te vinden waar je met de kinderen naar toe kunt gaan.

Vakantiefeest
Organiseer een vakantiefeest. Speel in groepen diverse spelletjes die te maken hebben met vakantie. Hiervoor kun je gebruik maken van het Kleuteruniversiteit pakket Vakantiefeest. Dat pakket is ideaal: het heeft weinig voorbereiding nodig, maar zorgt wel voor een leuke en gezellige afsluiting van het schooljaar.

Open podium
Organiseer een open podium in je klas. Welke kinderen willen optreden? Misschien zingen de kinderen wel liedjes die ze het afgelopen jaar hebben geleerd. Als afsluiter kun je met z’n allen een lied instuderen. Neem bijvoorbeeld het lied: ‘in de zomer’ uit het boek Zinglish. Je kunt dit optreden filmen en naar de ouders sturen, en ze een hele fijne zomer(vakantie) wensen. Afhankelijk van de regels en maatregelen bij jou op school, zou je het open podium ook buiten kunnen laten uitvoeren en ouders op 1,5 meter afstand kunnen laten kijken.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips. Heb jij zelf ook leuke tips om het schooljaar af te sluiten deel deze dan in de Facebookgroep Vrienden van Kleuteruniversiteit. Je kunt mij ook vinden op Instagram als @jufmeriel. Hier geef ik regelmatig een kijkje in mijn groep.