Mans en Noor zijn op safari. Ze willen dolgraag de Grote Vijf zien: de neushoorn, de buffel, het luipaard, de olifant en… de leeuw! Ze spieden en speuren. Ze zoeken en loeren. Gaat het ze lukken?
Laat de kinderen hun eigen fantastische vijf samenstellen en ga mee op safari. Dit project is geschreven bij het boek ‘De fantastische vijf‘ van Annemarie van der Eem en Dorien Brouwers en bevat activiteiten voor begrijpend luisteren, taal, rekenen, spel en beweging, natuur en techniek, beeldende vorming en suggesties voor de hoeken. Hiermee kun je minimaal vier weken aan de slag.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Mans en Noor zijn op safari, ze willen dolgraag de Grote Vijf zien. Ze stappen in de jeep en speuren om zich heen naar de neushoorn, de buffel, het luipaard, de olifant en de leeuw. Tijdens hun zoektocht zien ze nog zoveel meer dieren.
Grote dieren, kleine dieren… alle dieren zijn fantastisch! Zet je safarihoed op, word een ranger en vertel jouw kinderen allerlei leuke weetjes over de dieren in dit boek. De activiteiten gaan in op deze weetjes. In dit project vind je activiteiten voor begrijpend luisteren, taal, rekenen, spel en beweging, beeldende vorming, natuur en techniek en suggesties voor de hoeken bij het prentenboek De fantastische vijf van Annemarie van der Eem en Dorien Brouwers.
Bij de startactiviteit ontdekken de kinderen een verrekijker, lege safarikaarten en afbeeldingen van verschillende dieren. Lees voor wat er op de safarikaart staat: Welke fantastische vijf dieren wil jij zien? De kinderen bekijken de afbeeldingen en bepalen ieder voor zich welke vijf dieren zij willen zien. Ze knippen de afbeeldingen van hun keuze uit en plakken deze op hun lege safarikaart. Hang twintig vouwcirkels aan de wand. Geef elke dag een kind de safarihoed om op te zetten. Hij speelt voor ranger, kijkt achterop een vouwcirkel en omschrijft het dier. Wanneer het dier is geraden, draait hij de cirkel om, dit dier staat die dag centraal. De kinderen kijken op hun eigen safarikaart en kleuren de cirkel onder dat dier wanneer deze op zijn safarikaart staat. Wie zijn fantastische vijf heeft gespot, laat zijn safarikaart zien en krijgt een safaridiploma. Wanneer alle dieren aan bod zijn geweest en alle safaridiploma’s zijn uitgedeeld, is het tijd voor de safari-weetjes-quiz-zoektocht.
Blijf in balans zoals de neushoorn, leer koppeltjeduikelen zoals het luipaard, zoek een cadeau voor de buffel, verzamel manen voor de leeuw, sta op wacht als een stokstaart, steek als een schorpioen, help de kameleon aan schutkleuren, maak metallic papier, dobbel het verhaal, bouw een jeep en ga mee op safari!
Voer alle activiteiten uit, zodat alle kinderen de dieren van hun safarikaart tegenkomen. Bepaal zelf de volgorde van de activiteiten en hang de vouwcirkels in dezelfde volgorde tegen de wand. Een voorbeeldplanning vind je in het lesrooster. De pagina waar het verhaal begint met de tekst Vandaag is het zover… is pagina 1. Tel van daaruit verder zodat je bij elke activiteit de juiste pagina gebruikt. Met dit project kun je minimaal vier weken aan de slag.
Pak je verrekijker en ga mee op pad, want fantastische dieren zijn er zat!
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.