Met het plusproject ‘De fiets’ leren de kinderen van alles over fietsen, terwijl ze zelf een fietsenwinkel opzetten. De activiteiten zijn bedacht aan de hand van de Taxonomie van Bloom en beslaan meerdere vakgebieden.
Dit is een lespakket bij het boek ‘Willewete De fiets’ van Lucas Arnoldussen en Mark Janssen. Het boek en dit pakket sluiten perfect aan bij de belevingswereld van kinderen.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
manonbudding –
Ik heb dit project uitgevoerd in een reguliere groep 1-2, ondanks dat het een blusproject is. Veel activiteiten zijn (met een kleine aanpassing) goed uit te voeren met de hele groep of in kleine groepjes.
Sommige activiteiten zijn vooral geschikt voor ‘plus’ kinderen.
In de klas hebben we een fietsenwinkel ingericht, wat een succes!
Tijdens de activiteiten deden de kinderen nieuwe kennis en vaardigheden op, die ze vervolgens konden toepassen in de hoek. Bijvoorbeeld de fietskeuring.
De betrokkenheid was hoog en de kinderen wilde het liefst het boek in een ruk uitlezen.
De geschiedenis van de fiets vonden de kinderen erg interessant, maar ook van de plaat van de fietsenmaker kregen de kinderen geen genoeg.
Tijdens het bezoek aan de fietsenmaker konden de kinderen, mede dankzij dit project, al veel vertellen.
Tijdens de thema afsluiting hebben de kinderen hun eigen fiets gekeurd en vervolgens hun fiets versiert met allerlei materiaal.
Kortom, een geweldig project die echt iets toevoegt aan je thema! De kinderen hadden het er weken later nog over!
Sigrid Olivier (geverifieerde eigenaar) –
Ik heb dit project uitgevoerd in mijn groep 1/2 en hoewel dit een plusproject is, is het zeker goed te doen om de activiteiten met alle kinderen uit te voeren. Het project kun je zelf aanpassen of je kunt beslissen om sommige activiteiten met een groepje kinderen uit te voeren in plaats van met de hele groep.
Samen met de kinderen heb ik eerst de themahoek ingericht: een gedeelte van de hoek werd de fietsenwinkel en een gedeelte werd de werkplaats. Van de plaatselijke fietsenwinkel hadden wij enorm veel spullen gekregen en alle kinderen namen ook veel spullen van thuis mee. We hadden zelfs enkele fietsen gekregen, die de kinderen uit elkaar mochten halen. Ouders vroegen wel om er even bij te vermelden dat dit dus niet altijd mag. Gelukkig begrepen de kinderen dit wel.
Natuurlijk werd ook de fiets van de juf uitvoerig bestudeerd. Ik reed mijn fiets gewoon de klas in.
Door de grote themaspelhoek en het prachtige ‘Willewete’ boek over ‘De fiets’ ging het thema enorm leven in de klas. Er werd een groot beroep gedaan op de creativiteit van de kinderen door bijvoorbeeld samen een nieuwe fiets te ontwerpen. Wat kwamen daar mooie dingen uit. Heel leuk om te zien.
Ik heb met veel plezier met de kinderen gewerkt met dit project en ik zou het zeker anderen aanraden.
Ellen –
Het project ‘de fiets’ heb ik uitgewerkt met een groep 1/2: er zitten voldoende onderdelen in, die ook geschikt zijn voor de jongere kinderen.
De kleuterleeftijd is de de leeftijd dat ze veelal leren fietsen en de interesse is er dan ook voor. Zoals bij alle thema’s is ook hier ruimte voor eigen inbreng of iets weglaten/veranderen.
Zo hebben wij i.p.v een fietskeuring er voor gekozen de fietsen in het lokaal te zetten ( de winkel), ze te versieren en een parcours te laten rijden met de versierde fietsen op het plein. Lekker creatief en naar eigen inzicht versieren en een heerlijke verkeersles gehad.
In de gang hadden we, tijdens het project, een fietsenwinkel gemaakt en daarin stond een echte fiets die gedemonteerd mocht worden. Wat een enthousiastme zagen we hier. Er waren allerlei fietsonderdelen aangeleverd en tussen de huishoek en de winkel ontstond een rijk spelen.
We hebben in tweetallen banden leren plakken. Dat gebeurde zeer serieus in de klas bij het lage aanrecht. Eerst mocht er een gaatje met een prikpen in de band geprikt worden en daarna, na het gedeeltelijk opblazen, het gat zoeken en plakken. Een aanrader!
Wat in deze groep ook heel goed uit de voeten is gekomen is het onderdeel ‘ verhaal’: enkele kinderen konden al korte zinnen lezen en schrijven. De verhaaltekeningen met een begin, midden, eind zijn juweeltjes geworden die we gelamineerd meegegeven hebben.
De opa van een van de leerlingen is eigenaar van de fietsenwinkel in het dorp en het was snel geregeld, dat we daar een bezoek mochten brengen. Niet alleen in de winkel, maar ook in de werkplaats.
Maaike (geverifieerde eigenaar) –
Ik heb met dit project gewerkt in groep 3. Het is een thema wat aansluit bij de beleving van kinderen waar ze goed over kunnen nadenken. Alle kinderen hebben wel eens op een fiets gezeten. Je merkt de verwondering als je ze uitdaagt om hierover na te denken. Zo kijk je in dit project naar de verschillende soorten fietsen die er zijn. Veel wisten de kinderen wel op te noemen en zo leerden ze ook weer van elkaar. Vervolgens kijk je naar de geschiedenis van de fiets, hoe zagen de eerst fietsen eruit. Je bekijkt ook het technische aspect, wat is handig aan een fiets? De leerlingen worden bijvoorbeeld ook uitgedaagd om de fiets van de toekomst te ontwerpen.
Kortom een leerzaam project wat de kinderen zeker aanspreekt, ook heel geschikt om thematisch mee te werken. Zo kun je in de klas een fietsenwinkel maken waar kinderen ook verschillende activiteiten kunnen herhalen/uitdiepen.
Fabine (geverifieerde eigenaar) –
Dit project heb ik uitgevoerd met een klein groepje kinderen uit groep 2. We hebben niet het hele project uitgevoerd omdat we geen tijd hadden om met het plusgroepje elke dat een tijdje apart te zitten. Dat was niet erg, ik heb er onderdelen uitgezocht die aansloten bij deze kinderen. De kinderen hebben met grote interesse het boek meegelezen! De geschiedenis van de fiets vonden ze erg interessant en het hoogtepunt was toch wel dat we buiten gingen uitproberen of fietsen met grotere wielen ook echt sneller gaan dan fietsen met kleinere wielen! Heel leerzaam. Het fijne aan dit project is dat het zo praktisch is. Sommige onderdelen waren ook goed buiten uit te voeren (met een paar fietsen), zodat ik met de kinderen aan het werk kon terwijl de rest van de klas buiten speelde.
Sommige opdrachten waren toch wel lastig voor deze kinderen, vooral de ‘bedenk’-opdrachten. Er wordt verschillende keren een beroep gedaan op de creativiteit van de kinderen, en ik had toch wel wat kinderen die daar moeite mee hadden. Wel heel goed om daar mee te oefenen!