Inspiratieblog: Haal meer uit je spellen

Rosan van Gessel en Janneke van de Groes spelen graag Kleuteruniversiteit spellen in de klas. Tijdens het spelen hebben zij verschillende werkvormen bedacht waardoor zij meer uit een Kleuteruniversiteit spel kunnen halen. In deze blog geven zij nieuwe spelideeën die zowel op school als thuis gespeeld kunnen worden.

Het Racespel

Het Racespel is ontwikkeld om getalbeelden en hoeveelheden te herkennen. Over dit spel zijn al meerdere blogs geschreven omdat hier tal van mogelijkheden zijn. Wat dacht je van spelend leren met het Racespel en deze uitbreidingsset voor groep 3 en 4? Maar ook voor de kleutergroepen zijn er suggesties genoeg:

  • Oefen letters en beginnend lezen. Plak aangeboden klanken op de vervoersmiddelen. Maak daar kaarten bij, waar afbeeldingen op staan. Welke klank hoor je vooraan, achteraan of in het midden? Deze klank zet je vooruit op het bord. Of doe dit met woorden: de kinderen lezen het woord en zetten de klank van het woord vooruit.
  • Leg bij het spel, of hang in de ruimte, woord- of letterrijen, genummerd van een tot tien, die de kinderen al kunnen lezen. De kinderen tellen de kaarten van het Racespel en lezen daarna het woord- of de letterrij met het overeenkomstige cijfer.
  • Oefen de woordenschatwoorden van een thema. Hang afbeeldingen op, genummerd van één tot tien. De kinderen pakken een Racespel kaart en tellen de hoeveelheid. Ze zoeken de corresponderende afbeelding en benoemen deze. Dit kan ook met letters. Of kies ervoor om letters op te hangen en een woord te laten benoemen met deze letter.

Het Meetspel

Kinderen houden van bouwen en meten. Bij het Meetspel kan beiden en dus is dit spel zeer populair bij kinderen. In het Meetspel komen rekenen, tellen, meten, bouwen in één spel bij elkaar. De kinderen maken bouwwerken waarbij ze meetkundige begrippen gebruiken. Een uitgebreide uitleg van het meetspel is te zien in deze video. Ideeën met het Meetspel:

  • Laat de kinderen verschillende gebouwen bouwen en deze op volgorde leggen. Je kunt ook zelf gebouwen bouwen. Het kind oefent met de begrippen hoog, laag, groot en klein.
  • Geef de kinderen een bepaalde opdracht. Denk aan: ‘Kun jij voor mij een gebouw bouwen wat 10 meter hoog is?’ en ‘Kun je een gebouw bouwen wat 7 meter hoog is?‘. Hierna oefen je met langer/korter, groter/kleiner of hoger/lager door vragen te stellen.
  • Geef de kinderen een liniaal en laat ze de gebouwen meten. Ze ontdekken hierdoor hoe hoog een gebouw is.

De kwartetspellen

We deden het vroeger allemaal, kwartetten. De kinderen van nu vinden dit nog steeds erg leuk. Wanneer een kind kwartet speelt, is het bezig met communiceren, ze oefenen met een actieve luisterhouding, breiden hun woordenschat uit en oefenen met strategisch denken.

Kleuteruniversiteit heeft drie verschillende kwartet spellen:

Het telkwartet

Tijdens het telkwartet gaan de kinderen op zoek naar een kwartet van een cijfer. Op de kwartetkaarten vind je van het desbetreffende cijfer, de dobbelsteen, blokkenstapels van twee, een eierdoos en het cijfer zelf. Met dit kwartet zijn kinderen aan het tellen en oefenen ze met getalbeelden.

  • Maak sommen of laat kinderen dobbelen met twee dobbelstenen en laat de kinderen zoeken naar de kaart van de uitkomst. Dit kan op tafel, maar ook als een bewegend leren opdracht. Hang dan van ieder cijfer een kwartetkaart in de ruimte.
  • Laat met je vingers een aantal zien, de kinderen tellen de vingers en gaan op zoek naar de telkwartetkaart.

