06/11/2020: Let op! Eén van de bij dit project benodigde prentenboeken, ‘Vicks’ van Mack, is moeilijk verkrijgbaar in boekwinkels. Je hebt dit boek wel nodig voor uitvoering van het project.
Hallo, ik ben Vicks! Maak kennis met mij en mijn vriendjes die ver weg op de Noordpool wonen.
Dit sfeervolle winterproject met als thema ‘De Noord- en de Zuidpool’ is elke winter te gebruiken, ook als er geen sneeuw ligt! Het project bevat volop activiteiten en suggesties voor de hoeken aan de hand van de boeken ‘Willewete De Noordpool en de Zuidpool’ van Pierre Winters en Margot Senden en ‘Vicks’ van Mack.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Caroline Farret Jentink (geverifieerde eigenaar) –
Dit is echt een super leuk project, wat ik al meerder keren gebruikt heb. De eerste keer van voor naar achter, maar ook al een aantal keer als bronnenboek.
Het bijbehorende Willewete boek is echt een musthave in elke schoolbieb en het project maakt er goed gebruik van.
De hoeveelheid extra ideeën voor hoeken en alle materialen zijn echt dubbel en dwars het geld waard.
karin (geverifieerde eigenaar) –
Ik ben net begonnen met de voorbereidingen van het project. Het ziet er weer goed uit. Een lang project. Ik heb er zin in. Een ding is een beetje jammer en wat slordig. Pinguins leven uitsluitend op de Zuidpool. Ik heb de kaartjes aangepast. In plaat van een pinguin heb ik een rendier voor de Noordpool gebruikt.
annelieke van meel (geverifieerde eigenaar) –
Ik vind de winter altijd maar koud en donker. Werken rondom de winter is altijd lastig want vooraf weet je niet wanneer er sneeuw of ijs ligt. Daarom vind ik dit project zo geweldig. Het gaat namelijk over ijsberen en pinguïns oftewel de Noord- en de Zuidpool. Dit project leefde echt zo in mijn klas. Drie weken lang waren we (terwijl het buiten niet echt winters was) toch helemaal ondergedompeld in winterse sferen.
Tijdens de start van het project zaten we in een iglo en gaven omschrijvingen van dieren die leven op de polen. De andere kinderen probeerden te raden welke dieren het allemaal waren. We maakten kennis met hele bijzondere dieren die we nog niet kende maar zeker niet meer gaan vergeten!
Tijdens dit project werk je met 2 verschillende boeken. Er zijn zoveel activiteiten dat je weken vooruit kunt met de activiteiten. Wij deden eerst de activiteiten rond de Pinguïn en later werkten we rond Vicks het ijsbeertje. IJsbeer Vicks werd echt geadopteerd in de klas en was die paar weken een nieuwe klasgenoot waar goed voor werd gezorgd! We leerden dat de aarde rond is en waar de Noord- en Zuidpool liggen. We bewogen ons als Pinguïns door de speelzaal en oefenden pinguïn vaardigheden. Natuurlijk bekijk je ook ijs… wat is dat? Waarom is het zo koud? Hoe kun je een bekertje ijs het snelst weer water laten worden? Wat vonden we dat een leuk onderzoek! Wist je dat Eskimo’s zich voortbewegen met sledehonden? Wij bekeken hoe we die evenwichtig konden verdelen door een wip met kinderen in evenwicht te krijgen. Wat een leuke activiteit was dat waarbij de kinderen spontaan allerlei rekenbegrippen gingen gebruiken! We voerden de babypinguïn visjes door de woorden in een zin te tellen en leerden het verschil tussen woorden en zinnen. We rijmden met waterdruppels, telden eendjes en oefenden met de getalrij.
Behalve super leuke activiteiten worden er in het project ook veel suggesties voor andere activiteiten en hoeken gegeven. Het is een heel compleet pakket waar je samen met de kinderen heel veel plezier aan gaat beleven
Dieke Grootscholten (geverifieerde eigenaar) –
Wat een fijn project is dit! Vooral omdat we gewoon konden werken over de winter, terwijl er helemaal geen sneeuw en ijs lag in Nederland.
Het is een ontzettend uitgebreid pakket waar je gemakkelijk 4 weken mee vooruit kan. De eerste weken werk je over de Zuidpool en leren de kinderen van alles over pinguïns en de laatste 2 weken werk je over de Noordpool aan de hand van het boek Vicks en leren de kinderen over ijsberen.
