Hoe komt het dat het eten in de supermarkt nooit opraakt? Waarom zitten er van die zebrastrepen op de doperwten? En waarom is het er eigenlijk zo koud?
Kom alles te weten over de supermarkt!
In dit project nemen Storm en supermarktmanager Albert je mee de supermarkt in. Het project is geschreven bij het boek ‘Super!‘ van Sanne Ramakers en Merel de Vink en bevat activiteiten voor taal, rekenen, muziek, spel- en beweging, natuur en techniek en suggesties voor de hoeken. Hiermee kun je vier weken aan de slag.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Hoe komt het dat het eten in de supermarkt nooit opraakt? Waarom zitten er van die zebrastrepen op de doperwten? En waarom is het er eigenlijk zo koud?
Kom alles te weten over de supermarkt met de activiteiten uit dit project. De activiteiten zijn geschreven bij het boek Super! van Sanne Ramakers en Merel de Vink. In dit boek neem je samen met Storm een kijkje in de supermarkt. Hij vraagt supermarkt-manager Albert het hemd van het lijf en zo leren de kinderen van alles over de supermarkt.
Ze onthouden wat er in de boodschappenmand zit, zetten de supermarktproducten op de juiste afdeling van de supermarkt, nemen een kijkje bij de diepvriesproducten en verdelen de woorden al bibberend in losse klanken, vergelijken hoeveelheden bananen, laden een doos met behulp van een plattegrond in met boodschappen, leren over afval, wegen levensmiddelen, betalen aan de kassa, stoppen de juiste vorm in het juiste automaat en nog veel meer.
Bij de start van het project kom je met een boodschappentas het lokaal in. Je wilt boodschappen gaan doen, maar ontdekt dat je hiervoor op de verkeerde plek bent.
Rode draad: Na de startactiviteit richt je een supermarkt in. De basisbenodigdheden worden neergezet en vier producten van de boodschappenlijst uit bijlage 1 krijgen een plek in de supermarkt: brood, een pak melk, boter en een tomaat. De boodschappenlijst wordt op een zichtbare plek in het lokaal opgehangen. Tijdens de activiteit ‘Duizend vragen’ wordt deze boodschappenlijst aangevuld door de kinderen zelf. Na elke activiteit die hierop volgt, wordt er iets van de boodschappenlijst aan de supermarkt in het lokaal toegevoegd. Zo worden zowel de supermarkt als het spel van de kinderen gedurende het project uitgebreid. Je leest hier meer over bij de startactiviteit en de activiteit ‘Duizend vragen’. Het project wordt afgesloten met een boodschappenspel, waarbij wordt gekeken of de vragen van de kinderen zijn beantwoord.
Met dit project kun je vier weken aan de slag. Een lesrooster vind je verderop in het project, maar je kunt de activiteiten ook naar eigen inzicht indelen.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Bekijk de vlog van juf Kim over dit project:
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Maartje Ramakers –
De supermarkt is een thema dat ongelofelijk leeft bij kinderen, omdat het zo binnen de belevingswereld valt. Dit mooie project sluit aan bij de vragen van kinderen en in iedere activiteit komt er een onderwerp aan bod. Zo gaan de kinderen aan de slag met het wegen, betalen en de kassa, vervoer, de voorraad, streepjescodes en nog veel meer. De activiteit ‘Hoe laad ik het in?’ was een groot succes. De kinderen oefenden met bovenaanzicht en mondelinge communicatie. Ze coachen elkaar en gebruiken daarbij allerlei rekenbegrippen. De betrokkenheid was groot! Naast de mooie activiteiten op reken- en taalgebied zitten er ook suggesties in dit project voor de hoeken, muziek, natuur en techniek en de gymles. Die laatste was een groot succes in mijn groep! Al met al een prachtig project: een grote aanrader dus!
Kim den Ouden –
Wauw, Wauw, Wauw. Wat viel dit project goed in de smaakt! Het project hoort bij het boek Super! Een keileuk boek dat precies weergeeft wat er allemaal gebeurt in de supermarkt en welke vragen er gesteld kunnen worden. Een rijk project met tal van activiteiten, waarbij je begint met wat kun je kopen in de supermarkt, hoe kun je betalen in de supermarkt maar ook wat heb je in de winkelmand en waar vind ik wat? De activiteit ‘Wat klinkt er door speaker? ‘ vonden ze hilarisch! We hebben nog nooit zo een lol gehad, uiteraard had iedereen zijn eigen megafoon (oftewel wc-rol) Maar ook de activiteit “Hoeveel weegt het?” zorgde voor enorme betrokkenheid. Lijfelijk ervaren hoeveel iets weegt en vervolgens de balans kunnen aflezen. (en dan de opmerking krijgen: “Ja maar juf, in de supermarkt hebben ze op de groenten afdeling een weegschaal met plaatjes van de groenten/ fruit en cijfers.”) Dit geeft alleen al aan hoe betrokken de kinderen waren tijdens dit project! Behalve taal- en rekenactiviteiten krijg je ook suggesties voor muzikale activiteiten, natuur en techniek en spel en beweging (deze laatste activiteit was trouwens ook erg leuk!) Eveneens zijn er suggesties voor de hoeken! Kortom een rijk project dat ik absoluut aanraad!