Dit is het kleurenmonster.
Hij is vanmorgen met een vreemd gevoel opgestaan.
Hij is in de war en heeft geen idee waarom.
Help het kleurenmonster zich weer fijn te voelen! Ontdek zijn gevoelens en geef ze een plek met de activiteiten uit dit pakket. Het pakket bevat kringactiviteiten, creatieve opdrachten en spellen rondom gevoelens en kleuren bij het boek ‘Het kleurenmonster’ van Anna Llenas.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek (en eventueel de knuffels) rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Maartje Ramakers –
Dit project is een absolute aanrader wanneer je wil werken rondom kleur of gevoelens. Daarom dus ook super succesvol in de gouden of zilveren weken.
Ik heb het project tijdens de start van het schooljaar uitgevoerd en wat was het leuk! Voor de tweede keer over het Kleurenmonster gewerkt en de betrokkenheid was weer enorm hoog. Het resultaat? Mega groot enthousiasme bij de kinderen en veel plezier tijdens het werken.
Het project hoeft niet per se volgens de voorgeschreven lijn uitgevoerd te worden, ik heb een aantal activiteiten gekozen en deze uitgevoerd.
Al met al een veelzijdig, makkelijk in te zetten, tof project! Grote aanrader dus!
chantal.groeneveld –
Wat een prachtig project! Eentje die je gedurende een heel schooljaar in zou kunnen zetten. Ik heb het project aan het begin van het schooljaar gebruikt en zo een heel waardevolle start gemaakt met mijn groep.
Het project is fijn om in te zetten ‘op volgorde’, maar kan je ook goed willekeurig inzetten.
De leerlingen zijn enthousiast bij de activiteiten en weten na een aantal weken nog steeds goed hoe het kleurenmonster zicht voelt. Een aanrader voor in elke (kleuter)groep!
danielle.koch (geverifieerde eigenaar) –
Het project het kleurenmonster is een heel handig project dat je in een willekeurige volgorde kan inzetten. De activiteiten in het project zijn gekoppeld aan de gevoelens en zijn allemaal super leuk om samen met de kinderen uit te voeren. Naast de sociaal-emotionele doelen die door het boek groot aan bod komen, is er ook gedacht voor taal- en rekendoelen in het project. Persoonlijk zet ik het project het liefste in na de zomervakantie maar ook op andere momenten in het schooljaar is dit project te gebruiken. Ik vind het 5 sterren waard omdat dit een heel fijn project is dat in elke groep inzetbaar is op elk moment van het jaar.
Anouk Greving (geverifieerde eigenaar) –
Ik zou elke kleuterleerkracht het project ‘Het kleurenmonster’ aanraden! Het is een mooi project om emoties visueel en bespreekbaar te maken bij kinderen. Daarnaast staan ook de kleuren centraal die worden aangeboden in verschillende activiteiten. Het project bestaat uit verschillende taal-, reken-, en kringactiviteiten, maar ook creatieve opdrachten en spellen zijn deel van het project. De leuke opening met daarin het kleurenmonster die om hulp vraagt maakte dat de kinderen bij mij in de klas direct betrokken waren. Ze wilden allemaal heel graag het kleurenmonster helpen. Ik had elke dag wel een kind naast mij die vroeg ‘Juf, wanneer gaan we het kleurenmonster weer verder helpen?’. En na het afronden van het project hebben de leerlingen het nog steeds over het kleurenmonster. ‘Het is wel een beetje druk in de klas juf, zullen we even doen zoals het groene kleurenmonster?’. Kortom, een mooi project om gevoelens en kleuren aan bod te laten komen met daarbij een hoge betrokkenheid van de leerlingen. Ik en de kinderen hebben erg genoten van dit project!
k.vandenbosch –
We wilden graag na de herfstvakantie beginnen met het thema maar de kleurenmonsters (knuffels) waren toen niet voorradig. Daarna bewust gekozen om dit thema na de tweede lockdown te gaan doen omdat we lang niet naar school geweest zijn en iedereen weer een beetje aan elkaar moest wennen.
Het is een geweldig thema. Kinderen zijn heel enthousiast. Wij hebben losse kaarten van de monsters opgehangen en voor ieder kind een knijper gemaakt met hun naam erop zodat ze geregeld hun gevoel zichtbaar konden maken door de knijper aan de kaart te knijpen. Werkt fantastisch!!
Dieke Grootscholten (geverifieerde eigenaar) –
Dit is een heel fijn project om te gebruiken in de klas. Bij ons beginnen we de dag met levenshouding. Het doel is dat de kinderen zichzelf leren kennen. Het (her)kennen van emoties is daarbij een onderdeel. Daar hebben we dit project uitstekend bij kunnen gebruiken. De activiteiten waarbij de kinderen bij een emotie tekenen wanneer ze zich zo voelen vond ik erg waardevol.
De kinderen herkennen en benoemen de emoties nu goed. ‘Juf, ik voel me nu blauw’.
