Dit KET-project bevat woordenschatactiviteiten voor kinderen met een vertraagde taalverwerving die extra taalbehoeften hebben en sluit aan bij elk ander Sinterklaas project van Kleuteruniversiteit.
De meesten van ons zijn zich helemaal niet bewust van hoe ze de taal eigenlijk hebben geleerd; het ging gemakkelijk en vanzelf. Voor kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) of een TOS (Taal Ontwikkelings Stoornis) is dat anders. Het bijzondere is dat deze kinderen normaal of zelfs meer begaafd kunnen zijn en tóch moeite hebben om uit hun woorden te komen. Daarnaast zijn er ook kinderen waarbij de taalontwikkeling moeilijker verloopt op basis van ontwikkelingsachterstand of andere (verstandelijke) beperkingen.
Dit project bevat extra taalaanbod voor Kinderen met Extra Taalbehoefte (KET) op het gebied van taalverwerving. In samenwerking met ervaren leerkrachten die al jaren in het speciaal onderwijs werken, hebben we het KET-concept bedacht om NT2 en TOS kinderen te bedienen met extra woordenschatactiviteiten die aansluiten bij een ‘gewoon’ Kleuteruniversiteit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
maartjeramakers –
De eerste keer met een KET-project en wauw! Wat werkt dit super! Het KET-project is ideaal om uit te voeren in de klas. Zowel voor de NT2-kinderen als de kinderen die Nederlands als moedertaal spreken. Je bent continu bezig met taal en het uitbreiden en herhalen van de woordenschat over het thema. Tevens controleer je ook tussendoor door middel van de activiteiten of de woorden zijn blijven hangen bij de kinderen.
Het KET-project kun je heel makkelijk combineren met andere project van Kleuteruniversiteit en dat maakt het nog veel fijner! We hebben hem nu gebruikt naast een overkoepelend project. Tijdens de kleine kringen hebben we met groepjes gewerkt met de KET-activiteiten en dit gaan we zeker vaker doen! Een absolute aanrader als je extra wil inzetten op taal tijdens de Sint-periode!
Kim den Ouden (geverifieerde eigenaar) –
Wauw, een absolute fan van de KET-projecten. We gebruiken de KET-projecten voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben in hun taalontwikkeling. Het fijne aan de KET-projecten is dat er een duidelijk opbouw in zit (zowel in elke week als in elke activiteit) . Met dit KET-project kun je 2 weken vooruit. We hebben het dit project ingezet tijdens de begeleide activiteit waarin we werkten met de kinderen die extra oefening hebben ten gunste van hun taalontwikkeling. In elke activiteit vind je dan ook een startfase, KET-fase waarin je de woorden herhaaldelijk in een context aanbiedt en laat zien maar ook een doe-fase waardoor kinderen de woorden dus ook kun oefenen/ lijfelijk ervaren. De bijlagen zijn echt uitgebreid, alle woorden zijn gevisualiseerd, evenals de woordspinnen, woordkasten, woordtrappen e.d!
De KET projecten dragen bij aan een positieve taalontwikkeling van onze leerlingen! Kortom ik ben fan en kan ze van harte aanbevelen!!
Monique lint –
In een klas met veel NT2 en TOS kinderen is dit project echt een uitkomst.
Maar niet alleen voor deze doelgroepen zijn de KETprojecten een uitkomst. Ook als jij werkt volgens de methodiek van Verhallen en doelgericht werkt aan woordenschat dan sluiten deze projecten perfect aan.
Normaal gesproken bedenken wij zelf als bouw woordspinnen, woordkasten, etc. Dit project voorziet helemaal in die behoeften. En nog mooier? Er worden ook direct activiteiten aangeboden om de woorden te semantiseren en controleren.
Alle woorden die je kunt bedenken rondom Sinterklaas komen in dit project aan bod.
Dat je aan het einde van het project afsluit met een bingo vond ik echt een fantastische afsluiter!
En hoe leuk is het.. dat de kinderen bij wie de woorden nog niet helemaal beklijven verder kunnen oefenen in de RAKET oefeningen. Heel leuk dat ook deze kinderen eens de raketten zijn, dat klinkt toch motiverend?!
Echt een aanrader!
rosanvangessel1 –
In mijn klas zijn net een aantal NT2 kinderen gestart en voor hen was ik op zoek naar opdrachten rondom woordenschat bij het thema Sinterklaas. Dit project is daar een prachtig voorbeeld van! Voor mij de eerste keer dat ik een KET-project gebruikt heb, maar wat ben ik positief!
Toen ik het project aan het voorbereiden was leken de meeste lessen mij zo leuk, dat ik het grootste deel ook met de hele groep heb gedaan. De controleactiviteiten heb ik ook met alle kinderen gedaan, maar de raketlessen (extra aanbieden van de woorden) heb ik in kleine groepjes gedaan. Deze lessen werden ook bij onze Remedial Teacher ingezet als extra herhaling.
De lessen in het pakket zijn gemakkelijk in te zetten en dragen goed bij aan de woordenschat rondom Sinterklaas. “Huh, draagt Sinterklaas een mantel en geen superheldencape?”. De verschillende werkvormen zorgen ervoor dat de kinderen erg enthousiast zijn! Vooral het dobbelkleurspel waarbij ze bijvoorbeeld de mantel van Sinterklaas moesten kleuren, was favoriet en is zelfs meerdere keren gespeeld!
Meriel Bouwman –
Mijn eerste kennismaking met de KET projecten. Wauw super! Het pakket is heel compleet, je kunt er zo mee aan de slag. Ik heb met een groepje kinderen de lessen uit dit project gedaan. De betrokkenheid was erg groot, mede door de afwisselende werkvormen die worden gebruikt. De andere kinderen uit de klas deden niet mee met de lessen, maar werden ook enthousiast. Fijn dat het zo aanslaat en geen probleem want de spellen kunnen zo nogmaals worden gedaan. De kinderen uit mijn groepje konden dit uitleggen aan de andere kinderen. Wat waren ze trots!