De lessen zijn duidelijk omschreven en na het lamineren kan je er zo mee aan de slag. De kinderen in onze klas kwamen al snel met allerlei ijsberen en pinguïn knuffels naar school. Die konden we ook gebruiken in de lessen. Sommige lessen heb ik alleen met groep 1 gedaan (wie woont waar) en sommige lessen alleen met groep 2. Ook heb ik tijdens lessen coöperatieve werkvormen ingezet, zodat alle kinderen actief mee konden doen tijdens de les.
De kinderen waren erg enthousiast en betrokken. Tijdens het eten en drinken heb ik af en toe een stukje van ‘Frozen planet’ gekeken. Ook echt een aanrader, dan zagen de kinderen ook de dieren in het écht.
Kortom, ben je op zoek naar een leuk project voor thema winter, maar wil je niet over sneeuw en ijs werken, is dit het project wat je aan zou kunnen schaffen!
Caroline (geverifieerde eigenaar) –
Bij aanschaf van dit project, wisten we niet welke doelen er aan bod zouden komen.
In verband met onze planning in Inzichtelijk (dat per maand doelen aangeeft), was dit wat lastig. Na aanschaf bleek dat er weinig overeenkomsten waren in de periode waar we dit thema planden.
Met wat kunst en vliegwerk, hebben toch veel uit dit project kunnen doen.
Het pakket is erg uitgebreid en de materialen bieden veel mogelijkheden om ook buiten de beschreven lessen en opdrachten mee te werken.
De kinderen waren ontzettend enthousiast en betrokken. Het was erg leuk om een keer met een ander soort boek te werken als uitgangspunt voor een thema.
De kinderen kwamen zelf al snel met prentenboeken die bij het thema pasten.
Favoriete activiteiten waren: Praten met behulp van de ontdekkaartjes en het seriëren met de ijsbergen en ijsberen.
Er is veel geknutseld, getekend en gebouwd rondom het thema en de kinderen vonden het erg jammer toen het thema “afgelopen” was.
Dit thema is een aanrader voor alle groepen die eens wat anders willen dan het “standaard” thema Winter, en toch over winter willen werken.
Het heeft een totaal andere invalshoek, maar biedt de ruimte om het te hebben over winterse zaken.
Verbeterpunt: Het iets lamineervriendelijker maken van de pagina’s met materialen die gelamineerd kunnen worden. Er passen nu vaak nèt niet meerdere kaartjes naast elkaar in een vel, waardoor je veel knipafval hebt wat niet nog ergens anders voor te gebruiken is.
Jola (geverifieerde eigenaar) –
Wat een ontzettend leuk en uitgebreid pakket. Vooraf heb ik de planning van alle activiteiten eens goed bekeken en aangepast aan ons eigen schema. Het project bestaat uit taalactiviteiten, rekenactiviteiten, spel en beweging, muziekactiviteiten en suggesties voor de hoeken. De diversiteit aan activiteiten vond ik erg fijn. Muziek (naast het zingen van liedjes) schiet er bij mij af en toe bij in. Dankzij dit project zijn we in de klas weer bezig geweest met de instrumenten en deze zal ik zeker vaker tevoorschijn toveren.
Na de startactiviteit waarbij de kinderen een Eskimo voor een iglo aan troffen in de klas waren ze direct enthousiast en dit zijn ze gedurende de vier weken dat ik het project heb uitgevoerd gebleven. De betrokkenheid was enorm groot, met name toen ijsbeertje Vicks om de hoek kwam kijken. Het prentenboek met de foto’s van de echte Vicks vonden zij erg interessant. Veel van de activiteiten zijn verbonden aan een bladzijde uit het prentenboek. Tijdens deze activiteiten pakte ik ons knuffeltjes van Vicks erbij en de kinderen deden ontzettend goed mee.
Bij sommige activiteiten wordt aangegeven hoe je kan differentiëren en waar je naar kan kijken bij je observatie. Bij de activiteiten kan je mede door middel van de bijlagen (woordkaarten of andere kaarten) ook mooi gebruik maken van coöperatieve werkvormen.
Op school hebben wij in deze periode bezoek gehad van de inspectie. Tijdens het bezoek in de klas heb ik één van de activiteiten gedaan uit het project en hier een coöperatieve werkvormen aangekoppeld. De inspecteur was enthousiast, maar nog belangrijker: de kinderen waren wederom erg enthousiast en betrokken.
Kortom, een ontzettend leuk project. Goed te gebruiken in een zachte winter als deze winter.