Met je ogen kun je kijken en met je neus kun je ruiken, weet jij waar je al je lichaamsdelen voor kunt gebruiken?
Neem je kleuters mee op een ontdekkingstocht naar hun eigen lichaam. Dit project bevat reken- en taalactiviteiten, een dramales, een sociaal-emotionele activiteit, een les Engels en suggesties voor de hoeken aan de hand van het mooie boek Willewete ‘Zo zie ik eruit’ van Pierre Winters en Eline van Lindenhuizen.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Chantal Groeneveld –
Wat een heerlijk project! Aan de slag van alles rondom je lichaam, stapje voor stapje leren hoe je lijf werkt en wat er allemaal in zit.
De lessen in het project zijn heel betekenisvol en kun je zover uitbreiden als je dat zelf nodig vindt. De continue koppeling naar je eigen lijf en het lijf van een ander zorgt voor een enorme betrokkenheid in de lessen en de hoeken die je bij het thema inricht.
Renate van Ruijven –
Genoten van dit mooie project! Sowieso is het thema mijn lichaam fantastisch om over te werken met kleuters, want kleuters ontdekken nog van alles aan hun lichaam. Tijdens dit thema hebben we ook gewerkt met het plusproject zo werkt mijn lichaam en het Engels project lichaam. Deze drie projecten sloten goed op elkaar aan! De kinderen vonden het vooral prachtig om te ontdekken wat er allemaal in je lichaam zit, maar de organen waren toch wel echt favoriet, wat een verwondering!
danielle.koch –
Een zeer mooi project waarin de kinderen stap voor stap leren over het lichaam. Het bijpassende boek legt op een prettige wijze uit wat alles is en hoe het werkt. Het staat daarnaast ook vol met leuke weetjes. Het project is goed te volgen met het boek erbij. Ik raad je aan om het project ook in de voorgeschreven volgorde uit te voeren. Zo weet je zeker dat je stap voor stap alles aan bod laat komen.
De lessen / activiteiten in het boek zijn erg leuk. Er zitten verschillende activiteiten in op verschillende niveaus waardoor het goed te volgen is voor groep 1 en toch uitdagend genoeg voor groep 2. Het is een fijn project om in te zetten in een combigroep.
De les over de organen vonden de kinderen erg interessant! Vol verbazing keken de kinderen naar de organen en luisterden ze naar de uitleg.
Daarnaast genoten de kinderen van het spel in de hoeken. De tips voor de inrichting van de hoeken zijn erg prettig, het geeft veel inspiratie.
Dit project is gedurende het hele jaar in te zetten en wat mij betreft meer dan 5 sterren waard!
annelieke van meel (geverifieerde eigenaar) –
Een heel leuk project wat de kinderen enorm aanspreekt. Wie wil er nu niet weten wat al die blauwe lijntjes zijn die je soms over je armen ziet lopen, waarom er een kloppend geluid uit je borstkas komt en waar je eten naar toe gaat?
Tijdens dit project kun je 3 weken volop werken rondom het project lichaam. Er zijn veel verschillende taal en reken-activiteiten die de kinderen op verschillende niveaus uitdagen. De kracht is dat iedere activiteit weer past bij een ander stukje van je lichaam. Het Willewete boek is een informatiefboek maar heel goed te begrijpen voor de kinderen uit groep 1/2. Ik heb dit project aan het begin van het schooljaar gedaan en ook de allerjongste konden goed meedoen.
De opdracht waarbij de kinderen zichzelf gingen omtrekken en vervolgens de organen op de goede plaats gingen leggen leek heel moeilijk maar ze vonden het heel interessant en waren heel gemotiveerd. Veel kinderen gingen buiten nog verder en gingen zichzelf tekenen met de organen in het lijf.
De opdracht waarbij de kinderen pleisters plakten op lichaamsdelen van een pop hebben ze nog vaak zelfstandig herhaald met de kaartjes uit het project.
Natuurlijk hoort er bij dit project een doktershoek in je klas. In de rekenhoek was de apotheek en moesten de medicijnen geteld en betaald worden. In de taalhoek plakten ze pleisters op de goede lichaamsdelen en in de huishoek gebeurde er ongelukken en heersten er meerdere virussen waardoor er regelmatig een bezoek aan de dokter gebracht werd.
