Zeven kinderen zijn op weg naar de Sint. Onderweg gaat er van alles mis.
Het is nog niet zo makkelijk om bij Sinterklaas te komen.
In dit plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in de kleutergroep en groep 3, helpen de kinderen de zeven kinderen uit het verhaal bij de Sint te komen. Het project bevat uitdagende activiteiten bij het sfeervolle boek ‘Sinterklaasliedjes’ van Mark Janssen.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Kim den Ouden –
Wat een leuk en afwisselend plusproject! Wij hebben dit plusproject gebruikt voor onze groep leerlingen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben. Wat waren ze betrokken en wat deden ze enthousiast mee. De activiteiten zijn heel divers! Er wordt steeds weer een beroep gedaan op diverse vaardigheden van onze leerlingen. Elke activiteit wordt afgesloten met een raadsel dat verwijst naar een Sinterklaasliedje. Het is een fantastisch project mede omdat je zingend door het project heen gaat! (Het bijbehorende boek is overigens heel mooi) Een absolute aanrader! Ik pak het volgend schooljaar zeker weer erbij!
Meriel Bouwman –
Wat fijn een plusproject Sinterklaas. Ik heb dit project uitgevoerd naast het gewone project bij dit boek.
Dit project geeft je de kans om kleuters die verder zijn in hun ontwikkeling uitdaging te bieden, zonder veel voorbereidingstijd kwijt te zijn.
Na iedere activiteit krijgen de kinderen een raadsel. Deze waren erg pittig voor de kinderen, lang niet alle kinderen zijn bekend met alle sinterklaasliedjes. Leuk om de raadsels mee naar huis te geven. Zo gaat het echt leven bij de kinderen.
De activiteiten sluiten heel goed aan bij het boek en zijn afwisselend. De startactiviteit was een grote hit. De kinderen vergelijken pepernoten met muzieknoten met behulp van een xylofoon. Wat een verrassing dat er ineens een melodie uit een bekend liedje tevoorschijn kwam!
Ik heb het helaas niet gered om alle lessen te doen, maar waarschijnlijk doe ik dit project volgend jaar wel weer, zo leuk vond ik het!
Sigrid Olivier –
Dit project heb ik naast het gewone project ‘Zingend onderweg naar Sinterklaas’ uitgevoerd in de kleine kring met een groep plusleerlingen (zowel uit groep 1 als groep 2). Wat fijn dat je gebaseerd op hetzelfde prentenboek nu ook met de pluskinderen aan de slag kunt rondom het thema Sinterklaas. Het project begint heel origineel met de vergelijking van pepernoten met muzieknoten. Met behulp van de xylofoon gaan de kinderen aan de slag. Op de school waar ik werk zijn heel veel muziekinstrumenten aanwezig, maar ik betrap mij er op dat ik ze veel te weinig gebruik. De opening van het thema was wel weer even een ‘eyeopener’ om hier vaker mee aan de slag te gaan. De kinderen genoten er echt van.
Iedere keer na een activiteit kregen de kinderen een strookje mee met hierop een raadsel. Het antwoord op het raadsel verklapt over welk Sinterklaasliedje de kinderen de volgende keer aan de slag gaan. Ik kreeg de eerste keer met het meegeven van de raadsels wel vragen van ouders wat nu de bedoeling was van het ‘huiswerk’, maar na een korte uitleg hierover waren ook de ouders razend enthousiast. Ik kreeg een compliment dat wij hiermee aan de slag gingen. Ouders werden dus ook heel erg bij het project betrokken. Ik merkte als leerkracht dat dit zeer gewaardeerd werd.
De opdrachten zijn zeer gevarieerd en gaan over zeer uiteenlopende onderwerpen. Van het principe van drijven tot een bouwtekening van een dakconstructie en van het spelen van een dalende toonladder tot het bedenken van een oplossing als iemand in het water belandt. Steeds wordt er een beroep gedaan op het zelf oplossend vermogen van de kinderen. De kinderen worden echt uitgedaagd om samen te werken en oplossingen te bedenken. Op dit moment ben ik halverwege het project en ik merk dat het enthousiasme van de kinderen nog net zo groot is als in het begin. De kinderen vinden het een feestje om in de kleine kring met een opdracht aan de slag te gaan.
Zoek je in de tijd van Sinterklaas naar opdrachten met wat meer uitdaging rondom het thema Sinterklaas, dan raad ik je echt aan om dit project uit te proberen. Ik heb er absoluut geen spijt van en ik verheug mij op de komende opdrachten.
Tip: Naast dit plusproject is er ook nog een KET-project Sinterklaas (voor kinderen met extra taalbehoeften) en een gewoon project ‘Zingend onderweg naar Sinterklaas). Het is een aanrader om deze projecten naast elkaar te gebruiken.