Het rijmkwartet

Tijdens het rijmkwartet gaan de kinderen op zoek naar rijmwoorden. Hiermee komen de kinderen spelenderwijs met rijmen in aanraking.

  • Laat een van de kaarten zien en de kinderen bedenken extra rijmwoorden. Bewaar deze woorden en gebruik ze later om te kijken bij welke kaart de woorden horen.
  • Hang in de ruimte van elk kwartet één kaart op. Noem een woord en de kinderen gaan op zoek naar de kaart met het rijmwoord.

Het vormenkwartet

Met het vormenkwartet gaan de kinderen op zoek naar afbeeldingen in bepaalde vormen. Op deze manier leren kinderen vormen te herkennen en te benoemen.

  • Leg van elke vorm een kaart op tafel. De kinderen gaan op zoek naar spullen met dezelfde vorm.
  • Leg van elk kwartet een kaart neer. Jij noemt een voorwerp, de kinderen denken na over de vorm van dit voorwerp en zoeken de juiste kaart.

Met alle kwartetspellen kun je ‘Zoek iemand die…‘ of memo spelen.

  • Haal uit elk kwartet twee kaarten. Leg ze omgekeerd op tafel en speel memo.
  • Verdeel de kaarten over de kinderen. Zij lopen met hun kaart door de klas en gaan op zoek naar iemand met hetzelfde cijfer, vorm of een rijmwoord.

Begrippentrio

Bij begrippentrio maken kinderen kennis met verschillende begrippen zoals warm, lang en snel. Het spel werkt op dezelfde manier als kwartet, alleen moeten de kinderen hier drie kaarten van hetzelfde begrip verzamelen.

  • Laat het kind de juiste kaarten bij elkaar zoeken. Hij legt deze kaarten in de goede volgorde.
  • Leg de kaarten omgedraaid op tafel. Ze draaien er één om en benoemen de tegenstelling.

Het bewegingsspel

Met het bewegingsspel wordt er geoefend met verschillende bewegingen, maar is het ook belangrijk om goed te kijken.

  • Pak een kaart van de stapel en doe de beweging na. De andere kinderen gaan op zoek naar de afbeelding die bij die beweging hoort.
  • Speel je met een grote groep kinderen, laat dan een kind een beweging voor doen. De anderen doen de beweging na.
  • Laat een afbeelding omschrijven. De anderen voeren de omschrijving uit.
  • Leg de kaarten omgedraaid op tafel en speel memo. Is er een set gevonden wordt deze beweging uitgevoerd.
  • Plak een aantal bewegingen op een dobbelsteen. Gooien maar en veel plezier!
  • Maak van de bewegingskaarten een bingokaart. Om beurten voeren de kinderen een beweging uit nadat ze een kaart getrokken hebben. De andere kinderen kruisen de beweging op hun bingokaart aan wanneer mogelijk.

De kleimatten

Met de kleimatten van Kleuteruniversiteit kun je uren speelplezier beleven. Met deze kleimatten oefenen de kinderen met hun fijne motoriek, maar de kleimatten nodigen ook uit tot communicatie. De kinderen kunnen natuurlijk gewoon kleien, maar je kunt er nog veel meer mee. Als de kinderen bij een bepaalde kleimat gekleid hebben, kun je ze bijvoorbeeld een verhaal laten bedenken. Komt het kind niet tot een verhaal? Probeer dan vragen te stellen die helpen om wel tot een verhaal te komen. Op deze manier wordt de fantasie vergroot.

  • Laat kinderen samenwerken aan een kleikaart.
  • Laat kinderen opdrachten aan elkaar geven en uitvoeren.

Ben je benieuwd geworden naar de spellen, kijk dan hier. Heb je zelf een suggestie bij een van onze spellen? Deel die dan in onze Facebookgroep: Vrienden van Kleuteruniversiteit. Wij zijn benieuwd!