Maaike van Goozen is leerkracht op basisschool het Mozaïek in Alphen aan den Rijn en ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. Zij heeft een aantal jaren gewerkt bij de kleuters en staat nu voor groep 3. In dit blog laat ze je graag zien hoe je ook in groep 3 de projecten van Kleuteruniversiteit kunt inzetten.
Juf Maaike: Naast de reguliere projecten van Kleuteruniversiteit zijn er ook de zogenaamde plusprojecten. Voor wie deze projecten geschikt zijn en hoe je deze kunt inzetten in de klas ga ik jullie in deze blog meer over vertellen.
Er zijn verschillende plusprojecten te koop bij Kleuteruniversiteit. Beschikbare thema’s zijn bijvoorbeeld: piraten, bouwen, het lichaam, de fiets en vulkanen. Alle projecten werken vanuit een boek, evenals de ‘gewone’ thema’s. De meeste projecten gaan uit van een prentenboek maar er zijn ook projecten die werken vanuit informatieve prentenboek of zelfs AVI-boeken die kinderen (misschien) zelf kunnen lezen.
Ik heb de plusprojecten zowel in groep 2 als in groep 3 ingezet. Over beiden zal ik mijn ervaringen delen. Een voorbeeld van een plusproject wat ik in groep 2 heb ingezet is De blauwe vinvis. Een prachtig informatief prentenboek leert de kinderen over blauwe vinvissen. Hoe ze eruit zien, wat ze eten en waar ze voorkomen. Rondom de verschillende onderwerpen in het boek zijn activiteiten bedacht. De activiteiten behelzen verschillende leerdomeinen en kunnen soms worden ingezet in een kleine kring en soms bij zelfstandig werken. In het boek lees je bijvoorbeeld hoe groot een blauwe vinvis is, in het project ga je dit met kinderen uitzoeken. Hoe meet je iets, hoe ver is de afstand, kun je dit meten in de klas of moet dit buiten? Samen kom je tot ontdekkingen. De projecten zijn goed te gebruiken voor kinderen die behoefte hebben aan een uitdaging. Soms gebruik ik de lessen ook in de grote kring om kinderen uit te dagen op een andere manier na te denken.
Vanaf dit jaar geef ik les in groep 3. Ook in deze groep is het inzetten van plusprojecten zeer waardevol! Ik gebruik de lessen om met kinderen te brainstormen over een onderwerp, kennis op te laten doen of in de verwerking tijdens handvaardigheid of in een circuit. Veel beschikbare thema`s komen overeen met de thema`s van de methode die wij gebruiken (methode Lijn 3). Omdat er altijd vanuit een boek wordt gewerkt, heb je een mooi uitgangspunt om met kinderen het gesprek aan te gaan. Zo heb ik bijvoorbeeld het project over De fiets uitgevoerd. Hierbij leren kinderen eerst over de verschillende soorten fietsen die er zijn. Vervolgens kijken we naar de geschiedenis van de fiets en leren hoe alle onderdelen van je fiets heten. Een prima woordenschat les! Ik zag meteen kinderen die bij het buitenspelen met hun fiets bij “de fietsenmaker” stonden, ze konden prima aangeven welk onderdeel er kapot was! Maar ook het aanbieden van verhalen schrijven en de oriëntatie van getallen tot 100 komt in de dit thema aan bod.
De projecten beslaan altijd meerder vakgebieden. Zo kun je ze goed gebruiken voor bijvoorbeeld een plusgroep binnen de school. In groep 3 zet ik de projecten vaak weg onder wereldoriëntatie. Momenteel is dit het project: Zo werkt mijn lichaam. We lezen het informatieve WilleWete boek en leren over ons lijf. Ondertussen schrijven we woorden, zijn we bezig met de getalrij tot 40 en experimenteren we met activiteiten rondom lucht!
Mocht je na het lezen van mijn blog enthousiast geworden zijn over het gebruik van plusprojecten kijk dan eens in de webshop categorie met plusprojecten. En mocht je nog vragen hebben kun je die altijd aan me stellen! Mail mij op: ambassadeur@kleuteruniversiteit.nl