Foute stickers op de pakjes, Sint achterstevoren op zijn paard,
de grappigste avonturen hebben we voor jou bewaard!
Dit project is geschreven bij het versjesboek ‘Het grappigste sinterklaasboekje ter wereld‘ van Marianne Busser en Ron Schröder met tekeningen van Mayon Middeljans. Het bevat activiteiten voor taal, rekenen, muziek, spel en beweging, motoriek, de creatieve ontwikkeling en een denksleutel in sinterklaasstijl voor elke dag! Omdat het boek waarop dit project is gebaseerd een boek is met versjes die los staan van elkaar, kun je de activiteiten in willekeurige volgorde plannen, voor een periode tot zo’n 3 weken.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Sinterklaas heeft in al die jaren natuurlijk ontzettend veel avonturen beleefd! Vreemde avonturen, gekke avonturen, stoute avonturen en nog veel meer. De állergrappigste staan in dit project. Over een pietje dat niet kon stoppen met inpakken, over Sint die zijn bed verwarde met zijn bad, over wel heel bijzondere verlanglijstjes en natuurlijk over veel te veel snoepen van de pepernoten…
De sinterklaastijd komt er weer aan. Een sfeervolle, spannende en soms ook drukke tijd. Met de versjes uit Het grappigste sinterklaasboekje ter wereld van Marianne Busser, Ron Schröder en Mayon Middeljans en dit project maak je er dit jaar de grappigste sinterklaastijd ooit van!
Elke activiteit uit het project start met een denksleutel die aansluit op het bijbehorende versje. Nadat de kinderen hebben nagedacht over een antwoord op de vraag van de denksleutel, volgt een passende activiteit op het gebied van rekenen, taal, muziek, spel en beweging, motoriek, de sociaal-emotionele of de creatieve ontwikkeling.
Print de denksleutels uit bijlage 1 en span een draad door het lokaal. Kies activiteiten gelijk aan het aantal schooldagen van de start van het project (na de intocht van Sinterklaas) tot en met 5 december. Activiteit één is altijd de startactiviteit en de laatste activiteit is altijd de afsluitende activiteit die op 5 december plaatsvindt. De activiteiten hier tussenin kun je kiezen. Gebruik de denksleutels uit bijlage 1 die bij de gekozen activiteiten horen (deze zijn genummerd). Pak deze denksleutels één voor één in met inpakpapier. Hang de denksleutels in de volgorde van de activiteiten met wasknijpers aan een lijn. Hang elke denksleutel meteen op na het inpakken, zodat je niet in de war raakt met de volgorde.
Het project start met een rommelige hoek in het lokaal. Hier is iets fout gegaan! De kinderen vinden het boek en een cadeau: iets uit de rommelige hoek is verdwenen en hangt ingepakt aan een draad. Er is een Piet geweest. De interesse van de kinderen is gewekt! Meer hierover lees je in de startactiviteit.
Het project wordt afgesloten met een feestelijke activiteit op 5 december. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen af te sluiten met de viering zoals je die op je school gewend bent of dit te combineren.
Voorin het project vind je een lesrooster. Omdat de sinterklaasperiode elk jaar wisselt qua duur, kun je activiteiten naar keuze uit dit project zelf inplannen, vanaf de intocht tot en met de dag waarop 5 december valt. Op de materialenkaart zie je welk materiaal je voor elke activiteit nodig hebt. Wanneer je een bijlage nodig hebt, wordt dat bij de activiteit onder het kopje ‘benodigdheden’ vermeld. Druk de bijlage af, knip de afbeeldingen uit en lamineer deze indien nodig.
Veel plezier met elke grappige activiteit die in dit project staat, als dat maar goed gaat!
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Chantal Groeneveld –
Wat een grappig project! De kinderen liggen in een deuk bij de versjes die ze horen en de illustraties die er bij horen. Het project heeft denksleutels, die passen bij elke activiteit. De denksleutel op zich is ook al een activiteit, de kinderen kunnen hier al eindeloos over na denken.
De activiteiten in het project sloegen goed aan, er zat creativiteit in, waardoor de kinderen op een andere manier aan het denken worden gezet.
De lessen in de projecten kun je zo aanpassen dat het bij ieder kind weer passend is. Een hilarisch project tijdens de Sinterklaasperiode.
