We blikken terug op 2018 met ambassadeur Caroline. Haar favoriete project is: De krijtjes staken!
Zo aan het eind van het jaar, kijk ik voor mezelf altijd terug op wat ik allemaal voor leuke dingen gedaan heb. Ik ben dit jaar van baan gewisseld en op mijn nieuwe school was er nog nooit met de projecten van Kleuteruniversiteit gewerkt. Tijd om daar verandering in te brengen, dacht ik zo … Dit deed ik aan het begin van het schooljaar met het project ‘De krijtjes staken‘ en dat was een schot in de roos.
Het is een supertof project om het schooljaar mee te starten. De illustraties in het boek spreken de kinderen heel erg aan, tijdens het voorlezen was er op elke pagina wel iets te vertellen door de kinderen. En anders zorgde het verhaal er wel voor. De activiteiten gingen veel over kleuren en emoties, dit sluit heel goed aan bij de nieuwe kleuters en doordat er best lastige kleuren tussen zitten, is het verdieping voor de oudere kleuters. Het stukje emoties sluit heel goed aan bij groepsvorming en rekening houden met elkaar. En het ontdekken hoe een regenboog ontstaat en welke kleuren daar dan in zitten was bijna magisch te noemen!
Maar wat het project voor de kinderen echt magisch maakte en waar ze thuis het meest enthousiast over vertelden, dan waren toch wel de krijtjes die na elke activiteit terugkwamen. Hiervoor gebruikte ik niet de krijtjes die als afbeelding in het project zitten. Nee, Caroline zou Caroline niet zijn, als ze niet een set krijtjes gehaakt had. Een lekker formaat, zodat ze goed bleven staan en duidelijk opvielen op de kast. Ze kwamen niet op volgorde terug van hun staking, maar willekeurig, wat ervoor zorgde dat de kinderen het verhaal steeds weer opnieuw wilden horen, zodat ze ze goed op een rij konden zetten en wisten welke krijtjes er dan nog moesten terugkomen. Ouders kwamen ook regelmatig even kijken en stonden dan glunderend naar hun kind te luisteren. Maar ook zonder gehaakte krijtjes is dit project een aanrader! Ik denk dat ik er volgend jaar weer mee start!