We hebben in de klas potjes gezet met de monsters erop en de kinderen zetten in de ochtend hun ijsstokje bij de emotie die past bij hoe ze zich voelen.
Echt een aanrader voor elke kleuterklas!
Meriel Bouwman –
Wat een geweldig project! Een mooie manier om het met de kinderen te hebben over hun gevoelens. Het boek sluit aan bij de interesse van de kinderen.
De lessen zijn veelzijdig en afwisselend. De kinderen en ik hebben echt genoten van dit project! Het boekje vol gevoelens hebben de kinderen steeds bijgehouden en hebben we verzameld in het plakboek, wat een mooie herinnering aan dit project.
MeesterJan86 –
Een nieuwe klas, een nieuwe meester, mijn oude en enkele nieuwe klasgenootjes. Het begin van het schooljaar brengt altijd wat gevoelens met zich mee: dus een ideaal project om het jaar mee te starten!
Het project zorgt ervoor dat je al de gevoelens aan bod laat komen, de kleuters konden zich de eerste week erg vinden in de verschillende monstertjes.
De 2de week linkte ik het project ook aan het boekje ” het kleurenmonster gaat naar school “. Dit zorgde ervoor dat de kleuters zichzelf nog meer herkende in het kleurenmonster. Zeker een aanrader om uit te werken. Het project bevat naast lessen over gevoelens ook STEM lessen zoals coderen met het monstertje.
Nu, een half schooljaar verder, leven de kleurenmonstertjes nog steeds. Ze hebben een vast plekje gekregen in onze zithoek en komen nog steeds ter sprake.
Marjan (geverifieerde eigenaar) –
Wauw! De startactiviteit is pakkend! Ze vonden een stukje wol en aan het einde van de wol zat daar kleurenmonster…helemaal in de war. De kleuren en gevoelens zijn zo duidelijk beschreven in het boek. De kinderen herkennen zichzelf hierin. Het is een mooi project wat je in het begin van het jaar kan doen. Goed om je gevoel te leren kennen. De activiteiten zijn verrassend en leuk uitgewerkt bij ieder gevoel/kleur. Tip: ik heb van vilt een groene kleurenmonster gemaakt. Die kan je iedere keer gebruiken bij de activiteiten. Daarnaast heb ik 6 pollepels geverfd in de emotiekleuren. Deze blijven bij mij het hele jaar jaar in de klas staan. Als een kind in de war is, kan hij zich verwoorden met een van deze pollepels. (Een foto hiervan is te vinden op de Facebookgroep van ‘vrienden van Kleuteruniversiteit’)
Een aanrader dit project!
Eline (geverifieerde eigenaar) –
Wij hebben gewerkt met het project ‘kleurenmonster’. Super leuk. We hebben hier 3 weken over gewerkt, maar hadden nog wel 3 weken kunnen vullen! Bij de start activiteit (boek ingepakt verstopt met daar aan een stuk touw) waren de kinderen al helemaal enthousiast! Het project was vooral verrassend door de diversiteit aan activiteiten! P.s. we waren zo enthousiast dat we gelijk het project ‘tessel viert Sint Maarten hebben’ aangeschaft
annelieke van meel (geverifieerde eigenaar) –
Wat een gaaf project is dit! Ik heb de emotielessen uit dit project tijdens mijn stamgroependag gedaan. Bij dit boek hoort het boek van het kleurenmonster. In dit boek worden de emoties heel duidelijk uitgelegd en besproken. Het project zorgt voor extra verdieping waardoor de kinderen de emoties ook gaan begrijpen. Ik heb de kleurenmonster knuffels gekocht omdat ik dit project het hele jaar een gevolg wil geven in de klas. Na het aanbieden van de lessen over de kleuren en de emoties oefenen de kinderen dagelijks met het aangeven van hun emoties. De kleurenmonsters geven hierbij echt steun aan de kinderen. De lessen zijn heel divers, er wordt gelezen, gepraat en bewogen. De kinderen zijn echt bezig om de emoties te leren begrijpen en voelen. Daarnaast wordt er tijdens de lessen ook aandacht besteedt aan rijmen, klanken, muziek, getallen, oriëntatie en waarneming. De kinderen kunnen een emotie boekje maken om emoties beter te leren herkennen. Er zijn leuke knutselactiviteiten en er is een spel waarbij de kinderen leren omgaan met winnen en verliezen. Het is een breed project wat zeker niet alleen gaat over emoties maar wel een heel mooi en duidelijk uitgangspunt om rondom emoties te kunnen werken in de klas. Een project wat eigenlijk in iedere klas gedaan moet worden.
j.maarhuis (geverifieerde eigenaar) –
Met groep 1 zijn we het kleurenmonster aan het helpen met de gevoelens te ‘ontwarren’. De potjes met kleuren en de draadjes wol zijn mooie hulpmiddelen. Het gevoelensboekje gebruiken we als verwerking in de weektaak. Sommige talige opdrachten (nt2 school) pas ik iets aan. Maar het kleurenmonster helpt ons goed bij alle gevoelens!