Lyana –
Wat een super grappig en gezellig project om met de kinderen te doen rond de Sinterklaas periode. Bij iedere activiteit is er een leuke denksleutel bedacht die de kinderen activeert om extra na te denken. Uit deze antwoorden komen hele leuke en grappige gesprekken met de kinderen. Bij sommige denksleutels kunnen ze nog extra aan de slag in de hoeken. De denksleutels en activiteiten zijn voor alle kinderen te beantwoorden, omdat je ze makkelijk kan aanpassen naar elk niveau.
m.overweel –
Wat een fijn project! Dit project bestaat uit denksleutels met daarbij een activiteit voor elke dag. De denksleutels hangen ingepakt aan een lijn, en is gelijk een aftelkalender. De kinderen waren enthousiast, elke dag bij binnenkomst moest ik ze ervan verzekeren dat we ook vandaag weer een denksleutel open zouden maken.
Het was mooi om te zien wat voor een creatieve ideeën en oplossingen er bedacht werden voor iedere sleutel. Ook de activiteiten sloegen aan. De creativiteit die in de denksleutels aangewakkerd werd, zag ik hier vaak terug. ‘Juf, we kunnen de pepernoten ook op een andere manier tellen’. De activiteiten waren heel goed in te zetten, en goed aan te passen voor elk niveau.
En ook het boek is erg leuk. Kortom een dikke aanrader!
rosanvangessel1 –
Een fantastisch project om je kleuters een keer op een andere manier aan het denken te zetten! Door de denksleutels bij dit project voer je toffe en hilarische gesprekken met de kinderen. En het feit dat deze denksleutels ingepakt zijn als echte cadeautjes maakt het alleen nog maar leuker en spannender voor ze.
Het project is zeker een aanrader tijdens de Sinterklaas periode. De activiteiten en denksleutels kunnen op elk niveau gedaan en beantwoord worden waardoor het voor alle kinderen leuk is om mee te doen!
Renate van Ruijven –
Genoten van dit project! Ik zet heel graag denksleutels in en doe dit elk thema. Dit project heeft denksleutels gecombineerd met activiteiten, mooier kan niet! De kinderen vonden de verhalen hilarisch en wilden maar wat graag aan de slag met dit leuke project. Een favoriet bij ons in de klas was de activiteit kruidnotenziek. Wat gebeurt er als piet 100 kruidnoten eet, hilarisch vonden de kinderen het. Samen keken we hoeveel 100 eigenlijk is en telde in sprongen van 10. Ideaal voor een groep of kinderen die al wat verder zijn in de lesstof. Echt een aanrader!
Arina.vangelder –
Vanaf het begin was er direct grote betrokkenheid bij dit project en het grappige boek. Iedere dag mocht er een cadeautje van de waslijn die in de klas hing worden opengemaakt. En steeds zat daar een denksleutel in. De diversiteit van de denksleutels zorgde ervoor dat de kinderen creatief gingen denken; ieder op zijn eigen niveau. En het bijbehorende prentenboek leverde veel hilarische momenten op. De lessen zijn afwisselend en zorgen voor veel actieve leermomenten. Dit project is een aanrader voor iedereen die van een grapje, betrokkenheid en leren houdt!
Kim den Ouden –
Wat een fantastisch Sinterklaasproject!! Wij hebben dit project gebruikt bij de oudste kleuters (groep 2). We begonnen het project met cadeautjes aan de waslijn. Betrokkenheid ten top! Wie heeft dat nu gedaan? Elke activiteit start met een denksleutel en wat zijn deze divers! Evenals de activiteiten! Het fijne aan dit project is (behalve dat de activiteiten heel divers en heel erg leuk zijn) dat je de activiteiten zo kunt plannen zoals je zelf wilt. Elke activiteit begint met het uitpakken van een cadeautje (denksleutel) en vervolgens lees je het versje uit het bijbehorende (hele grappige) boek voor, waarna je vervolgens met de activiteit aan de slag gaat. Dit zijn taal-, rekenactiviteiten maar ook motorische en muzikale activiteiten komen aan bod. De kinderen waren heel actief bezig met de denksleutels, samenwerken kwam aan bod (wij lieten de leerlingen overleggen) en de antwoorden waren creatief! Kortom een superleuk Sinterklaasproject als je aan de slag wilt met de denksleutels! Ik pak hem volgend jaar weer erbij!