Dit is een kort verhaal. Het ging over jou. Jij ging slapen. En toen was het verhaaltje alweer uit. ‘Ja … maar eerst ving ik een monster.’
Stimuleer de leesmotivatie met dit project bij het boek ‘Maar eerst ving ik een monster‘ van Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer. Ga twee weken aan de slag met boeken, verhalen, taal, rekenen, onderzoeken, ontwerpen, dans en muziek. Zo krijg je een klas vol ‘leesmonsters’!
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Agnes Zuiderveen –
Het project viel een beetje buiten mijn ‘standaard’ keuze voor projecten, maar het project heeft mij aangenaam verrast. De kinderen reageerden er ook erg leuk op. Het begint al met het voorlezen van het, best wel grappige, verhaal. Daarna maakten de kinderen kennis met voor hun vrij onbekende lessen: filosoferen over tijd; wat duurt lang en wat duurt kort? Maar ook over hoe het dan dat 1 minuut spelen veel korter voelt dan 1 minuut wachten in de wachtkamer van de tandarts. Of filosoferen over het einde van een verhaal. Ook hebben de kinderen veel ontworpen bij dit project: hun eigen monster hebben ze getekend, ze hebben verschillende manier van monsters vangen bedacht en uitgewerkt, passend bij een bepaald karakter. Hoe kan een baby een monster wegjagen of hoe doet een astronaut het?
Al met al een erg leuk project dat niet alleen het lezen bevordert, maar ook kinderen op een andere manier aan het denken zet.