Sinterklaas is niet thuis. De kleine Pietjes passen op het huis. Een beetje ondeugend zijn ze wel. De leukste activiteiten voer je uit met dit stel!
Met dit vrolijke sinterklaasproject heb je zeker een supergezellige sinterklaastijd! De kleine Pietjes beleven de gekste avonturen in het huis van Sinterklaas. Maak een keuze uit twintig kringactiviteiten op het gebied van rekenen, taal en beweging. Het project is geschreven bij het boek ‘Het huis van Sinterklaas’ van Naomi Tieman en Marieke Nelissen.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Linda Mooijekind –
Een heerlijk project voor de Sinterklaasperiode. Alleen het boek is al geweldig, in combinatie met het project was het helemaal top!
Het boek gaat over het Huis van Sinterklaas in Spanje en wat er allemaal in dat huis gebeurt als Sinterklaas naar Nederland is. Tijdens het voorlezen had je de reacties van de kinderen moeten zien toen ze hoorden wat de pietjes allemaal deden: slingeren aan de lampen, slapen in het bed van Sinterklaas, de muren verven, etc, geweldig! ‘Juf, dat mag toch helemaal niet?’ Maar toen ze hoorden dat Sinterklaas de versiering van het huis heel mooi vond, waren ze toch wel erg opgelucht!
Het project bevat allerlei taal en rekenopdrachten. Wat de kinderen bij mij in de klas heel leuk vonden was de activiteit dat piet speelgoed in ging pakken en daarbij het woord in losse klanken noemde: b-a-l. De kinderen hadden een verlanglijstje en moesten hun knijper bij het goede speelgoed zetten. Ook werd er natuurlijk gerijmd en is er gekeken hoeveel letters voor onze klas Sint mee naar Nederland zou moeten nemen.
Wat ook echt een groot succes was, was het aflezen van hele uren op de klok. Wij deden dat door zelf de levende wijzers te zijn; 1 kind de grote wijzer en 1 kind de kleine wijzer. Ook juf moest uiteindelijk de wijzer zijn en de kinderen hadden bedacht dat er dan 12u gemaakt moest worden. Je kunt je vast voorstellen hoeveel lol we gehad hebben!
Vergeet ook het rekenen met Spaanse pepernootjes natuurlijk niet, waarbij deze uiteindelijk lekker opgesnoept worden.
Het huis van Sinterklaas hadden we nagemaakt in de klas. Na het uitvoeren van een activiteit mocht er een luikje open gemaakt worden. Dit was onze aftelkalender totdat de Sint op school aan kwam, superleuk.
Kortom, een aanrader om uit te voeren!
annelieke van meel (geverifieerde eigenaar) –
Het huis van Sinterklaas, vragen de kinderen bij jou in de klas zich ook af waar Sinterklaas in Spanje woont? Tijdens dit project kom je erachter en dat niet alleen, ook leer je de pietjes kennen die in Spanje zijn gebleven.
Een leuk, gevarieerd en uitdagend project met een verrassende insteek, namelijk het huis van Sinterklaas in Spanje.
Een hele leuke activiteit vonden de kinderen het inpakken van de koffer van de Pieten die wel naar Nederland gingen. Deze activiteit hebben we gedaan vlak voor de aankomst van Sinterklaas in Nederland. Alle andere activiteiten deden we toen Sinterklaas al in Nederland was.
Zo maakten we kennis met de uren op de klok want om 12 uur ‘s nachts gingen de Pietjes pas slapen in het grote bed van Sinterklaas. En toen Sinterklaas weer bijna terug was in Spanje stonden de Pietjes op de uitkijk op de torens, die de kinderen maakten door antwoorden te geven op vragen. Ook dekten we de tafel alvast met kleurrijke borden in vrolijke patronen.
De materialen die je nodig hebt voor het project liggen meestal al in je klas of je hebt ze vast ergens thuis liggen. De lessen zijn snel en makkelijk voor te bereiden. Bij iedere activiteit zijn genoeg differentiatie mogelijkheden en er is ruimte voor je eigen inbreng en creativiteit.
Ik heb ervoor gekozen om alle activiteiten uit het project uit te voeren. Een aantal activiteiten deden we met de hele klas maar sommige activiteiten deden we in de kleine kring. Ik heb ruim 2 weken gewerkt aan het project. Je kunt er ook voor kiezen om bepaalde activiteiten te doen. Dat is wel heel fijn, je hebt als leerkracht vrijheid in deze drukke periode.
Natuurlijk hebben we het project afgesloten door het bakken van onze eigen pepernoten. In de klas hadden we het huis van Sinterklaas ophangen. Na iedere activiteit mochten de kinderen één luikje openmaken. Achter ieder luikje had zich een Pietje verstopt. Wat vonden ze het leuk om steeds een Pietje te kunnen vinden!
De kinderen en ik hebben genoten van dit vrolijke, uitdagende, leuke project in de drukke sinterklaasperiode!