Inspiratieblog: het plannen van een project

Agnes is leerkracht op OBS Waterlelie en ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. In deze blog vertelt ze hoe ze het plannen van een project aanpakt.

Agnes: In een eerdere blog heb beschreven hoe ik werk met projecten van Kleuteruniversiteit in combinatie met leerlijnen Jonge Kind in Parnassys. Daarin heb ik laten zien hoe ik een themaplanning maak. In dit blog beschrijf ik de volgende stap en geef ik antwoord op de vraag: Hoe zet je de themaplanning om in een weekplanning?

Ik laat het jullie graag zien aan de hand van een concreet voorbeeld. Momenteel ben ik bezig met het voorbereiden van thema winter en neem ik jullie mee in die voorbereiding.

Nadat ik een themaplanning heb gemaakt, weet ik aan welke doelen ik in die periode wil werken. Uiteraard werk je aan veel meer doelen, maar ik maak een keuze om in die periode aan een bepaald aantal doelen aan te bieden. Zodra ik weet welk thema ik wil gaan inzetten, kijk ik op de site van Kleuteruniversiteit of er projecten zijn die aansluiten bij mijn gekozen doelen. Hiervoor gebruik ik lesdoeloverzichten die bij alle projecten gratis te downloaden zijn. Het voordeel hiervan is dat je niet eerst een project hoeft te kopen om te zien aan welke doelen worden aangeboden. Zo kun je een bewuste keuze maken voor een bepaald project.

Ik kies uiteindelijk voor een project waarvan de meeste geplande doelen terugkomen en waarvan ik denk dat mijn groep er enthousiast over is. In het geval van thema winter heb ik gekozen voor Project Winter. Ik maak regelmatig gebruik van meerdere projecten binnen één thema en heb ervoor gekozen om het project IJsberen en Pinguïns ook klaar te leggen. Beide projecten had ik nog van voorgaande schooljaren en kan ik dus zo pakken. Daarnaast is er nu een leuk plus project, passend bij het thema winter. Ook deze leg ik klaar.

Nadat ik gekozen heb voor een bepaald project begint het voorbereiden. De lesdoeloverzichten heb ik uitgeprint. Hier start ik mee. Ik vink de lessen aan waarvan de doelen overeenkomen met die ik gekozen heb. Daarnaast vink ik ook de lessen aan die ik graag wil uitvoeren, omdat ik dit doel nogmaals wil aanbieden of omdat het een leuke les is. Sommige lessen voer ik niet met de hele groep uit, maar in de kleine kring met een kleine groep. Ook dit noteer ik op het formulier. Je kunt ervoor kiezen om hier ook meteen een datum in te vullen, maar meestal vul ik dit in op mijn weekplanning.

Over het algemeen start ik altijd met de start activiteit uit het project. Dit is vaak het voorlezen van het bijbehorende prentenboek. In het geval van dit project zijn dit er twee. Dit verspreid ik over meerdere dagen. Daarna vul ik de overige activiteiten in op mijn weekplanning.

Zodra ik een activiteit noteer waarvan ik weet dat ik het bijbehorende lesdoel wil observeren, noteer ik dit extra in mijn weekplanning. In bovenstaand voorbeeld heb ik dit rood gemaakt. Zo ga ik op een ochtend de activiteit Druppende ijspegels uitvoeren. Bij deze les vallen er ijspegels naar beneden. Op iedere ijspegel staat een woord in losse klanken die de leerkracht benoemt. De kinderen moeten de losse klanken aan elkaar koppelen en het woord noemen.

In mijn weekplanning is ruimte voor notaties zodat ik in het laatste vakje (kort) kan noteren wat opviel tijdens de uitvoering.

Zoals je ziet op de foto, maak ik ook gebruik van de lesdoelkaarten van Kleuteruniversiteit. Deze zitten bij mij in een speciale bak en iedere les haal ik de bijbehorende kaart eruit. Vaak heb ik deze al uitgezocht bij het voorbereiden van het project zodat ik niet te lang hoef te zoeken. Ik gebruik dit als geheugensteuntje voor de kinderen, maar ga er niet te veel op in. Aan het begin van de activiteit laat ik hem kort zien en benoem wat we die les gaan doen. Naarmate je ze vaker gebruikt, benoemen kinderen het zelf al. Daarna start ik met mijn les.

Ik hoop je weer voldoende te hebben geïnspireerd met mijn verhaal. Kijk de komende weken gerust op de Facebookgroep Vrienden van Kleuteruniversiteit voor foto’s van de uitvoering van mijn project.