Inspiratieblog: Opstarten 2.0

De komende periode staat in het teken van opnieuw opstarten. Na een periode van thuisonderwijs komen de kinderen voor de tweede keer in een jaar tijd weer terug op school. Voor iedereen is deze periode anders geweest, velen zullen in ieder geval hun klasgenoten en juf/meester gemist hebben. Waar ga je deze periode de nadruk op leggen en met welk thema ga je starten? In deze blog geven wij je negen tips voor projecten waarvan wij denken dat ze geschikt zijn. In meer of mindere mate gaan de projecten over gevoelens, emoties, talenten, en sociale omgang. We wensen jou in ieder geval heel veel plezier voor de klas en we hopen dat iedereen zijn draai weer weet te vinden!

1. Was ik maar

Was ik maar een libelle, dacht de krekel. Alle dieren verlangen naar iets wat een ander goed kan. Maar ze lijken te vergeten waarom ze zelf zo bijzonder zijn…

Ontdek wat de dieren uit het prachtige boek ‘Was ik maar…‘ van Mies van Hout zo bijzonder maakt. Help ze groeien in dat waarin ze beter willen worden. Ontdek ook wat jou zelf bijzonder maakt! Dit mooie project op basis van het prentenboek bevat ook een bijpassend origineel liedje van Jeroen Schipper in MP3 formaat: ‘Was ik maar’.

2. Superfinn

SuperFinn kan alles, als hij zijn supercape maar om heeft. Zonder cape is hij gewoon Finn. Of toch niet?

In dit project leren de kinderen alles over superhelden, hun eigen mindset, durven en vertrouwen hebben in jezelf en elkaar. De activiteiten sluiten aan bij het prentenboek ‘SuperFinn en zijn cape‘, van Bianca Antonissen en Julie Mellan.

3. Het kleurenmonster

Dit is het kleurenmonster.
Hij is vanmorgen met een vreemd gevoel opgestaan.
Hij is in de war en heeft geen idee waarom.

Help het kleurenmonster zich weer fijn te voelen! Ontdek zijn gevoelens en geef ze een plek met de activiteiten uit dit pakket. Het pakket bevat kringactiviteiten, creatieve opdrachten en spellen rondom gevoelens en kleuren bij het boek ‘Het kleurenmonster’ van Anna Llenas.

4. Kikker is verliefd

Kikker voelde zich vreemd. Hij moest lachen en huilen tegelijk.
En zijn hart klopte van boem-boem, boem-boem.
Haas wist wat er met 
Kikker aan de hand was.
‘Je bent verliefd,’ zei hij.

Dit project is geschreven bij het boek ‘Kikker is verliefd’‘ van Max Velthuijs. Het bevat activiteiten over de verschillen en overeenkomsten tussen jongens en meisjes, wie je lief vindt, (culturele) diversiteit, je eigen lichaam en natuurlijk verliefd zijn. Dit project bij het boek ‘Kikker is verliefd’ is ideaal voor Valentijnsdag of de Week van de Lentekriebels.

5. Scaredy Sam

Sam is scared of everything.
In his search for help, Sam finds that he is braver than he thought.

Ga met Sam op reis en kom onderweg enge draken, griezelige spinnen, stinkende heksen en rammelende skeletten tegen. Dit Engelse project, gebaseerd op het prentenboek ‘Scaredy Sam’ (de Engelse vertaling van het prentenboek ‘Bang mannetje’ door Mathilde Stein en Mies van Hout), bevat taal- en ook reken activiteiten, bewegings- en sociaal-emotionele activiteiten. Ontdek of jij net zo dapper bent als Sam! Er is een Nederlandse versie van dit project beschikbaar.

6. Rikki en zijn vriendjes

Elke avond gaat Rikki naar de open plek in het bos. Hij speelt er met al zijn vriendjes: witte, maar ook grijze, bruine en zwarte konijntjes.

Word ook een vriendje van Rikki en schrijf in zijn vriendenboek! Dit project over vriendschap is geschreven bij het boek ‘Rikki en zijn vriendjes’ van Guido van Genechten. Het bevat reken- en taalactiviteiten, activiteiten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, een creatieve opdracht en enkele spellen.

Bij dit boek zijn ook een spellencircuit en een musical verkrijgbaar.

7. Kikker en een heel bijzondere dag

Dit wordt een heel bijzondere dag, dacht Kikker aan het ontbijt.
Haas had het gisteren nog gezegd.
Maar wat er zo bijzonder aan was, dat wist Kikker niet.

Vier een feestje met Kikker! Dit project is geschreven bij het boek ‘Kikker en een heel bijzondere dag‘ van Max Velthuijs. Het bevat taalactiviteiten, rekenactiviteiten, een activiteit gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling en muzieklessen met als thema ‘feest’. Want het is toch zeker een feestje dat we weer naar school mogen?

 

8. Mag ik meedoen?

Mag ik meedoen? Eend wil bij de club, want je kunt nooit genoeg vrienden hebben! Maar met welk dier mag hij meedoen?

Tijdens dit project krijgen de kinderen voldoende tijd elkaar te leren kennen en vriendschappen te sluiten. Je ontvangt een ruim aanbod voor taal, rekenen, sociale en emotionele ontwikkeling en meer. Geschreven bij het boek ‘Mag ik meedoen?’ van John Kelly en Steph Laberis. Dit lespakket bevat ook een bijpassend origineel liedje (met tekst, muzieknotatie en een instrumentale versie) van Jeroen Schipper.

9. De mooiste vis van de zee

Regenboog is de mooiste vis van de zee. Maar omdat hij trots en ijdel is, zwemt geen enkele vis met hem mee.

Duik mee in de onderwaterwereld! Dit pakket bevat sociaal-emotionele activiteiten, reken- en taalactiviteiten, lessen spel en beweging, een les Engels, suggesties voor de hoeken en spellen bij het boek ‘De mooiste vis van de zee’ van Marcus Pfister.