Zeven kinderen zijn op weg naar de Sint.
Onderweg gaat er van alles mis.
Het is nog niet zo makkelijk om bij Sinterklaas te komen.
In dit project met activiteiten voor muziek, taal, rekenen, spel en beweging en de hoeken helpt de groep de zeven kinderen uit het verhaal bij de Sint te komen. Het project is geschreven bij het sfeervolle boek ‘Sinterklaasliedjes‘ van Mark Janssen, een boek zonder pieten. Bij ditzelfde boek is ook een plusproject verkrijgbaar dat aansluit op dit reguliere project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
m.overweel –
Wat een feest is dit project! Dit project is geschreven bij het boek ‘Sinterklaasliedjes’ van Mark Janssen. Dit project heeft als thema ‘op weg naar Sinterklaas’ en is dus heel goed in te zetten in Sinterklaastijd ongeacht alle andere verhaallijnen over Sinterklaas die vaak door elkaar heen lopen op tv.
We hebben genoten van het prentenboek met de liedjes en de lessen uit dit project. Het prentenboek heeft mooie platen waar een hoop te zien is. Een groepje kinderen gaat op zoek naar Sinterklaas. Het project volgt de zoektocht en neemt je mee in het verhaal.
Het project zit bomvol taal- reken en beweegactiviteiten. Elke les begint met een van de liedjes uit het boek. Dit is een hele actieve activiteit, de kinderen mogen meebewegen en genieten.
Naast de lessen bij het boek, zitten er suggesties voor verschillende hoeken in dit project. (spelhoek, motoriekhoek, bouwhoek, muziekhoek, rekenhoek en knutselhoek).
We sloten het project af met een door de kinderen bedacht geluidenverhaal. Wat waren ze trots om deze aan Sinterklaas te mogen laten zien en horen.
Dit project is zeker een aanrader!
Linda Mooijekind (geverifieerde eigenaar) –
Een heerlijk project voor in de Sinterklaasperiode! Ik vroeg me in het begin heel erg af hoe een boek met Sinterklaasliedjes een heel project zou vormen, maar daar is zo goed over nagedacht! Elke activiteit begint met het zingen van een Sinterklaasliedje, wat natuurlijk al supergezellig is, zeker in de Sinterklaasperiode. Daarna ga je met de kinderen aan de slag met een reken of taalactiviteit. Een voorbeeld: de wind heeft ervoor gezorgd dat alle pakjes door elkaar zijn gewaaid. Samen met de kinderen ga je deze categoriseren. Het project bevat ook heel veel superleuke suggesties voor de hoeken!
Wat ik erg leuk vond is dat je van tevoren een pad maakt met het hondje die na elke activiteit een stapje verder gaat. Aan het eind is hij (net als de kinderen) bij het huis van Sinterklaas aangekomen.
Het boek dat voor dit project gebruikt wordt is alleen al fantastisch vanwege de prachtige tekeningen waar superveel op te zien is.
Wat ik ook heel fijn vond was dat je niet nog een ander Sinterklaasverhaal hebt, aangezien wij de verhaallijn van het Sinterklaasjournaal volgen.
Dit project ga ik zeker vaker doen!!
Meriel Bouwman –
Wat een geweldig project bij een geweldig boek. Mijn kleuters en ik hebben echt genoten van dit project. Het project zit vol met afwisselende activiteiten. Het viel mij op dat er veel activiteiten zijn waarbij alle kinderen betrokken zijn/ worden. Dat vind ik heel fijn. Het project is zoals altijd heel compleet.
Een van mijn favoriete activiteiten: de appeltjes van oranje. We vissen met de staf de appeltje van oranje uit het water en ondertussen is iedereen betrokken, welk cijfer staat er op het appeltje?
Het project heeft een volgorde die handig is om aan te houden, zo past het goed bij het boek.
Al met al echt een aanrader!!
Sigrid Olivier –
Is het ook mogelijk om tien sterren te geven? Ik denk dat ik een nieuw lievelingsproject heb. Wat ben ik blij met dit project. Op dit moment ben ik nog hard bezig met alle activiteiten, het thema draait nog volop, maar wat ben ik nu al enthousiast. Allereerst hoort dit project natuurlijk bij een fantastisch prentenboek van Mark Janssen. Vooraf was ik heel benieuwd of dit boek en project de kinderen wel aan zou spreken. Normaal lees je een verhaal voor uit het boek en komen de kinderen zo in de juiste sfeer. Bij dit boek is dat natuurlijk heel anders, dit boek is een waar kijkboek. Maar wat voor één! Op iedere pagina valt zoveel te zien, dat er eigenlijk geen verhaal in woorden meer nodig is. Ik heb nog geen kind horen vragen of ik nu het verhaal ga voorlezen… ze missen het helemaal niet. Zo leuk!
Het is handig om dit project in de aangegeven volgorde uit te voeren. Iedere activiteit begint met het bijbehorende lied. Normaal lukt het nooit zo goed om veel sinterklaasliedjes aan te leren, maar nu start je er gewoon iedere keer mee. Wat is het handig dat de liedjes te vinden zijn op Spotify, heel fijn. De teksten zijn modern en passen bij deze tijd, maar verliezen niet het gezellige karakter van het feest. Na iedere activiteit worden de kinderen beloond. Ze mogen het hondje (dat ook in het boek te vinden is) een stapje verder zetten onderweg naar het huis van Sinterklaas. Dit vonden de kinderen natuurlijk wel wat!
Het project begint heel origineel. De kinderen krijgen het boek cadeau en bladeren het door. Bij iedere pagina wordt heel goed naar de illustratie gekeken en bedenken de kinderen zelf een beweging die het verhaal weergeeft. Wat werd er meteen enthousiast meegedacht. De kinderen zagen een draaikolk in de pagina met de stoomboot en bedachten dus een pirouette. Zo ontstond er een waar dansverhaal.
Naast geweldige taal- en rekenactiviteiten is er ook volop aandacht voor andere vakgebieden zoals gym en muziek. Ik ben ook zeer blij met alle suggesties voor hoeken achterin het project, zo kun je je hele klas in de sfeer van Sinterklaas inrichten. De activiteiten zijn zeer geschikt voor uitvoering in de grote kring, omdat ze coöperatief zijn. Ieder kind kan meedoen. En merk je dat sommige kinderen de activiteit nog lastig vonden, dan voerde ik de activiteit nog eens buiten extra uit of in een kleine kring binnen. Het project is zeer praktisch en niet te vol, zodat er nog genoeg ruimte is voor andere activiteiten.
Tip: Ik werkte deze periode ook met het KET-project Sinterklaas (voor kinderen met extra taalbehoeften) en met het bijbehorende PLUS-project (voor kinderen die wat meer uitdaging aankunnen). Het is goed mogelijk om de projecten te combineren, wanneer kinderen gewend zijn om zowel in grote als in kleine kringen te werken. Een echte aanrader! Wat is het fijn dat alles zo op elkaar aansluit.