Een heel leuk een aansprekend project! De kinderen zijn zeker gemotiveerd om de verschillende opdrachten tijdens dit project uit te voeren. Er is voldoende differentiatie en naast taal- en rekenactiviteiten is er ook een hele leuke Engelse activiteit, een drama-activiteit, een bewegingsactiviteit en werk je rondom emoties tijdens een sociaal-emotionele activiteit.
Linda Mooijekind –
Gaaf thema, wat kinderen enorm aanspreekt, want kleuters doen nog zoveel met hun lichaam. Het past dus enorm goed bij ze en ze waren heel erg enthousiast. Het project biedt allerlei activiteiten aan op het gebied van reken-, taal- en sociaal emotionele ontwikkeling. Ook zitten er leuke suggesties voor de hoeken in. Het mooiste bij mij in de klas was dat kinderen naar overeenkomsten en verschillen moesten zoeken bij elkaar, waarbij 1 blank meisje met een donker jongetje was en zij echt niet op het verschil in huidskleur kwamen. Hoe mooi is dat!
Naast dit project hebben wij ook het plusproject ‘zo werkt mijn lichaam’ gebruikt voor de kinderen die meer uitdaging nodig hadden en hebben we het Engelse project van mijn lichaam er ook bij gebruikt.
Nathalie (geverifieerde eigenaar) –
Wat een super gaaf thema is dit! Wij werken school breed over groei en ik dacht hoe leuk is het om te kijken naar de groei van ons lichaam. Met dit thema kun je heel veel en je kunt ook je eigen ideeën erin kwijt. Je kunt gebruik maken van de bijlagen als materiaal, maar je kunt ook veel concrete materialen gebruiken. Maak gebruik van ouders die in het ziekenhuis werken (als je een ziekenhuis/dokter hoek wil).
Dit onderwerp spreekt erg aan bij de kinderen, omdat het bij hun eigen lichaam begint. De kinderen zijn erg enthousiast en dat maakt dat je als leerkracht nog enthousiaster wordt. Ze gaan kijken naar hun eigen lichaam en dat van hun vriendje en vriendinnetje. Ze leren dat we er niet allemaal hetzelfde uitzien, maar dat we toch evenveel waard zijn!
Het boek wat erbij hoort is heel leuk en leerzaam. Voor sommige kinderen zijn de dingen die erin staan wel moeilijk. Er staan leuke wist-je-datjes in het boek, waar je zelf (en ook ouders) weer van leert. De kinderen onthouden de wist-je-datjes ook goed. Het boek ‘zo werkt mijn lichaam’ van Willewete kun je hier ook goed bij gebruiken.
Er zitten fijne sociaal-emotionele lessen bij het project.
Zelfs de organen komen aan bod. Dit vonden de kinderen toch reuze interessant. Daarna als les elkaar om laten trekken en de organen in het lichaam schilderen. Dat was heel gaaf! Kinderen waren enorm betrokken en goed aan het samenwerken.
Wij hebben een methode voor Engels bij kleuters, maar bij dit project is het fijn dat er een Engels project over mijn lichaam is. Hier zitten veel uitgebreide lessen in waarbij de kinderen veel leren over het lichaam.
Echt een aanrader!!
Anique (geverifieerde eigenaar) –
Dit was echt een super leuk project om het schooljaar mee te beginnen!
De kinderen gaan met elkaar op ontdekkingstocht naar hun eigen lichaam met behulp van taal-, reken- en sociaal-emotionele acitviteiten. Hoe zie ik eruit? Hoe ziet mijn vriendje/vriendinnetje eruit? Wat heb jij wat ik niet heb?
De zintuigen komen aan bod. Met je oren kun je horen, met je ogen kun je kijken, met je neus kun je ruiken en met je mond kun je praten.
Tijdens een sociaal-emotionele activiteit komen de verschillende emoties aan bod.
Ook de binnenkant van het lichaam komt aan bod. Welke organen heb je en waar zorgen deze organen voor? Waar zitten de organen in je lichaam?
De kinderen leren getalsymbolen herkennen met behulp van ‘ribben’ en de kinderen leren seriëren met behulp van ‘spieren’.
Een leuke ‘bonus’ van dit project vind ik de Engelse les. Hierdoor leren de kinderen de lichaamsdelen ook nog eens in het Engels te benoemen.
Een uitgebreid project! Deze is gedurende het hele jaar in te zetten, maar ik vond het heel leuk om het schooljaar mee te starten!