Ambassadeurblog: project ‘Mijn lichaam’ in uitvoering

Linda Mooijekind is leerkracht op RKBS De Klimboom in Roelofarendsveen en ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. In dit blog vertelt ze over een project waar ze op dit moment aan werkt, het project ‘Mijn lichaam’. 

Vanaf dit schooljaar werken we in het kader van sociale veiligheid aan het project ‘kriebels in je buik’.  Dit concept is geheel nieuw voor onze school en daarom hebben we een aantal projectweken afgesproken. De kleuterleerkrachten leek het leuk (én goed) om daar omheen dan ook aan een bijpassend thema te werken en zo zijn we bij het thema ‘mijn lichaam’ uitgekomen. Kleuteruniversiteit heeft bij dit thema een basisproject, een plusproject en een Engels project.

Aan de slag met thema lichaam

Starten met het project was al direct een succes. Als eerste hebben we de verschillen tussen jongens en meisjes besproken, waarbij ik de kinderen een spiegeltje heb gegeven. Wat ik heel mooi vond om te zien was dat kinderen niet de verschillen in huidskleur als verschil benoemden! Het is voor de kinderen echt geen issue. Daarna kwam er een activiteit waarbij we lichaamsdelen moesten benoemen. Er gebeurde steeds een ongelukje en op die plek moesten de kinderen pleisters plakken. Het was een ontzettend leuke en leerzame activiteit.  

Vervolgens gingen we aan de slag met motorische opdrachten waarbij de pincetgreep werd geoefend. De kinderen pakken met de pincet de wattenbolletjes en sorteren deze, op bijvoorbeeld kleur, of op grootte.

De proefopdracht was ook een groot succes. We hadden allerlei potjes gevuld met verschillende ingrediënten en de kinderen laten proeven. Vervolgens vulden ze een activiteitenblad in. Daar waar ze kunnen, hebben ze geschreven en anders tekenden ze wat ze dachten dat ze geproefd hadden. Hilariteit alom, en het was vaak ook erg spannend! Natuurlijk heb je het dan ook over smaak. Daar kwamen mooie gesprekken naar boven. Over smaak valt niet te twisten, dat werd wel duidelijk na deze activiteit …

We gingen verder op onze ontdekkingstocht en namen een kijkje bij de binnenkant van het lichaam. Een superleuke activiteit was ‘Ribben op een rij’ waarbij de kinderen een ingestort skelet weer moesten repareren. De kinderen kregen de opdracht in tweetallen de ribbenkasten weer heel te maken. Bij het stapeltje ribben zaten twee ‘lege.’ Ik was heel benieuwd wat de kinderen daarmee zouden doen. Er waren kinderen die het aan de kant legden, want ‘het hoort er niet bij’. Anderen gebruikten er maar één, als het cijfer 0, en er was één groepje die het gebruikte als 11 en 12. Mooi om die verschillen te zien! Toen ze eenmaal lagen, hebben we hiermee verschillende opdrachten gedaan (draai de oneven/oneven getallen om, terugtellen vanaf een bepaalde rib, etc.). Een zeer leuke en leerzame opdracht, en vooral heel fijn dat er in dit project veel activiteiten zijn opgenomen waarbij de hele groep betrokken is. Dat is over het algemeen ook wat je met Kleuteruniversiteit graag wil. Korte momenten in een groep en vervolgens allemaal betrokken en aan de slag met een activiteit.

We hebben het ook gehad over dat ons lijf kan bewegen door spieren, en dat we korte en lange spieren hebben. In de kring lagen allerlei spieren (stukjes rood draad). Deze spieren hebben we op volgorde van lang naar kort gelegd. Vervolgens kreeg elk groepje van vier kinderen een hele lange spier, moest de schaar en de spier doorgegeven worden en moesten ze zelf een volgorde van lang naar kort maken. Het was opvallend om te zien dat sommigen maar hele kleine stukjes verschil tussen de spieren maken en anderen hele grote stukken.

Een blote voetenpad wilden we altijd al wel, maar dit was natuurlijk wel hét moment om dit dan ook echt uit te voeren. We hebben bakken gevuld met water, knikkers, zaagsel, tennisballen, aarde, schuurpapier, gaas, grind, pittenzakken en watten. Wat vinden de kinderen het leuk en wat zijn ze enthousiast! Dit is wel een blijvertje.

Met de kinderen die meer uitdaging nodig hebben, zijn we gestart met het plusproject. Erg mooi om te zien wat ze al kunnen en weten, en vanaf volgende week gaan we ook het Engelse project erbij pakken. We zingen al een aantal liedjes in het Engels (head, shoulders, knees and toes) dus dat zal helemaal goed gaan komen! 

We genieten enorm van het project en het thema gaat veel verder dan ik vooraf had gedacht. De kinderen genieten enorm en daarom genieten wij, de leerkrachten, ook enorm. Het thema lichaam is eigenlijk gedurende het hele schooljaar inzetbaar. Mijn advies is dan ook, zet deze zeker op jouw planning. Je krijgt er geen spijt van!

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.